Gå til innhold

TEST: Sony Xperia Z3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om Sony på død og liv skal tviholde på en 6 mnd syklus, så kunne de jo med fordel av innført en rullering sånn som Samsung at de først kommer med toppmodell på 4,7-5,0" og deretter en jumbotelefon på 5,5"+ 6 mnd senere? Sånn som det foreligger nå så ville jeg følt meg aldri så lite snurt om jeg var Sony Xperia Z2 eier, spesielt om nesten alt kun skal handle om programvare jeg som et par måneder gammel kunde burde kunne få på flekken, eller?

 

 

Mulig jeg har misforstått noe drastisk her.

 

Selv om de lanserer en ny modell bare uker etter den forrige, så betyr ikke det at Z2 ikke blir oppdatert på en god måte. En ny "toppmodell" gjør vel heller ikke den forrige dårligere.

 

Problemet ser ut til å være skuffelsen av å ikke eie "toppmodellen" lengre enn 6 mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om Sony på død og liv skal tviholde på en 6 mnd syklus, så kunne de jo med fordel av innført en rullering sånn som Samsung at de først kommer med toppmodell på 4,7-5,0" og deretter en jumbotelefon på 5,5"+ 6 mnd senere? Sånn som det foreligger nå så ville jeg følt meg aldri så lite snurt om jeg var Sony Xperia Z2 eier, spesielt om nesten alt kun skal handle om programvare jeg som et par måneder gammel kunde burde kunne få på flekken, eller?

 

 

Mulig jeg har misforstått noe drastisk her.

Selv om de lanserer en ny modell bare uker etter den forrige, så betyr ikke det at Z2 ikke blir oppdatert på en god måte. En ny "toppmodell" gjør vel heller ikke den forrige dårligere.

 

Problemet ser ut til å være skuffelsen av å ikke eie "toppmodellen" lengre enn 6 mnd.

 

Sony har jo hatt en 6 måneders release cycle på toppmodellen av Z serien i flere år. Dette burde ikke komme som noen overraskelse for noen.

 

Det skal sies at Z-compact serien går på 1 års release cycle, så hvis man vil ha en toppmodell i liten formfaktor som ikke blir byttet ut etter 6 måneder er det vel denne man skal gå for.

Lenke til kommentar

Ser på finn.no at jeg har hatt 130 mobiler for salg de siste 9 årene, like mange kjøpt. Hvorfor var min siste Sony mobil en Sonyericsson X10, X10 mini og ARC og ARC S....? Har kanskje erfart hva andre skriver av feil og problemer med Sony, at Sony trådene er de desidert største på dette området hersker det ingen tvil om, dessverre.

Så leste jeg at Sony sliter veldig med salget sitt, har vi snart sett den siste Sony mobil.......

JA, jeg har veldig lyst til å teste en Sony mobil, gjerne Z2 eller Z3, men klarer utrolig nok å la være. Har ellers både Nokia 1020, Samsung s5 og iphone 5s 64gb liggende på kontorpulten som brukes om hverandre i hverdagen.(M8 er solgt;)) men INGEN Sony!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den mobilen jeg har eid (og hatt som primærtelefon) lengst er den originale Xperia Z... Dessverre havna den i asfalten på fredag. Det har skjedd mange ganger før, men denne gangen fikk glasset foran skjermen nok og tok kveld, så nå er det en Xperia Z2 som er i bruk. Z2en har det vært trøbbel med, men det er nok ikke Sonys feil. Uansett, kunne ikke vært mer fornøyd med Zen og ville definitivt kjøpt Sony igjen. Fantastisk er forsåvidt også Tablet Z og Tablet Z2. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kan meddele at jeg fikk denne i posten i dag, og at den to timer etter å ha blitt tatt i bruk gled lett ned fra en bunke med ukeblader. Bunken var ikke tykkere enn 10 cm, alikevel gikk skjermen i småbiter.

 

Har lest litt rundt, og det er flere som har opplevd at skjermen går i knas uten nevneverdige påkjenninger. Flere som har opplevd det samme bare ved at den har ligget i en veske eller lignende.

 

Jeg anbefaler å styre unna denne, i all den tid skjermen omtrent garantert kommer til å knuses, gitt at den tåler ingenting.

 

Jeg har aldri vært borti en skjerm som tåler så lite juling.

