Gå til innhold

Mjelkeveien foto tips , når ta bilde hvordan finne den?


Anbefalte innlegg

Har et spørsmål anngående mjelkevei fotografering.

Tenker da på bilder som viser hele sporet til mjelkeveien. Innstillingene har jeg noe lunde klart for meg.
Et raskt eksempel jeg fant på google for å vise hvilke type bilde jeg tenker på.
http://www.loripalminteri.com/wp-content/uploads/2014/07/...y_2010.jpg

Det jeg har funnet ut er at det er best og ta bilder av den om månen er totalt borte, noe den er på mandag og tirsdag om jeg husker rett. Har jeg rett her?

Så er spørsmålet hvor lenge bør man vente etter solen er gått ned for å klare og få et bra bilde? Solen går vel ned i 21.30 tiden. Er feks 24.00 greitt? Eller bør man vente til enda senere? Eller tar det sin tid før den blir synlig? At det er litt som månen og solen (jeg er ingen astronom).

Så er det siste spørsmålet, hvordan finner man den lettest, har lest at den skal være rundt himmelretningen sør i august mnd. Har en app som jeg er litt usikker på om fungerer på stedet jeg skal for det er ikke dekning der. ?

Er det også slik at siden jorden roterer vil den feks på dagtid være i en annen himmelretning? Eller vil den være i sør om jeg feks kjører opp på dagen for å sjekke location med appen som viser hvor den er? (om det er dekning for den)

Noen som har noen tips rundt dette? gjerne også noen andre tips hva en bør tenke på osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden vi er i melkeveien så er det vanskelig å ikke få den med på bildet hvis du bruker vidvinkel. Hvis du ikke bruker vidvinkel så trenger du et stativ som følger motivet over himmelen ellers blir det bare grøt.

 

Problemet er at det må være helt mørkt, er du i nærheten av en by eller tettsted så vil det være vanskelig eller umulig å få et godt bilde. Så det er prioritet nummer en. Hvis det er helt mørkt og du har vært i mørket i ca 20 minutter så kan du se melkeveien med øyet, spesielt på sidene av synet.

 

http://www.astronomiforalle.no/wp-content/uploads/2013/08/bluemarble.de-darkskymap-Europe-2012.png

Du må unna de lyse områdene på kartet, hvis luften er helt klar og du bruker ISO1600, 30s og f/2.8 eller bedre så skal det godt gjøres at du ikke får et resultat.

Lenke til kommentar

Last ned Stellarium gratis:
http://www.stellarium.org/nb/

Still inn på sted og spol tiden fram og tilbake. Vi på den nordlige halvkule ser ut mot den ytre delen av Melkeveien, de på den sørlige halvkule ser inn mot sentrum av galaksen som er mer spektakulær.

Stjernebildet Orion med tåken M43 står lavt på øst himmelen i 3-4 tiden her på 60 grader nord. Den vil stå høyere på himmelen utover høsten og vinteren. Jo lengre sør i landet du bor jo høyere vil Orion stå på himmelen.


Hvor og hvordan ta gode bilder av Melkeveien?

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Jeg var å tok noen bilder av melkeveien når jeg var i Australia, kunne se den på himmelen. Den er vel ikke like synlig her i Norge ?

 

Idag er det waning crescent moon ( går ned kl 20.00 ), 25aug er det new moon og den 2 sept er det first quarter moon ( går ned 21.37 ) så du kan nok prøve å ta bilder av melkeveien fra og med i dag til 6-7 sept ( 9 sept. er det fullmåne ).

 

Ta en titt på 500 regelen.

 

Selv brukte jeg 14mm, 25-30s, iso3200-6400.

Endret av tomme86
Lenke til kommentar

Melkevien er like synlig her, men mer spektakulær på den sørlige halvkule fordi der ser man inn mot midten derfor mer stjerner, støv og tåker. Uansett hvor du skal se Melkeveien er du avhengig av at det er skikkelig mørkt. I by ser man kun de mest lyssterke stjernene.

