Gå til innhold

Lenovo y50-70 eller Asus G551


runohb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er det alt for tidlig å si noe om.

Ryktene sier at det kan drøye helt til November før den kommer på markedet også.

 

Den ser ut til å bygge videre på Asus N56JR, bare med sort kabinett og rød tastaturbelysning, i så fall blir det nok en kurant maskin, men med noen svakheter, som at CPU throttler ved full belastning og at tastene på tastaturet vibrerer/lager ulyd når man spiller musikk/film pga resonans når høyttalerene brukes.

Lenke til kommentar

Var nok aldri noen throttling på n56-skallene som fungerte. Notebookcheck var for en gangs skyld ute å kjøre med den omtalen. Men utover det, mange småting innvendig på n56 som kunne blitt fikset på. Og det vet vi ingenting om de har blitt enda.

 

Men g550en er fin, synes jeg. :) Hvis du klarer deg med litt svakere grafikk-kort, så er det en veldig godt skrudd sammen ting.

Lenke til kommentar

Var nok aldri noen throttling på n56-skallene som fungerte. Notebookcheck var for en gangs skyld ute å kjøre med den omtalen. Men utover det, mange småting innvendig på n56 som kunne blitt fikset på. Og det vet vi ingenting om de har blitt enda.

 

Men g550en er fin, synes jeg. :) Hvis du klarer deg med litt svakere grafikk-kort, så er det en veldig godt skrudd sammen ting.

 

Har N56JR selv og vet at den throttler. Ved tung last klokker den seg til basefrekvens (2.4GHz for i7 4700HQ) i stedet for å bruke turbo boost opp til 3.2GHz (for 4 kjerners belastning) som den skal klare etter intel sine specs. Asus er dog ikke verstingen, de har satt grensen på 92C før denne throttlinga trer i kraft, Lenovo har satt grensa på 65C!!!! på Y50 så i praksis har man aldri turbo boost på y50.

 

Dette er ikke noe nytt på gamer laptops, men syns det er syns at produsentene utelater å si at de har programmert inn throttling i bios, slik at man i praksis aldri får full ytelse når man virkelig belaster maskinen.

Lenke til kommentar

Sant nok. Er jo bare tull å sette inn hardvare en ikke kan bruke..

 

Men med n56 skallene - det de har med den.. tredje biosen på n56vz eller noe slikt.. tror det ble gjort i den første for vj og de nye jr-kassene med maxwell, osv... er å la prosessoren gå til 105 grader før den blir strupet. Men de har latt prochot/to-veis sjekken mot gpu og cpu stå på 65 grader.

 

Så hvis skjermkortet blir varmt.. vel.. brukt - så går aldri prosessoren opp i boost mer enn i veldig små øyeblikk av gangen. Det er riktignok slik at 99% av applikasjonene eller spillene du bruker som ikke er benchmarks.. så spiller det ingen rolle. Å sitte på 2.4Ghz i stedet for 3.1Ghz. Og nvidia-biosen de bruker stopper ikke opp før noe slikt som 80 grader.

 

Prøvde å diskutere det med Asus en lang stund, men bare ga opp. Grensene for å gå opp i boost, hvor lenge, og for antall kjerner, osv. Hadde vært veldig enkelt å la en kjerne gå opp i boost, mens de andre hadde vært stabile. Hadde økt tråd-respons og sørget for stabil 3.4Ghz på aktive tråder - for samme watt-trekk som å la et tilfeldig antall kjerner hoppe opp i boost i hytt og pine.. Men nei. Samme med rammen. De har ikke peiling på hva de driver med, rett og slett.

 

Men ddr3l/haswell utgavene har et standard-oppsett for "ultrathin", så de klarte i det minste å ikke fokke til det.

 

Uansett - så med mindre de har lagt inn en ekstra struping på 92 grader i den siste versjonen, så er det nok det samme som skjer der. At kjernene går opp i boost ofte frem til prochot slår inn. Og så går kjernene opp til boost med lavere frekvens frem til de når 105 grader (som du kan få til lett på de maskinene jeg har testet om du bare kjører kompakte jobber..).

 

Med andre ord - de /burde/ hatt struping :p Men blir kritisert for å ikke ha det. Mens andre merker som throttler tidligere, og får mer stabil output, får skryt for ikke å ha throttles. Osv. Bakvendtland som vanlig.

Lenke til kommentar

Nei, har ingenting med bd prochot på å gjøre på N56JR, det er bare programmert i bios at den skal throttle ved 92C. å slå av BDPROCHOT i throttlestop gjør ingenting.

På lenovo Y50 er bd prochot satt til 65C ja, ved å slå av BDPROCHOT i throttlestop på Y50 vil den kjøre full guff helt til den blir 100C før den throttler.

 

Det er lett å finne ut hvilken temp CPU er satt til å throttle ved i BIOS, bare å starte throttlestop 7, da vil verdien stå på høyre side, se eksempel.

 

Dette er fra min Asus UX32LN, her har asus programmert at den skal throttle ved 91C. Spurte han som lager throttlestop om det var mulig å endre denne verdien eller "komme seg rundt den" og la prosessoren throttle etter intels spec... men nei, da dette er programmert i bios. Eneste måten er om man har kunskap til å modifisere biosen.

 

Har ofte lurt på hvorfor min N56JR alltid lå rundt 92C maxtemp, uansett hvilke spille jeg spillte, eller om jeg testa med folding@home, og svaret er at asus har lagt inn en grense på 92C. På flere eldre laptoper jeg har hatt kunne CPU komme opp i 100C før de throttla.

 

Det er litt som å kjøpe bil med 200hk motor, og ikke få lov til å bruke mer enn 150hk. Motorprodusenten produserer motoren som 200hk, men bilprodusenten struper den til 150hk uten å informere kjøperen noe sted.

Det er i grunnen det de gjør - svært mange av produsentene.

 

150hk er nok for folk flest og de aller fleste vet ikke engang at de mangler 50hk, de har jo aldri blitt opplyst om at de mangler 50hk.

 

Men jeg syns likevel dette er feil og at laptop produsentene bevisst skjuler informasjon for kjøperen.

post-3674-0-20438700-1407531741_thumb.png

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja skjermen er svært lett å bytte.

 

Pris for skjerm fra seriøse aktører på ebay (sånn ca)

 

Skjerm: 600,-

Frakt: 150,-

Fortolling: 135,-

Mva: 150,-

ca: 1035,-

 

Det finnes nen få rimeligere men en del av disse er oppgitt å ha mellom 1 og 5 defekte piksler, og det er ikke noe særlig.

 

Det er surt å måtte betale en tusenlapp ekstra bare fordi Lenovo har valgt å bruke en drittskjerm :(

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...