Gå til innhold

Eos 6D Angående tilbud og lagerstatus.


Anbefalte innlegg

Grunnen til at ekvivalens (sammen med f.eks DR på Canon) kan irritere, er nok at dersom noen nevner ordet så blir det ofte en lang diskusjon rundt temaet. Noe som kanskje viser at det er kontroversielt, vanskelig, ukjent etc. Det er dog ikke grunn nok til å fortie emnet?

Det er de lange diskusjonene som er irriterende - som søler til og gjør tråden mer uleselig om det opprinnelige emnet. Joda - ekvivalens er en veldig interessant emne, men så kan man heller henvise til tråden og invitere til videre diskusjon der, i stedet for å søle til nesten hver eneste dømrade tråd om cropoptikk eller -hus.

 

Det virker som om enkelte føler seg forpliktet til å nevne ekvivalens i hver eneste tråd som handler om crop-saker, og kombinert med innlegg som inviterer til videre debatt i tråden resulterer dette i en unødvendig stadig og gjentatt tilsøling av andre tråder. Mener jeg

 

Nei - ikke fortie - langt i fra - men ikke invitere i debatt i hver eneste hersens tråd som en gang lukter av crop.

Endret av Trondster
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er egentlig ganske lei denne ekvivalensdiskusjonen som tvinger vei inn i "alle" tråder nå for tiden.

Jeg brakte ekvivalens inn i diskusjonen fordi det virket relevant for spørsmålene du (trådstarter) luftet her:

...jeg trenger dette kameraet mest for de høyere ISO verdiene, liten dybdeskarphet...

Men som noen var inne på her så er det jo ikke vi som bestemmer hva som skal diskuteres i en tråd, det er fritt :)

Det er vankelig å kontrollere en diskusjon, men det er helt greit å gi tilbakemelding på hva man finner relevant og mindre relevant.

 

-k

 

Ok , men da har du nok misforstått tråden. Tråden handlet ikke om hvorvidt jeg ønsker å vite ekvivalentforskjeller men om tilbudet på 6D.

 

Jeg skrev jo at jeg vurderte dette kameraet fordi det var flott ved høye ISO verdier og gav en smal dybdeskarphet.

Jeg er derimot ikke interessert i å diskutere hvor store forskjellene er i forhold til et annet kamerasystem. At der er forskjell vet jeg jo siden jeg har hatt flere systemer, hvor mye satt ved tall er ikke så viktig.

 

Når man ser dette ut i fra bildene man tar kan man tilpasse seg forskjellene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei - ikke fortie - langt i fra - men ikke invitere i debatt i hver eneste hersens tråd som en gang lukter av crop.

Det blir debatt i det øyeblikk noen er uenig. Hvis en setning er helt ukontroversiell så blir det med den setningen.

 

Spørsmålet gjenstår da: synes du at vi bør unngå å nevne noe som framstår som relevant, i frykt for at noen (mange) skal slenge seg på og debatten skal skeie ut, og Trondster blir irritert?

Det virker som om enkelte føler seg forpliktet til å nevne ekvivalens

Kanskje. Men kanskje enkelte føler seg "forpliktet" til å nevne aperture eller ISO eller hvilken som helst annen teknisk side ved fotografi i tråder som har med fotografi å gjøre. Og kanskje det er helt greit?

 

-k

Lenke til kommentar

Spørsmålet gjenstår da: synes du at vi bør unngå å nevne noe som framstår som relevant, i frykt for at noen (mange) skal slenge seg på og debatten skal skeie ut, og Trondster blir irritert?

Nei - men heller å skrive en kort forklaring og invitere til videre debatt i relevante diskusjonstråder, i stedet for å invitere til lang teknisk debatt i enda en tråd som gjorde den store synden å nevne at det har blitt lansert et nytt objektiv til et ikke-fullframe-system.

Kanskje. Men kanskje enkelte føler seg "forpliktet" til å nevne aperture eller ISO eller hvilken som helst annen teknisk side ved fotografi i tråder som har med fotografi å gjøre. Og kanskje det er helt greit?

Forskjell på pærer og bananer, vet du. Greit å diskutere generelle frukt-ting som skall, frø og smak, uten å på død og liv fortelle om omregning til banan-ekvivalens, når det er en pære-tråd.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg brakte det på banen var det fordi det ble nevnt to forskjellige systemer, som gir to forskjellige resultater. Det blir litt som å spørre om du skal kjøpe bil eller traktor. Jeg mener, om du skal bruke den til å dra en skurtresker, bør du jo ha traktor, men om du bare skal fra A til B, så kjøper du bil.

 

Men for all del, du må få lov til å mene som du vil.

Lenke til kommentar

 

Kanskje. Men kanskje enkelte føler seg "forpliktet" til å nevne aperture eller ISO eller hvilken som helst annen teknisk side ved fotografi i tråder som har med fotografi å gjøre. Og kanskje det er helt greit?

Forskjell på pærer og bananer, vet du. Greit å diskutere generelle frukt-ting som skall, frø og smak, uten å på død og liv fortelle om omregning til banan-ekvivalens, når det er en pære-tråd.

 

Jeg nevnte ekvivalens etter at trådstarter hadde nevnt at han trenger 6D pga liten dybdeskarphet (sammenlignet med MFT).

 

Hvis du sier at du foretrekker banan over pærer fordi pærer smaker søtere så må det være lov å snakke om forskjellen i sødme mellom banan og pærer?

 

...å invitere til lang teknisk debatt...

Hvem gjør dette, og hvor?

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei.

 

Jeg vurderer å kjøpe et hus nr. 2 og det blir nok et FF hus igjen.

 

Men siden jeg ikke trenger Wifi er jo tilbudet hos Fotovideo på 9.990,- for et 6D hus rimelig.

Og jeg ser at det står 100+ på lagerstatus.

 

Nå er det jo ingen fasitsvar på spørsmålet mitt, men jeg vet at noen av dere har fulgt med på slik ting tidligere.

 

Nå kan det se ut som om det kun er Fotovideo som selger denne spesialmodellen uten Wifi , de andre ligger på 13-14000,- med Wifi. Dermed har jo egentlig ikke Fotovideo konkurranse på akkurat denne modellen.

På den andre sider har de hatt 100+ på lager en god stund nå, slik at det kan tyde på at modellen ikke selger i bøtter og spann.

 

Jeg tenke å vente til over Photokina for å se hva som kommer, selv om ingen rykter om nyheter på akkurat denne fronten (speilrefleks fra Canon med FF)

Jeg trenger også å spare en måned til :blush:

 

Så spørsmålet, er det noen som tror, basert på tidligere erfaring at en slik modell vil gå ned i pris i løped av en måned ?

Eller er det noen som tror at Fotovideo vil fjerne dette tilbudet selv om de ikke har solgt ut de 100+ som står som lagerstatus ?

 

 

 

Tilbudet til FV har stått veldig lenge nå, og det kommer i følge selger på FV til å stå så lenge Canon gir dem muligheten. Det vil si, det kan forsvinne når som helst.

 

Kjøpte ett i slutten av aug. sammen med Sigma 35mm f/1.4. På grunn av jobben har det ikke blitt noen særlig anledning å bruke det, men det var jo greit å få med meg rabatten.

 

Fikk brukt et annet 6D (WG) m/50mm f/1.4 EF på en konsert i sommer, og det skuffet ikke. Stort sett alt sammen tatt med blender f/1.6 til f/1.4.

 

http://www.torbenbrenden.com/crippled-black-phoenix-john-dee-oslo-norway/

 

Det ble så bra at bandet kom til meg å ba om bilder til en artikkel i Loud! (Portugal)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...