 

Første gangen jeg så Melkeveien på Hardangervidda fikk jeg bakoversveis.

Lenke til kommentar

Har funnet et sted jeg kan kjøre for å komme meg unna lyset. Tar en liten time og kjøre. Det jeg mest lurer på er når på kvelden/natten det er best og forsøke?

Generelt er det best rundt midnatt. Nøyaktig tidspunkt avhenger av lengdegrad og tidssone. Midnattsol og skumring ødelegger selvsagt muligheten selv om det er på det optimale tiden av døgnet så breddegrad har også noe å si. Hvor lang tid rundt det optimale tidspunktet det er mørkt nok kan du estimere ved å kikke på denne siden. Tast inn et nærliggende stedsnavn (trenger ikke være nøyaktig på kilometeren eller mila) og se på klokkeslettene for astronomical twilight start og ends.

 

Tar å låner denne tråden litt. Skal til Mallorca nå i 3 uker og så lurte jeg på om det var mulig å se inn i melkeveien derifra? Er det nok langt sør?

Melkeveien kan sees fra hele jordkloden. De mest lyssterke delene kan sees fra Norge i sør-vestlig retning rundt midnatt i natt. Rett i horisonten.

 

Det var en uoversiktlig og dårlig forklart tabell. Her er forhåpentligvis en mye enklere forklaring. 500-regelen går ut på at man skal finne lukkertiden i antall sekunder ved å dele 500 på fullformat ekvivalent brennvidde*.

 

Denne ekvivalente brennvidden finner du ved å se på reell brennvidde, for eksempel 18mm, og gange den med cropfaktoren for ditt kamera, for eksempel 1,5.

 

Altså: Lengste lukkertid = 500 / (18mm * 1,5) = 18,5 sekunder.

 

Ta gjerne en kikk på astrofoto-guiden.

 

Stellarium er allerede nevnt. Gratis og glimrende program for å orientere seg og planlegge fotograferingen.

 

PS. Det er fult lov å modifisere 500-regelen. Har man lite bildestøy og god eksponering kan det være lurt å redusere tallet noe. Har man mye bildestøy eller veldig mørke bilder kan det være lurt å heve tallet. Vil du ha lange stjernestriper dropper du regelen og velger mye lengre lukkertid. Da kan du gjerne redusere ISO til minimum og blende ned til for eksempel f/11.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Takk for tips, det ble til at jeg forsøkte. Startet og ta bilder i 24.00 tiden og drev på til rundt 01.30. Testet litt på 20 - 25 - 30 sek og iso fra 3200 - 6400. Nikon D800 med 14-24mm f2.8. Stort sett hele tiden på 14mm. Her er resultatet fra mitt forsøk noen sinne: http://www.teigen.be/blogg/?p=8486

Legg gjerne igjen konstruktiv kritikk. Lurer litt på hva der grønne er? Spor av Nordlys? Svakt? Selv om det er tatt i retning sør? Eller bare farge støy fra kamera?

Lenke til kommentar

Nydelige bilder! Flott komponert forgrunn på mange av de (spesielt 3287) og bedre bildekvalitet/utstyr enn jeg hadde forestilt meg på forhånd.

 

Grønnskjæret skjønner jeg ikke noe av. Fargen minner veldig om nordlys men formen ser ikke så mye ut som nordlys. Mulig det er en antydning til lysende nattskyer? (ekstremt høye og tynne skyer)

 

Det ser ikke ut som støy fra kameraet. Når du sier det så kom jeg på at søkeren kan slippe inn noe lys hvis man ikke blokkerer den. På D800 tror jeg det er en vippebryter like ved søkeren som lukker lysinnslipp fra baksiden av kameraet. Det gjelder spesielt hvis du bruker høy ISO og har hodelykt etc bak kameraet. Men det ser altså ikke ut som det på disse bildene.

 

Oransjelyset regner jeg med er en by.

Lenke til kommentar

Nydelige bilder! Flott komponert forgrunn på mange av de (spesielt 3287) og bedre bildekvalitet/utstyr enn jeg hadde forestilt meg på forhånd.

 

Grønnskjæret skjønner jeg ikke noe av. Fargen minner veldig om nordlys men formen ser ikke så mye ut som nordlys. Mulig det er en antydning til lysende nattskyer? (ekstremt høye og tynne skyer)

 

Det ser ikke ut som støy fra kameraet. Når du sier det så kom jeg på at søkeren kan slippe inn noe lys hvis man ikke blokkerer den. På D800 tror jeg det er en vippebryter like ved søkeren som lukker lysinnslipp fra baksiden av kameraet. Det gjelder spesielt hvis du bruker høy ISO og har hodelykt etc bak kameraet. Men det ser altså ikke ut som det på disse bildene.

 

Oransjelyset regner jeg med er en by.

 

Tusen takk for kommentar :) Jah, jeg glemte og lukke bak , men hadde ikke hodelykt på når jeg tok bildene. Pleier og lukke bak når jeg bruker nd filter som gir veldig lange eksporinger, men tenkte ikke på det nå. Det oransje er nok lys forurensing jah, selv om vi var godt oppi fjellet og på darksite.com eller hvor jeg fant det skulle være veldig mørkt. Selv om jeg bor tre timer fra Bergen kan det hende det er den som skinner opp.

Lenke til kommentar

Flotte bilder :)

Nydelige bilder! Flott komponert forgrunn på mange av de (spesielt 3287) og bedre bildekvalitet/utstyr enn jeg hadde forestilt meg på forhånd.

 

Grønnskjæret skjønner jeg ikke noe av. Fargen minner veldig om nordlys men formen ser ikke så mye ut som nordlys. Mulig det er en antydning til lysende nattskyer? (ekstremt høye og tynne skyer)

 

Det ser ikke ut som støy fra kameraet. Når du sier det så kom jeg på at søkeren kan slippe inn noe lys hvis man ikke blokkerer den. På D800 tror jeg det er en vippebryter like ved søkeren som lukker lysinnslipp fra baksiden av kameraet. Det gjelder spesielt hvis du bruker høy ISO og har hodelykt etc bak kameraet. Men det ser altså ikke ut som det på disse bildene.

 

Oransjelyset regner jeg med er en by.

 

Det grønnskjæret er Airglow les mer om det her:

http://hvadihimlen.dk/lysfaenomener-objekter/airglow/

http://astro-forum.no/forum_posts.asp?TID=12544

Lenke til kommentar

Flotte bilder :)

Nydelige bilder! Flott komponert forgrunn på mange av de (spesielt 3287) og bedre bildekvalitet/utstyr enn jeg hadde forestilt meg på forhånd.

 

Grønnskjæret skjønner jeg ikke noe av. Fargen minner veldig om nordlys men formen ser ikke så mye ut som nordlys. Mulig det er en antydning til lysende nattskyer? (ekstremt høye og tynne skyer)

 

Det ser ikke ut som støy fra kameraet. Når du sier det så kom jeg på at søkeren kan slippe inn noe lys hvis man ikke blokkerer den. På D800 tror jeg det er en vippebryter like ved søkeren som lukker lysinnslipp fra baksiden av kameraet. Det gjelder spesielt hvis du bruker høy ISO og har hodelykt etc bak kameraet. Men det ser altså ikke ut som det på disse bildene.

 

Oransjelyset regner jeg med er en by.

 

Det grønnskjæret er Airglow les mer om det her:

http://hvadihimlen.dk/lysfaenomener-objekter/airglow/

http://astro-forum.no/forum_posts.asp?TID=12544

Tusen takk :) Da var det mysteriumet løst :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...