Lenke til kommentar

Min Z3 gikk i gulvet (type hardt (alloc)) fra 60-70 cm, og ikke en skramme. Du har nok hatt skikkelig uflaks om den "pulveriserte" etter et fall fra 10 cm.

 

Jeg misstenker enten produksjonsfeil eller skade under frakt som gjorde at glasset var å spenn.

 

En annen forklaring var at jeg spilte på den like før det skjedde, og at den derfor var litt varm. Siden materialene i telefonen har ulik varmekapasitet, kan det ha vært en grunn til at skjermen var under press.

 

Jeg lurer forsåvidt på om hvordan den landet? min skled ned med skjermen mot gulvet, altså den falt ikke overhode. Kan være den tåler mer mot kantene, de skal vistnok være forsterket.

Lenke til kommentar

Fantastisk flott mobil, MEN!!!!!!!

 

Har hatt mobilen i to dager hvor den enten har vært i lommen eller på et bord.

Dag 2-to tar jeg den opp av lommen, da merker jeg at øvre del av mobilen ikke virker.

Skjermen går i svart og da ser jeg en ripe/sprekk over hele skjermen fra venstre mot høyre.

Lest i flere tråder at det er samme problem med de andre versjonene av xperia Z.

Mobilen har ikke vært utsatt for fall eller slag i løpet av de 2-to dagene.

 

Vil denne feilen oppstå viss det kun kommer en liten ripe i skjermen også?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Så kameraet er ikke endret fra Z2? Og Z2 hadde samme kameraet som i Z1 ifølge deres tester. Dvs at vi får samme kameraet som fra Z1 i denne? Skulle ønske de kunne komme med litt bedre greier jeg.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Syntes det er litt merkelig at 4K kan nevnes i det hele tatt, om du ikke kan filme i mer enn type 5-10 min før hele kamera sier natta. Skal absolutt ha pluss for 4K filming, men et stort minus for at det i realiteten fungerer ekstremt begrenset, uferdig teknologi vil jeg kalle det.

Merkelig at det i det hele tatt nevnes? Da synes jeg ihvertfall at det er merkelig at det alltid skal nevnes at en toppmodell støtter 1080p-filming. Det er jo en selvfølge nå til dags.

 

4k på mobilkamera er ganske ny teknologi. Den ble først introdusert på Note 3 ifjor. Selv om man ikke kan bruke den i mer enn 8 minutter så betyr det da ikke at det ikke er verdt å nevnes! Folk flest filmer vanligvis heller ikke i 10 minutter med mobilen. 4k er flott hvis man skal filme et eller annet lite moment.

 

Det er absolutt ikke et minus at Z3 har en så bra teknologi på mobilen som veldig få andre enheter har for tiden.

Trenger ikke å være noe negativt bare fordi det ikke finnes på iPhone..

 

Prøv nå i det minste å holde deg litt saklig? Hvorfor skal du i det hele tatt komme med slik stikkommentarer mot / til iPhone i utgangspunktet? Nevnte jeg iPhone noe sted?

 

Vi har vel allerede hatt noen telefoner på markedet som klarer å filme i 4K iform av blant annet Oppo Find 7, og så vidt jeg har fått med meg så klarer den å filme så lenge minne / lagring rekker og ikke er begrenset på denne noe idiotiske måten.

 

Sony Xperia Z2 hadde jo akkurat det samme problemet, og markedsføringen til Sony nevner naturligvis kun "filming i 4K!" og ikke det faktum at det er svært begrenset på tidsrom/periode. Dette vitner svært mye om umoden teknologi, og jeg er slettes ingen fan av at en produsent er såpass heit i toppen at de begynner å pøse på med teknologi som tydeligvis ikke er klar for produksjon enda, dette gir jo telefonen et veldig "pre-release" preg når du ender opp med teknologi som har slike begrensninger i det endelige produktet.

 

 

I det du står der å skal filme konfirmasjonen til poden med ditt flotte 4K kamera, så er det jo passer irriterende når telefonen bare bryter av etter 5-10 minutter.. Da ender man fort opp med å bare sette i 1080P modus først som sist, og hvor mye verdi hadde denne 4K muligheten da? Det er klart at den kan benyttes i situasjoner hvor du på forhånd vet at du skal filme kortere enn 8 minutter, men dette burde nevnes ganske så tydelig i både spesifikasjoner og markedsføring fra Sony sin side da det er en temmelig stor akilleshæl for mange.

