Gå til innhold

Nå har AMD gått forbi Nvidia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den siste tiden har jeg hatt 2x 3570k, 1x 4770k og 2x 4670k. Slik sett kommer vel Intel veldig godt ut på statistikken, selv om jeg aldri brukte igpu'en. Intel "påtvinger" en så å si en grafikk løsning. Tallene ville vært helt annerledes hadde det vært tatt bruks-statistikk fremfor salgs-statistikk, men det er vel litt vanskelig å få til vil jeg tro.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Her mangler det vel noe? Ut i fra tabellen som er gitt så har jo AMD ligget foran helt siden i fjor, selv om de var nesten likt i forrige kvartal.

 

Ellers er jeg ikke videre overrasket over at Intel sin integrerte grafikk har størst andel, folk som ikke skal spille eller gjøre spesielt arbeid trenger ikke noe supert grafikkort, og da er det fort billigere å gå for en integrert løsning enn å finne en prosessor uten integrert grafikk og ha et low-end grafikkort ved siden av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De prosent tallene blir vel helt feil siden mange av de som har AMD eller Nvidia skjermkort har en intel cpu som kommer med innebygd grafikk...så de salgs prosenter blir helt feil.

Det er som å si at bildekkfabrikanter har en større markedsandel enn bilfabrikanter siden de selger 4 ganger så mange dekk som det det selges biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra at AMD hevder seg litt igjen, kanskje de kan bygge opp kapital til å konkurrere litt mot Nvidia og presse konkurransen som igjen gir bedre utvikling av GPUer. AMD tjener vel også litt høgg på å levere GPUer til både XBOX One og PS4.

 

Har selv bare Intel HD4000 i mine maskiner, og det holder jo for folk flest. Er dog en tålmodighetsprøve å rendre tegninger...

Lenke til kommentar

I AMD sine tall ligger det jo og innebygd grafikk. Alle som kjøper en billig PC med AMD CPU vil jo ha AMD skjermkort. Derfor sier dette ikke mye om hvordan den dedikerte skjermkort-kampen går. At NVIDIA minsker er nok fordi mengden PCer med integrert grafikk øker mer enn dedikert.

 

Leser du artikkelen ser du jo også at salget av dedikerte skjermkort har falt en god del , dette er jo noe som vil ramme Nvidia mer enn Amd nettopp fordi Amd kan stille med både prossesorer med integrert skjermkort og dedikerte skjermkort.

 

Det som mangler nå for Amd er å få ned "nm" på enhetene som produseres samt øke ytelsen sånn at de tar igjen noe ( tviler på at de kommer til å yte på linje med Intel) av ytelseforspranget på Intel Cpu'ene.

Lenke til kommentar

 

 

I AMD sine tall ligger det jo og innebygd grafikk. Alle som kjøper en billig PC med AMD CPU vil jo ha AMD skjermkort. Derfor sier dette ikke mye om hvordan den dedikerte skjermkort-kampen går. At NVIDIA minsker er nok fordi mengden PCer med integrert grafikk øker mer enn dedikert.

Leser du artikkelen ser du jo også at salget av dedikerte skjermkort har falt en god del , dette er jo noe som vil ramme Nvidia mer enn Amd nettopp fordi Amd kan stille med både prossesorer med integrert skjermkort og dedikerte skjermkort.

 

Det som mangler nå for Amd er å få ned "nm" på enhetene som produseres samt øke ytelsen sånn at de tar igjen noe ( tviler på at de kommer til å yte på linje med Intel) av ytelseforspranget på Intel Cpu'ene.

Amd har vel alt annonsert at de har hoppet av det racet, da de ikke lenger klarte å levere high-end desktop-prosessorer som var konkurransedyktige satt opp mot Intel.

Er dog viktig for oss forbrukere at Amd gjør det sånn noenlunde, slik at Nvidia ikke kommer til å ende med monopol på dedikerte skjermkort.

 

Jeg synes ikke utviklingen på CPU-fronten ikke har være noe å hoppe i taket over siden Amd trappet ned og Intel lanserte Sandy bridge.

Om det gjelder manglende konkurranse fra AMD, eller de fysiske utfordringene med tanke på produsjonsteknikk\begrensningen til Silisiumbrikker, har ikke jeg innsikt nok til å komme med noen konklusjon.

Sitter selv med en overklokka i5 2500k som fortsatt gjør en strålende jobb, selv etter snart 3 år :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...