Gå til innhold

[Løst] Forslag til forbedring av helsevesenet


  

6 stemmer

  1. 1. Vil dette være en forbedring fra dagens system?

    • Ja
      1
    • Kanskje. Ihvertfall verdt å prøve ut
      0
    • Nei
      5


Anbefalte innlegg

 

Ja, jeg har dessverre prøvd velferdsstaten, og er svært misfornøyd med hva den leverer. Hadde vært langt bedre om jeg fikk beholde pengene selv, og kjøpt en forsikring av det selskapet som hadde det beste tilbudet ut fra mitt behov. Jeg ville kjøpt en forsikring som dekket sykdomsutgifter på over 100.000 i året, og over 300.000 i løpet av 10 år.

1. Det er ikke noe alternativ å beholde pengene selv. I den ekte virkeligheten kan du velge mellom å ha norsk lønnsnivå (på grunn av det norske styresettet) og betale skatt, eller å ha utenlandsk lønnsnivå. Vi har høy lønn i Norge nettopp fordi vi betaler skatt. :wallbash:

2. 300.000 i løpet av 10 år er absolutt ingenting.

 

Hvis man kjøper private helsetjenester, må man først betale for det offentlige før du betaler for det private.

Mener du det er "valgfrihet" at folk som ønsker å velge private tjenester skal betale dobbelt? Først betale for offentlig skole, så betale for privat. Først betale for offentlig helsevesen, så betale for privat. Først betale offentlig uføreforsikring, så betale privat. Osv...

Ja, fordi du har en lønn som er mer etter skatt i Norge enn du ville hatt før skatt dersom vi hadde hatt utenlandsk lønnsnivå i Norge...

 

Konkurranse er det eneste som vil drive prisene ned, slik at det blir billigere

Det er ikke noe problem per i dag at helsetjenester i Norge er for dyre.

 

 

Idag betaler du maks 20-30.000 i egenandeler på 10 år. En maks egenandel på 300.000 på 10 år vil gi en langt billigere forsikring.

 

Hvorfor vi har høy lønn i Norge er en annen diskusjon, men det er ihvertfall ikke fordi vi betaler skatt! Hva med Singapore? Der har de også høy lønn, men betaler langt mindre skatt. Vi har høy grad av kapitalisme relativt til andre land, dermed blir det mer verdiskapning og høyere lønninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har høy lønn i Norge fordi vi selger et etterspurt produkt, nemlig olje. Produktet er stedbundet og vil trekke til seg arbeidskraft via markedsmekanismen "tilbud om lønn", noe som innebærer at andre sektorer er nødt til å tilby lønn for å konkurrere med oljevirksomheten.

 

Det at vi betaler mye skatt (og at vi har skatteevne til å bære høy beskatning) er en funksjon av høy lønn, ikke vice versa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...