Gå til innhold

Microsoft kjøper Minecraft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt vilt. Sliter virkelig med å se at Minecraft er så ekstremt mye verd.

 

Google kjøpte i sin tid Youtube for 1.65 milliarder dollar...

 

Det er enkel kalkulasjon. 60-70 millioner kopier solgt, nesten ingen utgifter med tanke på utvikling, et firma som er svært strømlinjeformet. Youtube har vært et utgiftssluk i alle år og var i starten belemret med haugevis av enorme juridiske tvister.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fryktelig skuffet. Trodde han hadde nok penger for lengst og at han var en av oss som brydde seg om langt viktigere ting. Hvertfall etter man har til livets opphold og vel så det. Men jeg tok helt feil av notch tydeligvis.

 

Trodde han var 'bevisst' Pokker.. det er sånne ganger jeg liker aller minst å ta feil. Det er det man har igjen for å ville se det gode i folk. Og hva er det med penger som så til de grader kan ødelegge hodene til folk.

 

Håper hvertfall det ikke ødelegger minecraft for mye fremover. Hva er det jeg sier...Selvfølgelig er det dødsdømt nå som M$$$ har fått kloa i det. Hva er det han tenkte på.. Er virkelig penger så digg altså. pokker så feil type barnslig dette er..

Lenke til kommentar

 

Helt vilt. Sliter virkelig med å se at Minecraft er så ekstremt mye verd.

 

Google kjøpte i sin tid Youtube for 1.65 milliarder dollar...

 

Det er enkel kalkulasjon. 60-70 millioner kopier solgt, nesten ingen utgifter med tanke på utvikling, et firma som er svært strømlinjeformet. Youtube har vært et utgiftssluk i alle år og var i starten belemret med haugevis av enorme juridiske tvister.

Jeg tror faktisk de tjener mest på salg av leker og t-shirts med Minecraft logo, slik det er med fotballspillere.

Lenke til kommentar

Uttalelsen hans virker ganske så ærlig, men jeg tror nok at 15,9 milliarder kr har mye med saken å gjøre også! Såpass mye penger fører med seg en god del ansvar og ting og ta stilling til også (med mindre man er totalt ansvarsløs og hedonistisk) så han slipper ikke helt unna.

 

Men nå kan han skrive Doom om igjen mens han sitter avslappet på en sydhavsøy og nyter paraply-drinker servert av barmfagre asiater.

Endret av Gother-Bit
Lenke til kommentar

Fryktelig skuffet. Trodde han hadde nok penger for lengst og at han var en av oss som brydde seg om langt viktigere ting.

Hvilke ting er det egentlig? Minecraft er bare et dataspill. Jeg skjønner at mange har hatt det veldig gøy med det lenge, men det er bare et dataspill.

16 (eller hvor mange det var) milliarder kr er en svimlende stor sum penger, man kan utrette mange gode ting med bare en liten brøkdel av summen.

 

Jeg ser for meg at Notch er typen til å bruke en del av pengene til et godt formål, kanskje oprette et fond eller å donere en del til et fond som faktisk får til ting allerede. Jeg tror iallefall ikke at han bare kommer til å kaste bort så mye penger på personlig forbruk. Det kreves en helt spesiell type person for å sløse bort så mye penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det man har igjen for å ville se det gode i folk. Og hva er det med penger som så til de grader kan ødelegge hodene til folk.

 

Hva er det han tenkte på.. Er virkelig penger så digg altså. pokker så feil type barnslig dette er..

Om du var i hans situasjon, og fikk (eller hadde forhandlet deg til) tilbudet om 15,9 milliarder kr, hadde du virkelig ikke tatt imot pengene? Vi snakker altså ikke om å selge sin egen bestemor eller å drepe noen, bare om rettighetene til et dataspill. Hva kan i alle verste fall skje? Om Microsoft skulle klare å ødelegge spillet fullstendig så kommer vel fansen bare til å bruke tida si på noen andre spill i stedet? Og det finnes jo mange Minecraft-kloner etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt vilt. Sliter virkelig med å se at Minecraft er så ekstremt mye verd.

