Gå til innhold

Få vekk lån med høye renter.


veluci

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg kjøpte meg min første bolig for 2 mnd siden. Er kjempe fornøyd med å endelig ha kommet meg inn i bolig markedet! Før jeg tok over boligen brukte jeg en god del av pengene som jeg skulle bruke til innkjøp av nye ting til leiligheten samt oppgradering av diverse ting rundt om i boligen (kjøkken,spotter,fliser,garderober osv.)

 

Dette medførte at jeg havnet litt bakpå å ikke hadde nok til å dekke alle utgiftene jeg hadde/har. Jeg fikk da ett flexilån av banken min.

 

Nå har jeg brukt ca 50 000 av flexilånet og vil egentlig ha det vekk fort som fy pga høye renter (15%).

 

Jeg har budsjett til å betale ned 2-4000 pr mnd, men det tilsier at jeg ikke kjøper annet enn mat å betaler regninene mine.

 

Bør jeg snakke med banken min å høre om jeg kan bare renter noen mnd fremover slik at jeg kan prioritere å få vekk det flexilånet? Eller bør jeg fortsette å betale det ned sakte med sikkert? Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg kjøpte meg min første bolig for 2 mnd siden. Er kjempe fornøyd med å endelig ha kommet meg inn i bolig markedet! Før jeg tok over boligen brukte jeg en god del av pengene som jeg skulle bruke til innkjøp av nye ting til leiligheten samt oppgradering av diverse ting rundt om i boligen (kjøkken,spotter,fliser,garderober osv.)

 

Dette medførte at jeg havnet litt bakpå å ikke hadde nok til å dekke alle utgiftene jeg hadde/har. Jeg fikk da ett flexilån av banken min.

 

Nå har jeg brukt ca 50 000 av flexilånet og vil egentlig ha det vekk fort som fy pga høye renter (15%).

 

Jeg har budsjett til å betale ned 2-4000 pr mnd, men det tilsier at jeg ikke kjøper annet enn mat å betaler regninene mine.

 

Bør jeg snakke med banken min å høre om jeg kan bare renter noen mnd fremover slik at jeg kan prioritere å få vekk det flexilånet? Eller bør jeg fortsette å betale det ned sakte med sikkert? Noen tips?

 

Å få avdragsfrihet på boliglånet lønner seg klart... å springe til banken å få avdragsfrihet med en gang etter man har tatt opp boliglån gir ikke ett så bra inntrykk.

 

Oppgradering av boligen kan bety økt verdi på boligen, kanskje du får bakt flexilånet inn i boligen hvis du legger frem saken bra.

Lenke til kommentar

 

Hei! Jeg kjøpte meg min første bolig for 2 mnd siden. Er kjempe fornøyd med å endelig ha kommet meg inn i bolig markedet! Før jeg tok over boligen brukte jeg en god del av pengene som jeg skulle bruke til innkjøp av nye ting til leiligheten samt oppgradering av diverse ting rundt om i boligen (kjøkken,spotter,fliser,garderober osv.)

 

Dette medførte at jeg havnet litt bakpå å ikke hadde nok til å dekke alle utgiftene jeg hadde/har. Jeg fikk da ett flexilån av banken min.

 

Nå har jeg brukt ca 50 000 av flexilånet og vil egentlig ha det vekk fort som fy pga høye renter (15%).

 

Jeg har budsjett til å betale ned 2-4000 pr mnd, men det tilsier at jeg ikke kjøper annet enn mat å betaler regninene mine.

 

Bør jeg snakke med banken min å høre om jeg kan bare renter noen mnd fremover slik at jeg kan prioritere å få vekk det flexilånet? Eller bør jeg fortsette å betale det ned sakte med sikkert? Noen tips?

 

Å få avdragsfrihet på boliglånet lønner seg klart... å springe til banken å få avdragsfrihet med en gang etter man har tatt opp boliglån gir ikke ett så bra inntrykk.

