Gå til innhold

Asus G750JM-T4057H vs MSI GT70 2PC-1072NE


Anbefalte innlegg

Hei og hopp.

 

 

Broren min er i markedet for en ny bærbar-PC og siden han hovedsaklig bruker den relativt stasjonært og primært til spilling så har han valgt å prøve ut en mer dedikert "Gaming Laptop" fra Komplett.no for å se om han kan leve med såpass stor og tung bærbar-PC.

 

Komplett opererer jo med 45-dagers åpent kjøp så om det ikke skulle falle i smak så får han bare sende maskinen i retur.

 

 

Budsjettet ligger på ca 9000-12000 kr, og det vi har sett oss ut så langt er Asus G750JM-T4057H og MSI GT70 2PC-1072NE. Hvorfor akkurat disse to? Jo fordi de ser ut som de to beste alternativene som Komplett.no har å by på innenfor den aktuelle prisklassen.

 

 

Har jo veldig mye erfaring selv, i og med at jeg er en teknologientusiast, men min erfaring og kunnskap retter seg mer mot det "selvbygde" stasjonære markedet, og så definitivt ikke mot "Gaming Laptop" markedet.

 

Jeg syntes det er ekstremt vanskelig å anbefale bærbare maskiner fordi man ikke kan håndplukke noe som helst selv, på stasjonær som man bygger selv så vet man jo nøyaktig hva man får i alle ledd, men kan ta nøyaktig de kompromissene man selv ønsker, der man ønsker mens på bærbar så er det jo litt verre.. Ja du kan lese spesifikasjon på CPU, GPU, HDD osv.. Men det forteller jo ingenting om kvalitet på skjerm, tastatur, styreflate (touchpad), byggekvalitet, kvalitetssikring (er det mye feil, høyt antall RMA i løpet av produktet sin levetid) osv..

 

 

Etter hva jeg har forstått så er Asus G750JM-T4057H det tryggeste valget, det ser ut til at Asus har benyttet dette designet og finpusset det over flere generasjoner og det ser ut til å få veldig bra skussmål over en lang periode. Biter meg dog merke i at denne aktuelle modellen med GTX 860M (Maxwell) ser ut til å slite med noe strømstyringsproblematikk som har skapt endel DOA maskiner med blåskjermer osv... Men sånn ellers så virker designet og løsningen som veldig utprøvd og testet. De fleste ser ut til å mene at skjermen er akseptabel, tastaturet er relativt godt, styreflaten er stor og relativt god, byggekvaliteten er bra og ikke minst kjøleløsningen er visstnok fantastisk og nesten litt overkill for GTX 860M. Eneste negative de fleste skriver om modellen er at høyttalerne visstnok er temmelig ræv, men her skal det benyttes headsett uansett.

 

 

MSI GT70 derimot virker ikke å være i nærheten av like populær, jeg finner egentlig ikke noen voldsom konsise tilbakemeldinger på den i det hele tatt. Ved første øyekast så ser den jo endel mer grell ut, gir et veldig plastic-fantastic uttrykk og ser rett og slett litt rotete ut når det gjelder design og utseende, her fremstår G750JM langt mer raffinert og stilren. Tastaturet skal visstnok være ganske bra, styreflaten (touchpad) temmelig ræv og det er vel egentlig all informasjonen jeg har klart å lese meg frem til. Har ikke funnet noe voldsomt om kjøleløsning, byggekvalitet, kvalitetskontroll eller noe som helst.

 

 

 

Så da er jo det store spørsmålet, skal han gå for den "trygge" G750JM med jevnt over svakere maskinvare (noe svakere CPU, ca 30-40% svakere GPU) eller gå for den noe mer ukjente og litt mindre trygge GT70 med sin noe kraftigere maskinvare? Prislappen er jo mer eller mindre identisk..

 

 

Hva mener folket er det beste valget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter selv å titter på laptop, vel å merke 15" men 10k+ pris.

 

10 800,- for en PC med GTX860M synes jeg blir litt vel dyrt...

Dere har ikke vurdert noe fra Multicom? kanskje ikke det råeste design etc, men du får nå masse hw for pengene.