 

Google kjøpte i sin tid Youtube for 1.65 milliarder dollar...

 

Jeg skjønner det ikke jeg heller... de kjøper studioet, men ærlig talt, uten de topp-tre gutta, så er det vel ikke så mye å samle på. De forlater vel Mojang alle sammen.

 

Tviler på at Minecraft noen gang kommer til å selge for 2,5 milliarder dollar... Microsoft må ha noe annet i tankene.

Lenke til kommentar

 

Helt vilt. Sliter virkelig med å se at Minecraft er så ekstremt mye verd.

 

Google kjøpte i sin tid Youtube for 1.65 milliarder dollar...

Jeg skjønner det ikke jeg heller... de kjøper studioet, men ærlig talt, uten de topp-tre gutta, så er det vel ikke så mye å samle på. De forlater vel Mojang alle sammen.

 

Tviler på at Minecraft noen gang kommer til å selge for 2,5 milliarder dollar... Microsoft må ha noe annet i tankene.

 

Du undervurderer kraften av kids og foreldre.

Og de selger ikke bare spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Helt vilt. Sliter virkelig med å se at Minecraft er så ekstremt mye verd.

 

Google kjøpte i sin tid Youtube for 1.65 milliarder dollar...

Jeg skjønner det ikke jeg heller... de kjøper studioet, men ærlig talt, uten de topp-tre gutta, så er det vel ikke så mye å samle på. De forlater vel Mojang alle sammen.

 

Tviler på at Minecraft noen gang kommer til å selge for 2,5 milliarder dollar... Microsoft må ha noe annet i tankene.

 

 

Tro det eller ei, men store selskaper pleier å gjøre utregninger, konsekvensanalyser osv. når de skal investere 2,5 milliarder dollar i noe.

 

MS forventer faktisk å tjene inn pengene i løpet av ett år!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du var i hans situasjon, og fikk (eller hadde forhandlet deg til) tilbudet om 15,9 milliarder kr, hadde du virkelig ikke tatt imot pengene? Vi snakker altså ikke om å selge sin egen bestemor eller å drepe noen, bare om rettighetene til et dataspill. Hva kan i alle verste fall skje? Om Microsoft skulle klare å ødelegge spillet fullstendig så kommer vel fansen bare til å bruke tida si på noen andre spill i stedet? Og det finnes jo mange Minecraft-kloner etterhvert.

 

 

Jeg skjønner ikke helt "ingen kan si nei til så mye penger"-argumentet i denne saken.

 

Det er et helt kurant argument om man snakker om et "vanlig menneske", men når man snakker om noen som allerede har tjent mer penger enn de sannsynligvis klarer å bruke opp resten av livet sitt, så gir det noe mindre mening. Ihvertfall om man ser bort fra de som har som hobby å tjene penger - noe Notch ikke akkurat har fremstått som.

 

Notch har mer enn nok penger allerede til at han fint kunne holdt på evt. prinsipper uten at det hadde kostet ham mer enn gleden av å se noen få ekstra tall på bankkonto-utskriften.

 

Når man så tar med at Notch tidligere har hevdet ms ødelegger pc-gaming og vært kritisk til både dem og fbs oppkjøp av Oculus Rift, så fremstår salget som noe merkelig. Spesielt med tanke på at de sikkert kunne solgt (også for betydelige summer, om enn ikke så høyt) til andre og, i følge Notch egne uttalelser tidligere, mer 'spiselige' alternativer.

 

At Notch ikke har trives så godt i stillingen han etterhvert har 'evolvert' inn i og ønsket å komme seg ut av andre årsaker har jeg ingen problemer med å tro - uansett er det neppe bare å bortforklare alt dette med "MASSE PENGER!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fryktelig skuffet. Trodde han hadde nok penger for lengst og at han var en av oss som brydde seg om langt viktigere ting. Hvertfall etter man har til livets opphold og vel så det. Men jeg tok helt feil av notch tydeligvis.

