Gå til innhold

Lønnsforhandlinger


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg startet i ny jobb for ca 1 år siden og skal forhandle lønn med sjefen min neste uke.

 

Jeg er veldig glad for at jeg takket ja til tilbudet jeg fikk og stortrives i jobben. Jobben var noe "enklere" enn jeg hadde sett for meg med tanke på arbeidsmengde da jeg er vant til og hadde sett for meg en litt mer hektisk jobb med mer ansvar.

 

Tok dette opp ved 6mnd samtalen og fikk økt stillingen min med en betydelig arbeidsmengde gradvis. Lønn ble ikke diskutert ved det tidspunktet. Jeg anslår at jeg nå har 50-60% større arbeidsmengde enn min opprinnelige stillingsbeskrivelse.

 

Jeg takket ja til et tilbud som jeg i utgangspunktet syntes var noe lavt, men mtp min nåværende stillingsbeskrivelse føler jeg det er altfor lavt.

 

Jeg har nå 620000 i grunnlønn, 3måneders lønn i bonustak og betalt overtid. Et forslag jeg tenker å komme med er 720000 i fastlønn inkl.overtid og samme bonusgrunnlag. Ønsker å beholde tilleggene jeg får for offshore reising.

 

Noen erfaringer med slike forhandlinger? Har nok av argumenter for at investeringen er verdt det mtp arbeidsmengden vi sparer fra konsulentutgifter (slik det var tidligere). Ønsker også tilbakemelding på erfaringer med fastlønn fremfor lønn med betalt overtid.

 

Grunnen til at jeg ønsker overtid inkludert i lønnen er fleksibiliteten det gir.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt vanskelig å argumentere for at du sparer firmaet for konsulentutgifter all den tid du utfører arbeidet i dag. Dette argumentet hadde fungert betre som vilkår for å ta på deg ekstra arbeidsoppgåver.

 

Men heilt generelt så bør du prøve å få fram kva din arbeidskraft er verdt på det åpne markedet. Vis gjerne til lønnsstatistikk og kva andre med tilsvarande kompetanse får betalt.

 

Ellers så bør du opptre ryddig og profesjonelt under forhandlingane. Lytt til arbeidsgivers argumentasjon, og takk for alle lønnstilbud som du får, også når du takker nei.

Lenke til kommentar

Skal du opp til 720 000 kr i lønn inkludert overtid får du bare 800 kr økning i årslønnen din om du arbeider 200 timer overtid (40% tillegg) i året og legger et årsverk på 1750 timer til grunn.

 

Jeg syns det høres ut som en dårlig deal for deg. Ikke ser jeg hvordan fleksibilitet du får ved å gjøre det slik. For meg virker det som en innbydelse til å være garantert 200 timer ekstra på jobb i løpet av året. Bedriften betaler deg for disse timene uavhengig av om du arbeider dem eller ikke, derfor er det nærliggende å tenke at de i alle tilfeller vil ha deg disse ekstra timene på jobb.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Skal du opp til 720 000 kr i lønn inkludert overtid får du bare 800 kr økning i årslønnen din om du arbeider 200 timer overtid (40% tillegg) i året og legger et årsverk på 1750 timer til grunn.

 

Jeg syns det høres ut som en dårlig deal for deg. Ikke ser jeg hvordan fleksibilitet du får ved å gjøre det slik. For meg virker det som en innbydelse til å være garantert 200 timer ekstra på jobb i løpet av året. Bedriften betaler deg for disse timene uavhengig av om du arbeider dem eller ikke, derfor er det nærliggende å tenke at de i alle tilfeller vil ha deg disse ekstra timene på jobb.

 

Jeg har også hjemmekontor så målet er å jobbe mer hjemmefra på ekstrabiten. Det gjør jeg forsåvidt en del nå også, men det er ofte en time her og en time der for å oversende dokumentasjon og bekrefte eposter, telefoner etc.

 

Dette er tid jeg ofte glemmer å føre timer ofr siden det er ganske ofte. Kan også være 15min her og der iløpet av en ettermiddag/helg som er lett å glemme bort..

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd at overtidsarbeidet har blitt redusert. Det skjedde etter påtrykk fra toppledelsen. Arbeidsmengden har egentlig ikke blitt mindre, men det er forventet at vi jobber mer iherdig når vi først må. Ganske irriterende, spesielt når arbeidsfordelingen er såpass skjev på avdelingen.

 

Selv om jeg har gått opp i fastlønn, så har ikke totallønnen økt noe særlig. Man merker godt når 100 årlige overtidstimer forsvinner. Ville mye heller ha hatt høyere fastlønn uten overtidsbetaling, selv om jeg hadde tapt litt på det. Høyere fastlønn har en del å si for pensjon, ev. bonus, lånemuligheter og fremtidig karriere. Det må dog sies at jeg er et godt stykke unna din lønn.

Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...