 

Oppgradering av boligen kan bety økt verdi på boligen, kanskje du får bakt flexilånet inn i boligen hvis du legger frem saken bra.

 

Var banken sin ide å gjøre det på denne måten. Rådgiveren min ville at jeg skulle få vekk billånet. Jeg får skrive en mail til rådgiveren min å høre hva hun mener er lurt for meg å gjøre

Lenke til kommentar

 

 

Hei! Jeg kjøpte meg min første bolig for 2 mnd siden. Er kjempe fornøyd med å endelig ha kommet meg inn i bolig markedet! Før jeg tok over boligen brukte jeg en god del av pengene som jeg skulle bruke til innkjøp av nye ting til leiligheten samt oppgradering av diverse ting rundt om i boligen (kjøkken,spotter,fliser,garderober osv.)

 

Dette medførte at jeg havnet litt bakpå å ikke hadde nok til å dekke alle utgiftene jeg hadde/har. Jeg fikk da ett flexilån av banken min.

 

Nå har jeg brukt ca 50 000 av flexilånet og vil egentlig ha det vekk fort som fy pga høye renter (15%).

 

Jeg har budsjett til å betale ned 2-4000 pr mnd, men det tilsier at jeg ikke kjøper annet enn mat å betaler regninene mine.

 

Bør jeg snakke med banken min å høre om jeg kan bare renter noen mnd fremover slik at jeg kan prioritere å få vekk det flexilånet? Eller bør jeg fortsette å betale det ned sakte med sikkert? Noen tips?

 

Å få avdragsfrihet på boliglånet lønner seg klart... å springe til banken å få avdragsfrihet med en gang etter man har tatt opp boliglån gir ikke ett så bra inntrykk.

 

Oppgradering av boligen kan bety økt verdi på boligen, kanskje du får bakt flexilånet inn i boligen hvis du legger frem saken bra.

 

Var banken sin ide å gjøre det på denne måten. Rådgiveren min ville at jeg skulle få vekk billånet. Jeg får skrive en mail til rådgiveren min å høre hva hun mener er lurt for meg å gjøre

 

 

Men vet banken at du har brukt en del penger på mulig verdiøkning i leiligheten?

 

Hvor mye EK hadde du ved kjøp?

Lenke til kommentar

 

 

 

Hei! Jeg kjøpte meg min første bolig for 2 mnd siden. Er kjempe fornøyd med å endelig ha kommet meg inn i bolig markedet! Før jeg tok over boligen brukte jeg en god del av pengene som jeg skulle bruke til innkjøp av nye ting til leiligheten samt oppgradering av diverse ting rundt om i boligen (kjøkken,spotter,fliser,garderober osv.)

 

Dette medførte at jeg havnet litt bakpå å ikke hadde nok til å dekke alle utgiftene jeg hadde/har. Jeg fikk da ett flexilån av banken min.

 

Nå har jeg brukt ca 50 000 av flexilånet og vil egentlig ha det vekk fort som fy pga høye renter (15%).

 

Jeg har budsjett til å betale ned 2-4000 pr mnd, men det tilsier at jeg ikke kjøper annet enn mat å betaler regninene mine.

 

Bør jeg snakke med banken min å høre om jeg kan bare renter noen mnd fremover slik at jeg kan prioritere å få vekk det flexilånet? Eller bør jeg fortsette å betale det ned sakte med sikkert? Noen tips?

 

Å få avdragsfrihet på boliglånet lønner seg klart... å springe til banken å få avdragsfrihet med en gang etter man har tatt opp boliglån gir ikke ett så bra inntrykk.

 

Oppgradering av boligen kan bety økt verdi på boligen, kanskje du får bakt flexilånet inn i boligen hvis du legger frem saken bra.

 

Var banken sin ide å gjøre det på denne måten. Rådgiveren min ville at jeg skulle få vekk billånet. Jeg får skrive en mail til rådgiveren min å høre hva hun mener er lurt for meg å gjøre

 

 

Men vet banken at du har brukt en del penger på mulig verdiøkning i leiligheten?

