Gå til innhold

Nå har du enda én grunn til å droppe tradisjonell TV


Anbefalte innlegg

 

 

Velkommen etter eplefolket, vi andre har hatt tilgang til NRK nett-tv i en årrekke, takket være støtte for standardiserte formater for både video og nettsidevisning.

Tror nok flesteparten som sitter på en ATV har enn PC med Internett de også. Forøvrig en helt merkverdig og helt unødvendig sammenligning om det var hensikten din.
De som sitter på en ATV bør følge med på vei og terreng, og ikke bli forstyrret av PCen under veis.

 

Velkommen etter eplefolket, vi andre har hatt tilgang til NRK nett-tv i en årrekke, takket være støtte for standardiserte formater for både video og nettsidevisning.

Er dette en sammenligning av epler og pærer?

Mener du via nettleser, HDMI-kabel og tastatur tilkoblet tven?

Såvidt meg bekjent har ikke NRK nett-tv vært native tilgjengelig i en årrekke på andre mediesentere, siden det er det det er snakk om her. Dessuten har jo airplay fra NRK nett-tv fra iOS til apple tv vært tilgjengelig i 3,5-4 år.

Hva mener du her? Hva er nyheten hvis epleutstyret allerede kan vise NRK nett-tv?

 

Trenger ikke nødvendigvis HDMI eller tastatur tilkoblet PCen. "Alle" har hatt tilgang til NRK nett-TV via PC, telefon osv i en årrekke, unntatt eplefolket om man skal tro denne artikkelen. TVer trenger naturligvis ikke nett-TV for å kunne se NRK. De tar det inn direkte.

Støtten for NRK har jo vært der for eple-enhetene sålenge som den har til tilsvarende windows og android-enheter.

 

Det som er nytt er at NRK har laget en app til Apple TV (ikke den samme som iOS), et mediesenter som kan styres via fjernkontroll og mobil i stuen. Det er et lite steg opp mtp. på brukervennlighet (dog med samme funksjonalitet som tidligere), og at dette til nå er den enkleste måten å se NRK nett-tv på TV-en. Kort sagt er dette en ekstern boks med velfungerende smart-tv grensesnitt, nå med støtte for enda en av de mest sentrale kildene til media.

Jeg f.eks betaler ikke linsens ettersom min TV ikke har digital mottaker, i tillegg til at jeg her kan se NRK-programmene når jeg måtte ønske. Jeg er neppe alene om dette siden dette i stor grad har vært etterspurt fra forbrukerene, og at 15% av befolkningen har tilgang til Apple TV.

Jeg liker f.eks også Chromecast, men denne er på et tidligere stadie mtp. relevante innebygde apper og "airplay", enn så lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

aldri i livet skaffer jeg meg apple tv, både smart tv og cromcast er bedre, og av dem er cromcast best.

 

Nøyaktig hva er smart-tv bedre på? Det er et fåtalls av disse som fugerer stabilt, og det er vel bare samsung som lar en strømme noen av app-ene sine fra mobil trådløst.

 

På hvilken måte er Chromecast bedre? Den har nylig fått støtte for speiling av flere app-er enn Netflix og Youtube. Speiling av alle apper har jo vært mulig for iOS og Apple TV i 3,5-4 år.

Ellers henger vel native chromecast støtte etter for NRK nett-tv (som det er her er snakk om).

 

Argumentene dine faller på sin egen urimelighet, man må faktisk prøvde de ulike enhetene før man kan uttale seg. Jeg prøver ikke å selge deg Apple TV, du har sikkert en android-telefon og er derfor logisk valg med andre løsning. Men når rett skal være rett har du påstått at andre løsninger fungerer bedre, noe som ikke stemmer i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter faktisk med en litt rar smak i munnen... føler NRK brer seg gratis ut over omtrent alle plattformer med vilje. Om noen år vil NRK så klart argumentere for at alle plattformer der NRK er tilgjengelig skal bli lisensbelagt.

 

Er ikke noe konspirasjonsteorifanatiker men tror faktisk det er planene for NRK... de kan mislykkes år etter år, de trenger å bare lykkes med planan sin ett eneste år så er ALLE elektroniske duppeditter lisensbelagt for evig tid.

Lenke til kommentar

Nasciboy: Kontrollregimet med dagens tv-apparater fungerer heller dårlig. Både fordi lisensavdelingen håndhever forskriften helt feil og fordi det er mange som ikke fanges opp av kontrollrutinene. Det er helt urealistisk at en sånn utvidelse av lisensplikten kan kontrolleres på en god måte. Det eneste riktige er å erstatte lisensordningen med finansiering over statsbudsjettet. Samtidig er det på høy tid å oppdatere NRKs samfunnsrolle og spisse satsingen slik at den ikke går i næringa på det de kommersielle kanalene kan levere på en god måte. Altså slanke bort det meningsløse sideflesket i organisasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nasciboy: Kontrollregimet med dagens tv-apparater fungerer heller dårlig. Både fordi lisensavdelingen håndhever forskriften helt feil og fordi det er mange som ikke fanges opp av kontrollrutinene. Det er helt urealistisk at en sånn utvidelse av lisensplikten kan kontrolleres på en god måte. Det eneste riktige er å erstatte lisensordningen med finansiering over statsbudsjettet. Samtidig er det på høy tid å oppdatere NRKs samfunnsrolle og spisse satsingen slik at den ikke går i næringa på det de kommersielle kanalene kan levere på en god måte. Altså slanke bort det meningsløse sideflesket i organisasjonen.

 

Er så klart ikke uenig i det du skriver men i dag har NRK ett visst antall lisensbetalere... om det blir lisens på andre plattformer så vil nok en slik ordning føre til flere lisenser selv om ikke alle blir fanget opp.

 

NRK tenker vel kun penger men bortsett fra det ser jeg veldig positivt på at de fornyer seg og prøver å følge med på folks vaner og gjøre seg tilgjengelig. Problemet er baktanken jeg tror er der...

Lenke til kommentar

Velkommen etter eplefolket, vi andre har hatt tilgang til NRK nett-tv i en årrekke, takket være støtte for standardiserte formater for både video og nettsidevisning.

 

Tusen takk...

 

 

 

(La oss i anledning din hjertelige og ektefølte gratulasjon for denne anledningens skyld late som at jeg ikke har hatt tilgang til NRK nett-TV i en årrekke på mitt Apple-utstyr, takket være utmerket støtte for standardiserte formater for både video og nettsidevisning... ville nesten være litt synd å ødelegge illusjonen din når du er så "vennlig"... :p )

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...