Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er buss offentlig område?


egen9

Anbefalte innlegg

Hei,

Tok flere bilder på bussen, hvor av jeg er ganske fornøyd med noen av disse. Tingen er at det jo kom andre personer på disse. Hadde jeg stått på gaten o.l ville jo dette være ok, da de er på offentlig område og det er jo en ganske vanlig måte å ta doku-bilder. Det jeg lurte på er om det samme gjelder på bussen, kan jeg publisere dette, eller måtte jeg isåfall ha spurt hver enkelt person, en åpenbart umulig oppgave. Skjønner det godt hvis det er slik i tilfelle, så vil være sikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Offentlig område" eller ikke er ikke relevant. Kriteriene for publisering av bilder med personer på uten deres samtykke fremgår av åndsverksloven § 45c:

 

 

 

§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når

a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,
d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd [personbilde i biografi] eller § 27 andre ledd [etterlysning, etterforskning, bevismiddel].

Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.

Lenke til kommentar

 

"Offentlig område" eller ikke er ikke relevant. Kriteriene for publisering av bilder med personer på uten deres samtykke fremgår av åndsverksloven § 45c:

 

 

 

§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når

a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,

b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,

c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller

e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd [personbilde i biografi] eller § 27 andre ledd [etterlysning, etterforskning, bevismiddel].

 

Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.

 

Ok, var litt usikker, men takk :)

 

Da anntar jeg at det ikke kan brukes offentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...