Gå til innhold

3 år jus Trondheim + 2 år UiT


Bruri

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har innsett at det vil kreve alt for mange år med å ta opp fag for å komme inn på rettvitenskap UiB/UiO/UiT, og ser nå på alternative løsninger.

 

Har snublet over muligheten ved å ta bachelor ved NTNU i Trondheim via FU, for så og søke seg inn med karakterene derfra til UiT. Målet er definitivt mastergrad.

 

Har nå søkt, eller "meldt meg på" som de kaller det, dette ble EKSTREMT på sparket, har undersøkt svært lite og vil gjerne vite mer før jeg evt. reiser opp til Trondheim.

 

Jeg har da et knippe spørsmål jeg håper noen der ute som har studert Jus på denne måten/vet en del om dette kan svare på:

*Hvordan er prisforskjellen mellom denne løsningen og f.eks. UiB?
*Hvordan er konkurransen for å søke seg inn på master på UiT med karakterer fra NTNU? Hardt?
*Hvordan er dette rent CV-messig, hvis jeg tar master på UiT, vil det faktum at jeg har tatt bachelor i Trondheim telle negativt? Vil det påvirke mine jobbmuligheter? Eller sees det kun på mastergraden?
*Og til sist, hva er den generelle forskjellen? Noen viktige forskjeller, vet ekstremt lite om dette, har undersøkt alt for lite. Synes bare det virker for godt til å være sant da det har blitt ufattelig vanskelig å komme inn på Jus på UiB/UiO/UiT. Hva er haken?

Setter stor pris på alle svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det koster ingenting å studere jus ved universitetene annet enn en semesteravgift på rundt 500 kroner (litt over), så prisforskjellen er lik det du betaler til folkeuniversitetet.

 

Opptak til UiT vet jeg lite om, og det er det få andre som gjør også: Opptak med grunnlag i bachelorkarakterer ble innført først i år...

 

Jeg kjenner flere som har studert ved FU som har gode jobber i dag, så CV-messig tror jeg ikke det er veldig problematisk. Det suverent viktigste er at du får gode karakterer, tross alt. Men du har litt mindre muligheter til å "bygge CV", knytte nettverk og bli kjent med de største arbeidsgiverne, da de ikke driver like mye aktiv rekruttering på FU. Til gjengjeld er du en del av studiemiljøet i Trondheim, som jo er en fordel i seg selv og en mulighet til å gjøre en del ting som ikke er så typisk for jusstudenter.

 

Den "generelle forskjellen" er det vanskelig å si noe om. Jeg tror det er en fordel å studere ved et av fakultetene, fordi det er der flertallet studerer, det er det arbeidsgiverne er kjent med, det er slik du best kommer i kontakt med fagmiljøet osv. Dette gjelder kanskje spesielt om man er "typisk student", altså heltidsstudent i begynnelsen av tyveårene med begrenset erfaring med andre ting. Til sist er det deg selv det kommer mest an på, ikke hvor du studerer. Dersom du er analytisk sterk og jobber hardt så får du en god utdannelse uansett hvor du gjør det.

 

Til sist: Du studerer ikke ved NTNU, du studerer ved folkeuniversitetet. Forelesningene er fysisk plassert i NTNU sine lokaler ved at folkeuniversitetet leier av dem, men det har ingenting med NTNU å gjøre. Du får ingen papirer fra NTNU. Studiet gjennomføres i samarbeid med høgskolen i Molde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det koster ingenting å studere jus ved universitetene annet enn en semesteravgift på rundt 500 kroner (litt over), så prisforskjellen er lik det du betaler til folkeuniversitetet.

 

Opptak til UiT vet jeg lite om, og det er det få andre som gjør også: Opptak med grunnlag i bachelorkarakterer ble innført først i år...

 

Jeg kjenner flere som har studert ved FU som har gode jobber i dag, så CV-messig tror jeg ikke det er veldig problematisk. Det suverent viktigste er at du får gode karakterer, tross alt. Men du har litt mindre muligheter til å "bygge CV", knytte nettverk og bli kjent med de største arbeidsgiverne, da de ikke driver like mye aktiv rekruttering på FU. Til gjengjeld er du en del av studiemiljøet i Trondheim, som jo er en fordel i seg selv og en mulighet til å gjøre en del ting som ikke er så typisk for jusstudenter.

 

Den "generelle forskjellen" er det vanskelig å si noe om. Jeg tror det er en fordel å studere ved et av fakultetene, fordi det er der flertallet studerer, det er det arbeidsgiverne er kjent med, det er slik du best kommer i kontakt med fagmiljøet osv. Dette gjelder kanskje spesielt om man er "typisk student", altså heltidsstudent i begynnelsen av tyveårene med begrenset erfaring med andre ting. Til sist er det deg selv det kommer mest an på, ikke hvor du studerer. Dersom du er analytisk sterk og jobber hardt så får du en god utdannelse uansett hvor du gjør det.

 

Til sist: Du studerer ikke ved NTNU, du studerer ved folkeuniversitetet. Forelesningene er fysisk plassert i NTNU sine lokaler ved at folkeuniversitetet leier av dem, men det har ingenting med NTNU å gjøre. Du får ingen papirer fra NTNU. Studiet gjennomføres i samarbeid med høgskolen i Molde.

Tusen takk for meget god info! :D

 

Regnet allerede med at det er foretrukket og studere ved fakultetene, da disse er større og mer annerkjente, men ville egentlig bare forsikre meg om at dette ikke er noe useriøst opplegg som vil påvirke fremtidsutsikter etter endt studiet i negativ grad. Vet jo allerede at folk med mastergrad fra NITH blir nedprioritert ovenfor NTNU-studenter, og derfor tar flere studenter(om det lar seg gjøre) masteren på NTNU fordi da vil ikke bacheloren legges vekt på. Regnet egentlig med at det var det samme i dette tilfellet, hvis jeg tar master ved fakultetet i Tromsø burde jo ikke det faktum at jeg tok bachelor ved FU ha noe og si.

 

Og var forsovet klar over at det kun fysisk befinner seg på NTNU, skrev bare litt fort og hadde en del forskjellige begreper og forholde meg til :)

 

Eneste muligens usikre er om det er kun en promille av FU-studenter som kommer inn på UiT, må prøve å finne noen tall på hvor mange plasser det vil være ledig for FU-studenter.

Endret av Bruri
Lenke til kommentar

Hei! Har ingen egne erfaringer å dele, men kjenner to som studerte der. De gikk over til FU etter å ha tatt bachelor i juss fra høgskolen i Lillehammer. Deres beretninger om opplegget er at man er overlatt mye til seg selv med tanke på det praktiske, at oppfølgingen faglig skarter en del i forhold til forventningene og så har det vært en del snakk om litt dårlige resultater pga. diverse omstendigheter rundt eksamensordningen. Han ene har i alle fall tatt opp privatistfag for å heller komme over på UiO og starte 4 året på nytt der.

 

Uansett trenger dette ikke bety at dette er et dårlig program for deg, det viktigste er alltid innsatsen du selv legger i studiet. Håper ikke dette var demotiverende for deg, men jeg ville ønsket å hørt alle innspill om det var meg. Lykke til med studiene, og ikke gi opp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...