 

Hvor mye EK hadde du ved kjøp?

 

Leiligheten er splitter ny, og banken vet at jeg har brukt penger til oppgradering. Jeg kunne ikke få dette inni boliglånet pga jeg hadde en kontrakt med en gitt sum. Da må jeg eventuelt få takst på leiligheten å få det inn på den måten.

Lenke til kommentar

Et lån er jo en kontrakt, og man står jo selv fritt til å finne de lån som tilbyr en lavere rente.

 

Men så handler det vel også om behovet man har for å få lånet penger akkurat der og da, og i slike situasjoner, så kan man jo bli "påtvunget" høye renter på enkelte lån.

Jepp. Saken er jo at jeg har mulighet til å betale ned på lånet. Og det vil etter hvert forsvinne uansett. Men skulle helst sett at det forsvant ganske kjapt.

Lenke til kommentar

 

Et lån er jo en kontrakt, og man står jo selv fritt til å finne de lån som tilbyr en lavere rente.

 

Men så handler det vel også om behovet man har for å få lånet penger akkurat der og da, og i slike situasjoner, så kan man jo bli "påtvunget" høye renter på enkelte lån.

Jepp. Saken er jo at jeg har mulighet til å betale ned på lånet. Og det vil etter hvert forsvinne uansett. Men skulle helst sett at det forsvant ganske kjapt.

 

Du kan jo prøve refinansiering. Komplettbank.no kan gi deg refinansiering på dagen, og du kan betale ned når du vil mot at du betaler på renter.

 

F.eks hvis du refinansierer 50.000 kroner hos komplettbank.no så kan du betale ned lånet når du vil, men du må betale renten som er på 300 kroner per måned.

 

Og i tillegg så er renten på komplettbank.no variabel. Dvs. renten er kun utregnet fra beløpet du er skyldig, så renten vil avta jo mer du klarer å betale ned.

 

Jeg har selv brukt denne tjeneste for kjøp av bil etc.

Endret av medlem-165337
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når jeg kjøpte bolig, så bakte banken inn bil -og forbrukslån inn i boliglånet. Separate lån, men samme rente. :)

Høres ut som en snill bank :-)

 

 

Bankene er snille så lenge de har en form for sikkerhet. Selv om det er separate lån, så er det egentlig ikke noe mer enn litt ekstra boliglån. Leiligheten min er verdt mye mer enn selve boliglånet.

Lenke til kommentar

Når jeg kjøpte bolig, så bakte banken inn bil -og forbrukslån inn i boliglånet. Separate lån, men samme rente. :)

Dette er vell heller en dårlig ide da man gjerne bruker 5-8 år på å betale ned slike lån. Baker en det inn i huslånet og bruker 30 år på å betale det ned betaler en mer rente av summen selv om rentesatsene er lavere...

 

Billigere pr måned, dyrere i det lange løp...

Lenke til kommentar

 

Når jeg kjøpte bolig, så bakte banken inn bil -og forbrukslån inn i boliglånet. Separate lån, men samme rente. :)

Dette er vell heller en dårlig ide da man gjerne bruker 5-8 år på å betale ned slike lån. Baker en det inn i huslånet og bruker 30 år på å betale det ned betaler en mer rente av summen selv om rentesatsene er lavere...

 

Billigere pr måned, dyrere i det lange løp...

 

 

Jeg synes det er langt mer komfortabelt å for eksempel betale ned billånet i takt med at bilens verdi synker, selv om det er et eget lån. Har bare tre år på begge lånene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Når jeg kjøpte bolig, så bakte banken inn bil -og forbrukslån inn i boliglånet. Separate lån, men samme rente. :)

 

Dette er vell heller en dårlig ide da man gjerne bruker 5-8 år på å betale ned slike lån. Baker en det inn i huslånet og bruker 30 år på å betale det ned betaler en mer rente av summen selv om rentesatsene er lavere...

