kaaasen Skrevet 11. september 2014 Rapporter Del Skrevet 11. september 2014 (endret) Holder på med en oppgave som jeg står litt fast i. Det jeg ønsker er enkelt og greit å summere alle tallene brukeren trykker inn, helt til han trykker 0. Så fort bruker skriver 0 (som et enkeltstående tall, ikke som i 10, 1000 osv.) ønsker jeg at loopen skal stoppe og at den totale summen skrives ut. Jeg har fått loopen og summeringen til å fungere, men jeg finner ikke ut hvordan jeg kan få loopen til å stoppe når bruker trykker 0. Her er koden jeg har skrevet: edit: for ordens skyld, så har jeg forsøkt meg med while (input == 0), while (total == 0) o.l., men det fungerte dårlig System.out.println("Addisjon av brukerens tall"); Scanner in; in = new Scanner(System.in); int total = 0; while (in.hasNextInt()) { int input = in.nextInt(); total = total + input; System.out.println(total); if (input == 0) { System.out.println(total); } } Endret 11. september 2014 av kimbert007 Lenke til kommentar
Toad Skrevet 11. september 2014 Rapporter Del Skrevet 11. september 2014 Hva med å legge til en "break" inne i if (input == 0) { System.out.println(total); } Lenke til kommentar
kvisvik Skrevet 12. september 2014 Rapporter Del Skrevet 12. september 2014 (endret) kan jo alltids vurdere å forandre whilen til (tror jeg) while (in.hasNextInt() && in.nextInt() != 0) så kan du skrive ut etter while. men du kan også bruke break; innen if også som personen over sier, men antall sjekker blir vell mye godt det samme, med tanke på ressurser.. og da ender du opp med noe sånt (bare kommenter om det er noe du lurer på med dette, eller om det er noe som ikke fungerer med dette): System.out.println("Addisjon av brukerens tall"); Scanner in = new Scanner(System.in); int total = 0; while (in.hasNextInt() && in.nextInt() !=0){ total += in.nextInt(); // det at det er forandret til += betyr bare at den skal } // legge til på det tallet som total er. System.out.println(total); Endret 12. september 2014 av kvisvik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå