Gå til innhold

Sony a6000 eller Samsung NX30 efaringer? Nybegynner


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Leste litt i tråden under om nybegynner som var ute etter kamera til rundt 5 lapper, jeg er på utkikk etter omtrent det samme til ca 5-7 lapper.

 

Jeg er nybegynner, har ikke peil på instillinger eller utrykk innen foto 'bransjen'.

 

Har et Canon 300D speilrefleks som har liggi å samla støv i noen år. Som jeg brukte på 'auto' mode stortsett 99% av tiden.

 

Har nå bestemt meg for å gjøre fotografering til en hobby.

Jeg er en flittig bruker av youtube og google når jeg skal kjøpe nye ting (reviews, best i test osv).

 

Har vell egentlig bestemt meg for Sony a6000, har enda ikke klart å finne et "dårlig" review på dette kameraet.

 

Men om noen har tips, eller erfaring å dele så er det kjekt.

 

Jeg vet mange er opphengt i sine merker, her er ting jeg ser etter i et kamera:

 

* Enkelt å bruke for en nybegynner

* WiFi

* Ikke så stort som et speilrefleks

* Rundt 7 lapper (hadde ikke skada med 5-6)

* Bra kvalitet både med video og foto

 

Fra de reviews og tester jeg har lest så oppsummerer dette et a6000 fra Sony men tar gjerne imot erfaringer.

 

 

http://www.lydogbilde.no/test/sony-a6000

 

 

-

 

 

Morten

Endret av rukahs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan virkelig ikke bomme om du går for A6000 i mine øyne. Utrolig flott kamera med "alt" man trenger :)

Høres bra ut :)

 

Titta litt på

- lurer på hvordan kvaliteten på bilder og video blir mellom disse 2 modellene (Samsung NX30), tror du det er ca likt?

 

En sammenlikning på elkjøp, jeg har såpass lite peil på slike spesifikasjoner men det virker relativt likt?

 

http://www.elkjop.no/INTERSHOP/web/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/ViewProductCompare-Start?products=NX30BLK@store-elkjop|DSLTA6000KBLK@store-elkjop

Endret av rukahs
Lenke til kommentar

Det er lett å bare fokusere på kamerahusene, men det er to områder der det er stor forskjell på Sony og Samsung:

 

- Objektivene er forskjellige, både i størrelse og ytelse. Selv liker jeg godt de små og skarpe pancake-objektivene til Samsung, men det er få Samsung-objektiver som har bildestabilisering.

 

- Firmware kan regelmessig oppdateres på Samsung for å rette feil, komme med forbedringer eller nye funksjoner. Sony leverer (nesten) aldri firmware-oppdateringer til kamera (eller andre ting, bortsett fra til mobiler). Etter hvert som kameraene blir mer og mer avansert så blir dette viktigere. Det er ingenting som er så surt som en begrensning/bug i software på kamera som ikke fjernes, men den er selvfølgelig fjernet på neste modell hvis man vil kjøpe denne...

Endret av Frobe
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...