 

Trodde han var 'bevisst' Pokker.. det er sånne ganger jeg liker aller minst å ta feil. Det er det man har igjen for å ville se det gode i folk. Og hva er det med penger som så til de grader kan ødelegge hodene til folk.

 

Håper hvertfall det ikke ødelegger minecraft for mye fremover. Hva er det jeg sier...Selvfølgelig er det dødsdømt nå som M$$$ har fått kloa i det. Hva er det han tenkte på.. Er virkelig penger så digg altså. pokker så feil type barnslig dette er..

 

Fantastisk morro syn på verden :) Får se om du mener det samme når du blir litt eldre og får barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er det man har igjen for å ville se det gode i folk. Og hva er det med penger som så til de grader kan ødelegge hodene til folk.

Hva er det han tenkte på.. Er virkelig penger så digg altså. pokker så feil type barnslig dette er..

Om du var i hans situasjon, og fikk (eller hadde forhandlet deg til) tilbudet om 15,9 milliarder kr, hadde du virkelig ikke tatt imot pengene? Vi snakker altså ikke om å selge sin egen bestemor eller å drepe noen, bare om rettighetene til et dataspill. Hva kan i alle verste fall skje? Om Microsoft skulle klare å ødelegge spillet fullstendig så kommer vel fansen bare til å bruke tida si på noen andre spill i stedet? Og det finnes jo mange Minecraft-kloner etterhvert.

 

Håper du har rett og at Notch er en slags Snowdenfundig person med en rev bak øret å planter disse pengene på en lur grunn. Eller at han rett å slett bare ser en genialt enkel måte til å muliggjøre en veldedig visjon eller intensjon.

Jeg syns ikke det blir særlig riktig å sette en påstand som 'minecraft er bare et dataspill' i sammenheng med noe som helst. Akkurat som hva som helst annet, som en følge av prinsippet som sier at alt er satt i en mye større sammenheng, uansett hva. Hvis det er mennesket som definerer hva det er vi ser så, må vi jo alltid prøve å se hva enn det er vi ser på som hva det kan involvere, omfatte og eventuelt til slutt bety.

Det blir vanskelig å finne noen ord eller metaforer som kan beskrive kort og godt hva noe betyr noen ganger. Minecraft er en hysterisk morsomt åpen sandkasse spill, som er ganske unikt syns jeg og faller under et slikt tilfelle. Sandkasse prinsippet og redstone elektrisitet m.m. åpner for et regelmessig variert kosmos som lekegrind der fantasien virkelig kan få utløpt seg. Det er kanskje noe av det mest betydningsfulle 'dataspillet' vi vil se på lenge, og som vi vil markere oss i spillhistorien som noe stort da vi i fremtiden, og allerede nå kan reflektere over de mange interessante påvirkningene det har hatt.

Lenke til kommentar

 

Fryktelig skuffet. Trodde han hadde nok penger for lengst og at han var en av oss som brydde seg om langt viktigere ting. Hvertfall etter man har til livets opphold og vel så det. Men jeg tok helt feil av notch tydeligvis.

 

Trodde han var 'bevisst' Pokker.. det er sånne ganger jeg liker aller minst å ta feil. Det er det man har igjen for å ville se det gode i folk. Og hva er det med penger som så til de grader kan ødelegge hodene til folk.

 

Håper hvertfall det ikke ødelegger minecraft for mye fremover. Hva er det jeg sier...Selvfølgelig er det dødsdømt nå som M$$$ har fått kloa i det. Hva er det han tenkte på.. Er virkelig penger så digg altså. pokker så feil type barnslig dette er..

 

Fantastisk morro syn på verden :) Får se om du mener det samme når du blir litt eldre og får barn.

 

Jeg er kosmistisk bevisst og en god del anti-kapitalistisk. Jeg må jo da eventuelt fortelle dem om kapitalist dimensjonen av planet vi eksisterer så mye gjennom, og den store faktor det er i verden i dag K=dn/dr2 (kapitalisme=dyp negativ destruktiv rotkraft2) . Når man har innsett dette, fører det oss til punktet jeg må fortelle dem om - nemlig at vi ikke kan ha fine ting på grunn av selskapene, siden de er den dominerende og en av de mer definerende store negative kreftene, og jeg kommer sannsynligvis til å bruke M$ for dem i en eller annen grad som eksempel på hvor galt det kan gå, og hvordan det kan bremse inspirasjon, innovasjon og visjon - da alt er avhengig av K.

