Gå til innhold

Bør jeg oppgradere router?


Anbefalte innlegg

Hei!
har per dags dato en D-link DIR-655 men grunnet den nye trådløse standaren vurderer jeg å oppgradere.

Har riktignok forsøkt å kikke rundt på div. tester og lignende, men ender stort sett opp med å bli forvirret over hvorfor den ene nettsiden mener man bør kjøpe router til 1800,- mens den andre testen foreslår en til 600 som holder til alle som ikke skal operere trådløse bedriftsnettverk.

 

Ser telenor og canal digital har tilbud på ZyXEL P8702N for 495, ergo er dette noe jeg eventuelt kunne benyttet meg av.

Hadde satt stor pris på forslag, gjerne med "pros & cons" for div. routere!

 

Noen som har lyst til å strekke ut en hjelpende hånd i trådløsjungelen? :)

Endret av Megaknut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PS: P8702N er et multimodem ganske så låst ned.
Jeg har den selv etter jeg slo til på tilbudet og satte den i bridge slik at den bare fungerer som et AP-punkt.
Litt vanskelig å redigere WiFi-delen da den låser seg slik at du ikke får redigert noe som helst og det eneste som fungerer er totalt reset og begynne fra begynnelse igjen med innstillingene (skjedd meg 3 ganger)...

Lenke til kommentar

Personlig foretrekker jeg Asus eller Netgear, de ruterne der er vertfall stabile og raske.

 

Er usikker på ZyXEL P8702N men den gir mye for pengene om pris er viktigst.

 

Dlink og Jensen bør man stort sett styre unna særlig de billigste modellene, blir ofte omtrent beregnet på hytter og mindre steder der man ikke trenger stabilitet og høy båndbredde.

 

Trenger du USB3 i routeren, eventuelt vurder å sette opp VPN i ruteren?

Der gjør Asus det bra, særlig på VPN delen. Man har vel også muligheter for merlin build om man har asus rutere.

 

For dere som har, P8702N er det ikke slik man må ha nyest firmware for Ipv6?

Mener jeg leste det et sted på internett.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

PS: P8702N er et multimodem ganske så låst ned.

Jeg har den selv etter jeg slo til på tilbudet og satte den i bridge slik at den bare fungerer som et AP-punkt.

Litt vanskelig å redigere WiFi-delen da den låser seg slik at du ikke får redigert noe som helst og det eneste som fungerer er totalt reset og begynne fra begynnelse igjen med innstillingene (skjedd meg 3 ganger)...

Hva mener du med låst ned? har ingen ambisjoner om å gjøre alt for mye avansert med routeren.

Mener du at man faktisk ikke kan redigere NOE SOM HELST av wifi-delen?

Det vil eventuelt være min primærrouter, og da eventuelt benytte den gamle d-linken som repeater e.l

 

Personlig foretrekker jeg Asus eller Netgear, de ruterne der er vertfall stabile og raske.

 

Er usikker på ZyXEL P8702N men den gir mye for pengene om pris er viktigst.

 

Dlink og Jensen bør man stort sett styre unna særlig de billigste modellene, blir ofte omtrent beregnet på hytter og mindre steder der man ikke trenger stabilitet og høy båndbredde.

 

Trenger du USB3 i routeren, eventuelt vurder å sette opp VPN i ruteren?

Der gjør Asus det bra, særlig på VPN delen. Man har vel også muligheter for merlin build om man har asus rutere.

 

For dere som har, P8702N er det ikke slik man må ha nyest firmware for Ipv6?

Mener jeg leste det et sted på internett.

Hehe, når jeg kjøpte d-linken var den næmlig "all the rage" på vel så norske som utenlandske nettsider.

(all the rage bør tas med en klype salt)

 

Ja, absolutt; så således er jo det et godt salgspunkt mtp. Asusen. merlin build er ukjent for meg; kjappe hovedpunkter?

 

If it ain't broken, don't fix it.

 

Edit: Hvor rask linje du har spiller stor rolle. Har du fiber trenger du en raskere ruter enn om du har 3 mbit adsl.

Den er forsåvidt ikke broken, den er bare ustabil til tider og ser ut til å få ganske kraftig interference av en stakkars trevegg eller to. Dessuten har den som vane å gå litt bananas når trafikken blir stor.

 

Har 50mbit, ergo er det ingen vits å oppgradere til den nye standaren? :)

Lenke til kommentar

 

PS: P8702N er et multimodem ganske så låst ned.

Jeg har den selv etter jeg slo til på tilbudet og satte den i bridge slik at den bare fungerer som et AP-punkt.

Litt vanskelig å redigere WiFi-delen da den låser seg slik at du ikke får redigert noe som helst og det eneste som fungerer er totalt reset og begynne fra begynnelse igjen med innstillingene (skjedd meg 3 ganger)...