Var ment som et stikk fordi det er så mange Apple-folk som skryter av NFC selv om den er så begrenset og bare fungerer med en eneste app. Før det kom til iPhone så var visst dette en gimmick.

 

Selv om Oppo Find 7 har dette, som kan skje den eneste enheten så betyr ikke det at de få andre enhetene som har 4k-filming burde få minus for at den er tilgjengelig, men bare til noen minutter av gangen hvis man ikke skal gi minus til enheter som ikke har 4k-filming i det hele tatt.

 

Det er jo ikke slik at du ikke får vite noe om tidsbegrensningen når du faktisk filmer. Og som jeg nevnte istad så funker det fint å bruke 4k til å filme noe kort. Som for eksempel en kompis av deg som gjør noen triks på slalombakken, skateboard, kanskje du er på en fotballkamp og vil filme en straffe eller et frispark etc. Trenger ikke å filme i 10 minutter for slikt. Og det at en 4k-video på et minutt er på ca. 350mb (På Note 3 ihvertfall) så sier det seg selv at det ikke er ment til å lage en lang film heller.

Og hvis man på en eller annen måte ikke klarer å få med seg noe om når innspillingen stopper så er det virkelig ikke veldig komplisert å skifte over til 1080p. Og hvis man har tenkt å filme lenge så er det like greit å bruke 1080p, ikke bare pga. tidsbegrensningen, men fordi en 4k-video vil spise opp plassen. Folk har vanligvis ikke helt tomme minnekort heller.

 

Synes det er veldig rart at du mener at det er en ubrukelig funksjon fordi 8 minutter er begrensingen. Folk flest ville nok ikke ha stått å filmet med 4k i veldig mange minutter uansett. Jeg har brukt 4k på Note 3 mange ganger og den funker absolutt fint hvis man skal filme noe kort.

 

 

 

 

Ikke helt riktig. Teknologien benytter riktignok induksjon, men strømmen må inn et sted også. Med bare et deksel så vil det fungere som denne (: http://m.dinside.no/927693/traadlos-lader-til-iphone).

Strømmen overføres via elektromagnetisk induksjon. Mobiler som faktisk har støtte for dette har induksjonsspoler inne i baksiden.

 

Og mobilene med støtte bruker Qi-teknologi, de er "Qi-enabled" som det heter.

Jeg har egentlig ikke mye peiling på dette, men det står en del om det her: http://www.qinside.biz/en/support/qi-enabled-phones

 

Dette er meget mulig, må ærlig innrømme at trådløs ladning (foruten at jeg følte jeg måtte teste det på min Samsung Galaxy S5) er av svært liten interesse da jeg ser temmelig få bruksområder for den slik teknologien foreligger per i dag.

 

Jeg måtte jo også bytte deksel på min Galaxy S5, men heldigvis så fikk du nå hvertfall byttet selve bakdekslet så telefonen forble jo mye den samme, på Sony Xperia Z3 så må du ha et ekstra deksel rundt telefonen... Da spiller det egentlig ingen rolle hvor mye eller hvor lite QI-enabled telefonen er, må du ha den typen deksel som tilleggsutstyr rundt selve telefonen da vil jeg nå tørre å påstå at telefonen strengtatt ikke støtter trådløs ladning.

Du har kanskje rett om trådløs lading på Z3. Vet ikke om den har induksjonsspoler eller om strømmen egentlig bare overføres gjennom ladeporten, men telefoner med induksjonsspoler støtter trådløs lading fordi det bruker induksjonsteknologi. Støtte for det betyr nødvendigvis ikke "ut av boksen" men "mulighet for det". At man må kjøpe det selv synes jeg er det beste eller så vile det fort ha kostet 200-300kr mer fordi selve docken kan være dyr. Og en slik Qi-dock vil uansett støtte andre enheter med Qi-teknologi, så da er det fint å ikke få med en dock hver eneste gang man kjøper en mobil.

 

Slikt tilleggutstyr støtter ikke hvilke som helst enheter selv om dekslet passer dem så jeg vil påstå at også Z3 har induksjonsspoler og dermed har støtte for slik teknologi ellers så kunne man ha sagt at alle telefoner har støtte, noe som er feil.

Har det seg ikke slik at note 3 har en begrensning på 5 minutter når der gjelder 4k filming? Isåfall ser jeg ikke problemet med at sony sine telefoner kan filme i 8-12 minutter av gangen før de blir for varme. ( Ifølge samsung har s5 og note 3 begrensninger på 5 minutter.)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...