Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Forlenge trappetrinn i gammel trapp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt derfor jeg spør, om man forlenger trappetrinnene med 10cm hver vil fortsatt trappen være like bratt, bare ar hvert trinn har større plass til foten men da under neste trinn.

 

Om han vil ha en trapp som ikke er så bratt må han forlenge gradvis nedover. Begge deler er så vidt jeg vet vanskelig å få til. Muligens bedre å bygge ny trapp

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Monter nye, lengre trinnplater på hvert trinn. Det nederste trinnet blir like mye høyere som plata er tykk og det øverste tilsvarende lavere. Lengre inntrinn, luft under trinnet over, gjør det mer behagelig å gå i trappa. Så vidt jeg husker anbefales noen centimeter luft inn under trinnet over.

 

Har ikke prøvd noe slikt selv men blir ikke faren for å snuble mye større med en slik løsning?

Lenke til kommentar

Nei, faktisk ikke. Det er mindre fare for å snuble fordi det er vanskeligere å støte borti opptrinnet. Foten gjør en naturlig utoverbevegelse når man drar den siste foten opp etter seg i trappa, så den slipper unna inntrinn-kanten.

 

Det blir kanskje lettere å forestille seg om man setter det mer på spissen.

Lenke til kommentar

Nei, faktisk ikke. Det er mindre fare for å snuble fordi det er vanskeligere å støte borti opptrinnet. Foten gjør en naturlig utoverbevegelse når man drar den siste foten opp etter seg i trappa, så den slipper unna inntrinn-kanten.

 

Det blir kanskje lettere å forestille seg om man setter det mer på spissen.

Takk for svar alle sammen ;-) mye kloke ord, tenkte litt over det som ble sagt at trinnene ble akkurat det samme selv om de ble lengre, men det siste slo litt ann, så går for den løsningen din ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...