Hva mener du med låst ned? har ingen ambisjoner om å gjøre alt for mye avansert med routeren.

Mener du at man faktisk ikke kan redigere NOE SOM HELST av wifi-delen?

Det vil eventuelt være min primærrouter, og da eventuelt benytte den gamle d-linken som repeater e.l

 

 

Den er låst i forhold til diverse innstillinger og rapporter diverse data til Telenor (kan fjernes ved å gi deg selv administratorer rettigheter (ved å redigere config-filen å).

 

WiFi-delen kan redigeres, men vær obs på at den kan låse seg / henge seg opp slik at man må tilbakestille innstillingene ved å bruke reset-knappen. Har vært mange klager på dette på Telenor sin Facebook-side og Telenor anbefaler selv at man redigerer innstillingene via Telenors sider (Mine Sider). Vi som har CD får ikke gjort dette.

Ellers fungerer den strålende. Ingen andre problemer så langt.

Lenke til kommentar

Vitsen blir vel bare om du overfører større data med mellom maskinene, alt fra fildeling til alt annet.

 

Nå skal det sies Dir 655 er veldig treg ruter, men har du den nyeste hardware versjon B1 så kan du bruke ipv6. Men tror ikke du merker stort til hastighene ellers.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den er forsåvidt ikke broken, den er bare ustabil til tider og ser ut til å få ganske kraftig interference av en stakkars trevegg eller to. Dessuten har den som vane å gå litt bananas når trafikken blir stor.

Da er den jo broken, da. Du bør kjøpe en bedre.

 

Trafikkort ved enkelte typer trafikk (spesielt bittorrent) er imidlertid noe som skjer av andre årsaker enn bare dårlig ruter.

 

Jeg kan kanskje ikke ikke så mye mer enn deg, men denne her ser jo bra ut: https://www.komplett.no/asus-rt-n53-dual-band-11n-router/746265#!tab:extra

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ASUS RT-N53 er vel ikke særlig, bortsett fra stabilitet, kun 100 mbit på TP kabelene?

 

TP-LINK AC750 Wireless Gigabit Router 433Mbps at 5GHz + 300Mbps at 2.4GHz, 802.11ac/a/b/g/n, 4-port Gigabit Switch ser vertfall ut som et røvekjøp, men usikker på hvordan torrent og maskinvare generielt sett er sammenlignet mot Dlink dir 655, dette er kun forslag hvis prisen er veldig viktig.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Hvorfor er ikke Asusen noe særlig? Tp link har jeg svært dårlig erfaring med fra før, svært ustabil og generelt "jalla".

 

Jeg kommer forøvrig nok aldri til å ha noen linje omkring 100mbit.

 

Noen som har noen andre tips en Asusen? (til tross for at LMH1 ikke er noe begeistret ;) )

Endret av Megaknut
Lenke til kommentar

var nok litt kjapp der, tok kun utgangspunkt i komplett sin pris på ac66 som lå på 1890,- ergo nesten 2000.
Hva er egentlig forskjellen på ac66 og n66 for meg som ikke er allverdens "kravstor" ?
Ser at ac66'en ligger i pris, google ga meg ingen altfor enkle svar heller bortsett fra litt forskjeller i opp/ned fart på de 2.

 

er det ac66/n66 som er "det eneste å gå til innkjøp av" eller er det andre alternativer som er like gode?

 

edit: takk for svar igjen forresten! :)

Endret av Megaknut
Lenke til kommentar

Det er snakk om intern hastighet... Men også selvfølgelig mot Internett hvis man har såpass høye hastigheter.. Hvis du hadde hatt en en linje på f.eks 500Mbit/s og bare en N router på 300/450Mbit/s, så ville du selvfølgelig ikke fått mer enn 300/450Mbit/s.. Men overfører du filer internt mellom enheter, så får du den hastigheten som støttes av enhetene (Svakeste)...

 

N66 støtter ikke høyere hastigheter enn det N er rated til nei (maks 450Mbit/s)

 

Nei strengt tatt ikke...:p Asus leverer stort sett ypperlig over hele linja..

Lenke til kommentar

Takk for kjempefin forklaring! Ergo er det bare å løpe å kjøpe n66 om jeg ikke skal høyere enn 450mbits internt og "eksternt" altså? :)

 

Men apropos nye standarden... N66 har altså ikke den? Kan hende noe har gått meg hus forbi når det gjelder hva den egentlig dreier seg om. Hehe (jeg har bodd under en sten det siste året)

Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar. Er det virkelig nødvendig med en router til nesten 2000 kroner når jeg skal benytte wifi? Er det i det hele tatt nødvendig overhodet?

Jeg har en til 129 kroner som har fungert fint i et år nå, men jeg har bare 10 mbit linje og kun en bruker om gangen.

 

Det har kommet frem noen ankepunkter mot den jeg foreslo, men jeg mener likevel at den er bra nok for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...