De er nemlig et ledd av en kapitalistisk konspirasjon - i den grad at de planlegger å gjøre det som er mest optimalt for å melke mest mulig penger av befolkningsmassene slik naturen til selskaper jo er2. Det er jo hele brennstoffet i sirkelen til selskapene. Jeg følte på et punkt at minecraft var om noe annet - en fri, åpen og gjennomsiktig verden der alle kunne være med på og bygge og å ha det gøy. Nå blir vel hele konseptet kjørt i dass av kapitalismen og nå M$ som alt annet som en gang var rent, godt, uskyldig og ellers fullt av potensial.

PS. Er forresten ikke noe fanboy av noe annet enn frihet. Kapitalisme er bare smålig, til tider feigt og rett og slett bare feil tenking.

Endret av wildgoose
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Fryktelig skuffet. Trodde han hadde nok penger for lengst og at han var en av oss som brydde seg om langt viktigere ting. Hvertfall etter man har til livets opphold og vel så det. Men jeg tok helt feil av notch tydeligvis.

 

Trodde han var 'bevisst' Pokker.. det er sånne ganger jeg liker aller minst å ta feil. Det er det man har igjen for å ville se det gode i folk. Og hva er det med penger som så til de grader kan ødelegge hodene til folk.

 

Håper hvertfall det ikke ødelegger minecraft for mye fremover. Hva er det jeg sier...Selvfølgelig er det dødsdømt nå som M$$$ har fått kloa i det. Hva er det han tenkte på.. Er virkelig penger så digg altså. pokker så feil type barnslig dette er..

Fantastisk morro syn på verden :) Får se om du mener det samme når du blir litt eldre og får barn.

Jeg er kosmistisk bevisst og en god del anti-kapitalistisk. Jeg må jo da eventuelt fortelle dem om kapitalist dimensjonen av planet vi eksisterer så mye gjennom, og den store faktor det er i verden i dag K=dn/dr2 (kapitalisme=dyp negativ destruktiv rotkraft2) . Når man har innsett dette, fører det oss til punktet jeg må fortelle dem om - nemlig at vi ikke kan ha fine ting på grunn av selskapene, siden de er den dominerende og en av de mer definerende store negative kreftene, og jeg kommer sannsynligvis til å bruke M$ for dem i en eller annen grad som eksempel på hvor galt det kan gå, og hvordan det kan bremse inspirasjon, innovasjon og visjon - da alt er avhengig av K.

De er nemlig et ledd av en kapitalistisk konspirasjon - i den grad at de planlegger å gjøre det som er mest optimalt for å melke mest mulig penger av befolkningsmassene slik naturen til selskaper jo er2. Det er jo hele brennstoffet i sirkelen til selskapene. Jeg følte på et punkt at minecraft var om noe annet - en fri, åpen og gjennomsiktig verden der alle kunne være med på og bygge og å ha det gøy. Nå blir vel hele konseptet kjørt i dass av kapitalismen og nå M$ som alt annet som en gang var rent, godt, uskyldig og ellers fullt av potensial.

PS. Er forresten ikke noe fanboy av noe annet enn frihet. Kapitalisme er bare smålig, til tider feigt og rett og slett bare feil tenking.

OK jeg inrømmer det, du lurte meg der! Jeg trodde du var helt genuin, helt til den siste posten din. Den var i meste laget. Blandingen av meninger som en del har kombinert med nesten total mangel på fornuft ,masse pretensiøsitet og et veldig anarkistisk språkbruk minnet om en del nettdebattanter jeg har sett tidligere. Kun dette innlegget luktet det trollskap av, før det merket jeg ingenting og jeg har en del erfaring med trolljakt. Gratulerer :) Endret av Gother-Bit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...