Gå til innhold

[Løst] Første forsøk på SSD Raid0 - Fail


asesino

Anbefalte innlegg

Hei alle- respekt.

 

Kjøpt og installert to stk Crucial M550 256GB (SSD1) og satt de opp i Raid0. Skrivehastighet lå på rundt 220-240 MB/s og jeg ble ikke veldig imponert. Prøvd å installere en av de, som en vanlig enkel hardisk, og fikk da 260-280 MB/s. Har aldri raida før, men selv jeg skjønner det burde være betraktlig raskere med Raid0 enn å bare koble til. Har jeg gjort noe galt eller er det VII Hero mammakortet mitt som ikke er helt hundre??

 

Ellers annonserer de jo med 500 MB/s skrivehastighet så ligger jo uansett langt under. Noen som har erfaring med denne SSD eller skjønner hva som skjer?

 

Vennlig hilsen, tGrim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, hele grunnen til at jeg fant ut at jeg bør kjøre raid0 er at jeg installerer systemet på nytt så ofte at jeg er helt sikker på at raid0 diskene holder lenger enn det uansett. Har jo ett utall av andre disker o.l. viktige ting ligger på.. Opplevde forøvrig masse korrupt data på bitcasa her forleden.. Så stoler ikke på cloud-backups lenger heller..

 

Men hvordan ville tallene i AS SSD Bench sett ut hvis jeg bare hadde kjørt en singel disk? Har jeg egentlig vunnet noe særlig her? Grunnen til at jeg spør er ikke tallene altså (har heller aldri kjørt benchmark på en disk før jeg prøvde raid nå), men det at jeg føler egentlig ikke at disken skriver noe raskere en før jeg kjørte raid. Synes jeg venter akkurat like lenge på skrive operasjoner som før..

Lenke til kommentar

 

 

Ser ut til at du har fått det til nå. Håper du veit hva RAID0 innebærer. Ta backup. :-)

 

Man har jo ikke fotoalbumet fra bryllupet på raid0 nei .. Men jeg har hatt SSD raid0 array siden 2009 på 3 intel drev. Still kicking it! Dessuten er det jo ikke noe mer sikkert/usikkert enn et singel drev heller ..
RAID-et mitt stammer fra sommeren 2011. Lever fortsatt.

 

Vel, hele grunnen til at jeg fant ut at jeg bør kjøre raid0 er at jeg installerer systemet på nytt så ofte at jeg er helt sikker på at raid0 diskene holder lenger enn det uansett. Har jo ett utall av andre disker o.l. viktige ting ligger på.. Opplevde forøvrig masse korrupt data på bitcasa her forleden.. Så stoler ikke på cloud-backups lenger heller..

 

Men hvordan ville tallene i AS SSD Bench sett ut hvis jeg bare hadde kjørt en singel disk? Har jeg egentlig vunnet noe særlig her? Grunnen til at jeg spør er ikke tallene altså (har heller aldri kjørt benchmark på en disk før jeg prøvde raid nå), men det at jeg føler egentlig ikke at disken skriver noe raskere en før jeg kjørte raid. Synes jeg venter akkurat like lenge på skrive operasjoner som før..

Jeg kan snakke for meg selv her, jeg tar backup til eksterne disker (lokalt altså.)

 

Fordelen med RAID0 er jo at du øker hastigheta (teoretiske), det er vel det du har vunnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...