 

Uansett ville jeg helt klart ventet til laptopene med neste gen skjermkort fra Nvidia kommer (visstnok veldig snart), hvis du har sett "test" ytelsen til de nye kortene med trolig specs skjønner du hva jeg mener.

link til synthetic test: http://videocardz.com/52166/nvidia-geforce-gtx-980-gtx-970-gtx-980m-gtx-970m-3dmark-performance

 

970 og 980M blir f.eks. over 50% sterkere enn forgjengerene, og man kan nok forvente det samme for 960M :)

Lenke til kommentar

Olez, den 14 Sept 2014 - 11:01, sa:
Sitter selv å titter på laptop, vel å merke 15" men 10k+ pris.
10 800,- for en PC med GTX860M synes jeg blir litt vel dyrt...
Dere har ikke vurdert noe fra Multicom? kanskje ikke det råeste design etc, men du får nå masse hw for pengene.
Uansett ville jeg helt klart ventet til laptopene med neste gen skjermkort fra Nvidia kommer (visstnok veldig snart), hvis du har sett "test" ytelsen til de nye kortene med trolig specs skjønner du hva jeg mener.
970 og 980M blir f.eks. over 50% sterkere enn forgjengerene, og man kan nok forvente det samme for 960M :)

 

 

Multicom er ikke aktuelt da lillebror uansett har gavekort osv fra Komplett.no.. Syntes Komplett sin 45-dager åpent kjøp også er veldig greit for da har du temmelig godt headroom for eventuelt retur av maskinen om det skulle dukke opp noen irritasjonsmomenter som du ikke nødvendigvis oppdrager den første uka osv..
Det å avvente ny generasjon av nVIDIA skjermkort skjer nok ikke, for det første så har han en falleferdig Asus X52JR-SX078V som ikke duger lenger.. Også er han ikke en person som er så utrolig super oppmerksom på grafikkdetaljer og flyt, han føler jo utrolig nok at DOTA 2 osv kjører "bra nok" på Asus X52JR-SX078V som han bruker nå med sitt håpløse tastatur, grelle skjerm og HD 5470 skjermkort.
Men han er temmelig klar på det at når det nå må kjøpes ny maskin (HDD er så godt som død på X52JR) så skal han kjøpe noe som er mer dedikert for spilling. Så det å avvente GeForce GTX 970M kontra GTX 870M tror jeg ikke han gidder, eller har så spesielt stor betydning for han generelt. Vi snakker jo fort Q1-Q2 2015 før maskiner med GeForce 900-serie er i salg.
Men jeg er helt enig at Asus G750JM ser ut til å gå litt lite for pengene, den er jo svakere på alle måter sammenlignet med MSI GT70 til samme pris, og jeg ser at tester skriver at GT70 også er kjent for litt bedre tastatur og litt sånne ting. Men G750JM scorer mye bedre på design, byggekvalitet og ikke minst kjøling som holder maskinen veldig kald og samtidig aldri overstiger 45 dBA, og normalt ligger på 35 dBA selv ved spilling. MSI GT70 på sin side ser ut til å kjøre på over 30 dBA selv ved lav last, og er fort over 45 dBA når du spiller og ofte bikker den faktisk 50 dBA noe som virker temmelig høyt.
Kan jo ikke si noe særlig annet enn at MSI GT70 ved første øyekast ser mer ut som en skranglekasse sammenlignet med Asus G750JM, men synet kan bedra.. Har alltid mer tiltro til Asus som produsent også fremfor MSI etter mine år på starten av 2000-tallet hvor Asus hovedkort og support danket ut MSI i 10 av 10 tilfeller.. Men når sant skal sies så kan det virke som Asus har falt litt i kvalitet de siste årene, mens MSI har skjerpet seg endel.
Ser også at Asus har faset ut G750J med GeForce GTX 870M, til tross for at 870M er basert på Kepler og 860M er basert på Maxwell så ser man jo ut til å få 30-40% bedre ytelse med 870M, i dette tilfellet for samme pris. Hadde Asus fremdeles solgt G750J med GTX 870M til type 12000-13000 kr så kunne den ha vært en aktuell kandidat, men nå som den ikke lenger er å oppdrive (hvertfall ikke fra Komplett) så føler jeg det fort blir en avgjørelse mellom "kvalitet" (G750JM) og "mest ytelse for pengene" (MSI GT70).
Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Svaret er enkelt. Gå for Asus! Kjølingen på de laptopene er den beste i verden og tro meg det er viktig med en gaming-laptop. Jeg har selv en Asus Gaminglaptop som har holdt ut i 4 år. Skal kjøpe meg G750 snart.

 

MSI har så dårlig kjøling at sjansen for overoppheting er der, og da blir komponentene skadet. Med Asusen kan jeg ha den på lårene uten at den brenner meg. Det blir å skje med MSIen.

 

Dessuten er den Asus-laptopen mye bedre laget, ikke bare kvalitet. Men utgangene er plassert på smarte plasser, samt. utgangen på kjølingen.

Så selv om du må ta til takke med litt dårligere specs, så får du det igjen ved at laptopen lever lengre og er solid bygd.

Lenke til kommentar

 

 

Takker og bukker for tipset! Da ble den naturligvis den istedenfor, spesielt ettersom MSI GT70 nå ble utsolgt på Komplett, bare demomodeller igjen til høyere pris (!).

 

G750JS kombinerer jo det beste fra begge verdener, eneste er hakket svakere prosessor sammenlignet med GT70 men det har nok ytterst lite å si i praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...