Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

streker på skjermen og lav oppløsning ved oppstart. Defekt skjermkort?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ta skjermkortet ut og sett det tilbake, vær obs på at det er montert riktig. Husk ESD-sikring. Om dette ikke hjelper og du da vurderer å kjøpe et nytt skjermkort, så kan jeg anbefale å prøve å "bake" kortet i ovnen. Men dette burde være siste løsning hvis ikke andre eventuelle løsninger kan prøves først.

For å bake gjør du følgende:

Fjern kjøleribben(e), viften(e) og all annen eventuell plastikk.

Lag et par baller av aluminiumsfolie som kortet kan hvile på, slik at kortet ikke er borti selve stekeplaten.

Varm opp ovnen til 190-200 grader med over og undervarme og sett kortet inn i ca 8-10 minutter.

Når kortet er ferdig, ta det ut og la det kjøle seg ned før du remonterer plastikk, vifte® og kjøleribbe®

OBS! Husk kjølepasta.

Lenke til kommentar

Ta skjermkortet ut og sett det tilbake, vær obs på at det er montert riktig. Husk ESD-sikring. Om dette ikke hjelper og du da vurderer å kjøpe et nytt skjermkort, så kan jeg anbefale å prøve å "bake" kortet i ovnen. Men dette burde være siste løsning hvis ikke andre eventuelle løsninger kan prøves først.

For å bake gjør du følgende:

Fjern kjøleribben(e), viften(e) og all annen eventuell plastikk.

Lag et par baller av aluminiumsfolie som kortet kan hvile på, slik at kortet ikke er borti selve stekeplaten.

Varm opp ovnen til 190-200 grader med over og undervarme og sett kortet inn i ca 8-10 minutter.

Når kortet er ferdig, ta det ut og la det kjøle seg ned før du remonterer plastikk, vifte® og kjøleribbe®

OBS! Husk kjølepasta.

Takker for tips. Skal prøve ovnen som siste løsning. Har jo garanti på kortet. Hvis det ikke er jeg som har kverket det. Tror dere jeg kan ha tatt det med statisk elektrisitet?

Lenke til kommentar

Ville prøvd å fått fikset det ved å bruke garantien før jeg hadde bakt det.

Om du baker det og det ikke fungerer, er det ikke sikkert du får igjen noe på garantien heller.

Prøv å ta ut og inn både skjermkort og strømkabler til det. Fungerer ikke det, kan du snakke med butikken der du kjøpte det og få fikset garantisak.

Lenke til kommentar

Ser omtrent ut som støy på en gammel TV.

Sjekk for løse ledninger/kontakter eller hva du har kommet borti. hva med viften? ... Prøve å sette tilbake den gamle. Eller stoppe den nye et par sekund.

Skal prøve det! har prøvd å ta av vifta jeg satt på i tilfelle det skulle være noe magnet i den men det funket ikke. Med mindre det er magnet i skruene som enda stod i.
Lenke til kommentar

Ta skjermkortet ut og sett det tilbake, vær obs på at det er montert riktig. Husk ESD-sikring. Om dette ikke hjelper og du da vurderer å kjøpe et nytt skjermkort, så kan jeg anbefale å prøve å "bake" kortet i ovnen. Men dette burde være siste løsning hvis ikke andre eventuelle løsninger kan prøves først.

For å bake gjør du følgende:

Fjern kjøleribben(e), viften(e) og all annen eventuell plastikk.

Lag et par baller av aluminiumsfolie som kortet kan hvile på, slik at kortet ikke er borti selve stekeplaten.

Varm opp ovnen til 190-200 grader med over og undervarme og sett kortet inn i ca 8-10 minutter.

Når kortet er ferdig, ta det ut og la det kjøle seg ned før du remonterer plastikk, vifte® og kjøleribbe®

OBS! Husk kjølepasta.

Med Esd sikring mener du antistatisk armbånd?
Lenke til kommentar

 

*Snip*

Med Esd sikring mener du antistatisk armbånd?

 

Ja.

 

Hvis det hadde vært viften som forårsaket støyen, så ville jeg heller tro at det var elektromagnetisk støy fra viften. En magnet lager ikke elektromagnetisk støy med mindre den er i bevegelse, så magnetiske skruer er nok ikke farlig. Merk at for eksempel ved en harddisk, hvis du legger en magnet nærme, og platen spinner rundt, så vil de to gjenstandene være i bevegelse i forhold til hverandre (magnet og plate), og dermed lage varierende magnetskifte som vil jobbe seg selv på platen og ødelegge data.

 

Edit; Men det skal være en veldig kraftig magnet, noe ikke en PC-komponent innehar.

Endret av dbass
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...