Billigere pr måned, dyrere i det lange løp...

Jeg synes det er langt mer komfortabelt å for eksempel betale ned billånet i takt med at bilens verdi synker, selv om det er et eget lån. Har bare tre år på begge lånene.

Klart, betaler man ned like fort er det jo en god løsning. Men det er så alt for mange som baker inn billån m.m i huslånet og betaler samme avdrag. Det er galskap

Lenke til kommentar

 

Når jeg kjøpte bolig, så bakte banken inn bil -og forbrukslån inn i boliglånet. Separate lån, men samme rente. :)

Dette er vell heller en dårlig ide da man gjerne bruker 5-8 år på å betale ned slike lån. Baker en det inn i huslånet og bruker 30 år på å betale det ned betaler en mer rente av summen selv om rentesatsene er lavere...

 

Billigere pr måned, dyrere i det lange løp...

 

 

Renten er veldig mye lavere og da tjener man så klart på det, ikke noe å diskutere det vel.

 

Hvis du mener noe annet kan vi vel ta regnestykket på det hvis du vil... man betaler jo ned som man selv vil.

 

Tar man det på boliglånet kan man velge å betale det ned i boliglånets tempo eller man kan velge å betale ned ekstra de første månedene som tilsvarer det man ville ha betale på kredittgjelden.

 

Kredittgjelden på sin side kan man velge å betale ned minstebeløp hele veien...

 

MEN det som ikke lønner seg erå betale ned kredittgjeld med boliglån å deretter ta opp nye kredittgjeld... da havner man plutselig i luksusfellen!!!

Lenke til kommentar

Så du mener at det er smartere å bake inn si 300 000 billån i boliglånet og bruke 30 år på å betale alt ned vs å betale ned 300 000 over si 5 år med dobbel rente? Ta gjerne regnestykket..

 

Nei jeg sier at lav rente er alltid lurere enn høyere rente... når man baker inn ett billån i boliglånet så er det gitt at man fortsetter med samme nedbetaling i den perioden det opprinnelige billånet går eller at man sparer de pengene ved siden av.

 

Eks:

 

Man betaler 10 000 kr/mnd i boliglån med 35 års løpetid vi sier det er 3 000 000 kr + at man betaler 6500 kr på billån på 300 000.

 

Ingen tvil da at det er lønnsomt å få billån inn i boliglånet å betale 11 000 kr per måned og da kan betale ned 5500 kr ekstra på boliglånet i 5 år eller spare 5500 kr i 5 år.

 

At man tjener på det forutsetter så klart at det er normal bilrente på lånet og ikke en form for kampanjerente.

 

I ditt regnestykke så ser du jo bort fra den ekstra kapitalen de frigjør hver måned og du forutsetter nesten at de pengene bare blir borte....

Endret av Nasciboy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, uansett, så bør man ikke inngå lån med en bestemt nedbetalings løpetid.

 

Jeg kan godt være villig til å betale mer i renter hvis utlåneren er villig til å gi meg fleksibilitet slik at jeg selv kan bestemme når jeg vil betale ned lånet mitt.

 

Renter må man betale på uansett, og de bør være så lave som mulig, men for meg så er fleksibilitet viktig.

Lenke til kommentar

Vel, uansett, så bør man ikke inngå lån med en bestemt nedbetalings løpetid.

 

Jeg kan godt være villig til å betale mer i renter hvis utlåneren er villig til å gi meg fleksibilitet slik at jeg selv kan bestemme når jeg vil betale ned lånet mitt.

 

Renter må man betale på uansett, og de bør være så lave som mulig, men for meg så er fleksibilitet viktig.

 

For deg er fleksibilitet viktig men i første setningen din høres det ut som ett generelt råd... det er bare slik at noen personer MÅ ha fast nedbetaling da de ikke klarer å betale nå hvis de ikke må, da blir lånet dyrt til slutt.

 

Slik er det jo med kredittkort og det er absolutt ikke verdt den renten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...