Gå til innhold

Plassere sparepengene.


veluci

Anbefalte innlegg

Hei! Alle sparepengene mine er nå borte da jeg har kommet meg inn på boligmarkedet. Men ser for meg å begynne å spare igjen så snart alt er på plass. Jeg sparer såklart fortsatt på BSU, og tenker å ta vare på BSU kontoen min så lenge jeg finner det økonomisk.

 

I min bank så er renten på høyrente konto ca 2%.

 

Noen som har noen gode råd til meg til hvor jeg bør plassere sparepengene mine? Jeg har tenkt en del på fond, men har aldri drevet med fond sparing.

 

Jeg er ikke ute etter noe som jeg kan rissikere å tape mye penger på.

Endret av veluci
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først gjorde jeg følgende:

  • Beholdt BSU-kontoen. 1% høyere risikofri avkastning enn å betale ned på huslånet
  • Sparte til jeg hadde 2-3 månedlønner på sparekonto, (sparesmart.no har 3,25% rente)

 

Etter at bufferkontoen over var "ferdig" oppspart, så har jeg gjort som følger med overskuddet:

  • ca 1/3 i indeksfond
  • ca 1/3 i obligasjonsfond
  • ekstra nedbetaling av lån

Utenom det så har jeg kjøpt og solgt enkeltaksjer og kommet ut i minus mens aksjemarkedet har gått 50% i pluss. Det over er da nåværende sparingsform, og det jeg skulle ønske jeg hadde gjort hele tida. ;)

 

... ok da, jeg kunne ikke dy meg og kjøpte meg inn i Starbreeze og har ca 60% gevinst der på to måneder, men har faktisk gevinstsikret denne gangen. Tanken min nå er at jeg kan gamble med mindre enn en månedslønn totalt i enkeltaksjer.

 

Problemet mitt forrige gang var at jeg satset på å dra inn en million. Jeg var oppe i 400k i pluss, men endte 20-40k i minus. Jeg er ihvertfall noen erfaringer rikere. Å sitte i firmaer som er på konkursens rand og ett produkt som kan redde dem er ren gambling. Er firmaet kjent for stadige emisjoner/obligasjonslån for å finansiere driften, så er det et dårlig tegn.

 

Kort oppsummert:

Bufferkonto, fordl resten på indeksfond, obligasjonsfond og ekstra nedbetaling av lån.

Lenke til kommentar

Jeg har litt penger i DNB Aktiv 80-fond, og de vokser rolig og stødig hele tiden. Har gått opp ca. 500 siden mars på 4700 kroner.

Hvorfor har du valgt et fond med 80% av pengene i aksjer som tar 1,5% i årlig gebyr? Du kunne like gjerne ha puttet 20% av pengene på en høyrentekonto og 80% i et indeksfond som tar 0,3% i gebyr.

 

Hvis du sammenligner grafen for Aktiv 80 og et norsk indeksfond, så ser du at utviklingen er så å si lik. Mao, aktiv 80 er et skap-indeksfond, men med 5x så høyt årlig gebyr.

https://www.netfonds.no/quotes/fund.php?paper=DK-OPTI

https://www.netfonds.no/quotes/fund.php?paper=DK-NORIX

Endret av blackbrrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først gjorde jeg følgende:

  • Beholdt BSU-kontoen. 1% høyere risikofri avkastning enn å betale ned på huslånet
  • Sparte til jeg hadde 2-3 månedlønner på sparekonto, (sparesmart.no har 3,25% rente)

 

Etter at bufferkontoen over var "ferdig" oppspart, så har jeg gjort som følger med overskuddet:

  • ca 1/3 i indeksfond
  • ca 1/3 i obligasjonsfond
  • ekstra nedbetaling av lån

Utenom det så har jeg kjøpt og solgt enkeltaksjer og kommet ut i minus mens aksjemarkedet har gått 50% i pluss. Det over er da nåværende sparingsform, og det jeg skulle ønske jeg hadde gjort hele tida. ;)

 

... ok da, jeg kunne ikke dy meg og kjøpte meg inn i Starbreeze og har ca 60% gevinst der på to måneder, men har faktisk gevinstsikret denne gangen. Tanken min nå er at jeg kan gamble med mindre enn en månedslønn totalt i enkeltaksjer.

 

Problemet mitt forrige gang var at jeg satset på å dra inn en million. Jeg var oppe i 400k i pluss, men endte 20-40k i minus. Jeg er ihvertfall noen erfaringer rikere. Å sitte i firmaer som er på konkursens rand og ett produkt som kan redde dem er ren gambling. Er firmaet kjent for stadige emisjoner/obligasjonslån for å finansiere driften, så er det et dårlig tegn.

 

Kort oppsummert:

Bufferkonto, fordl resten på indeksfond, obligasjonsfond og ekstra nedbetaling av lån.

Har laget meg konto i sparesmart. Høyrente kontoen i banken min er ikke mer enn litt over 2%. Fond har jeg ikke peiling på. Litt usikker om jeg skal sette meg inni fond sparing, eller om jeg bare skal spare på høyrente konto og betale ned ekstra på lånet.

Lenke til kommentar

KLP Kombinasjon er et relativt trygt fond som kan være et godt alternativ til banksparing om man ikke vil ta høy risiko.

 

http://lt.morningstar.com/aafyt99vcg/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000M968

Det så relativt greit ut. Det minner om et diversifisert index-fond (flere indekser), men i motsetning til DNB sine lignende fond, så tar de 0,3% i årlig gebyr, ikke 1,5%.

Lenke til kommentar

 

KLP Kombinasjon er et relativt trygt fond som kan være et godt alternativ til banksparing om man ikke vil ta høy risiko.

 

http://lt.morningstar.com/aafyt99vcg/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000M968

Det så relativt greit ut. Det minner om et diversifisert index-fond (flere indekser), men i motsetning til DNB sine lignende fond, så tar de 0,3% i årlig gebyr, ikke 1,5%.

 

Så det nå. Rart dnb skal ha 1.5%, mens disse skal ha 0.3%.

Lenke til kommentar

DNB utnytter bare folks uvitenhet for å tjene mer. Det samme gjør Sparebank 1, de kan finne på å invitere deg inn i banken for å snakke om sparing og forslå Odin-fondene (som de eier) som et godt alternativ til vanlig sparekonto. Dem tar 2% på stort sett like fond (antar det er litt forskjellig vekting siden det ikke er indeksfond).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-tDbelX

 

Jeg har litt penger i DNB Aktiv 80-fond, og de vokser rolig og stødig hele tiden. Har gått opp ca. 500 siden mars på 4700 kroner.

Hvorfor har du valgt et fond med 80% av pengene i aksjer som tar 1,5% i årlig gebyr? Du kunne like gjerne ha puttet 20% av pengene på en høyrentekonto og 80% i et indeksfond som tar 0,3% i gebyr.

 

Hvis du sammenligner grafen for Aktiv 80 og et norsk indeksfond, så ser du at utviklingen er så å si lik. Mao, aktiv 80 er et skap-indeksfond, men med 5x så høyt årlig gebyr.

https://www.netfonds.no/quotes/fund.php?paper=DK-OPTI

https://www.netfonds.no/quotes/fund.php?paper=DK-NORIX

 

 

Det var et fond som ble opprettet for meg og broren min da vi var yngre, så jeg hadde ikke så mye valg i det, ville bare komme med min erfaring med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...