Gå til innhold

Forbedre fag som privatist (medisin/odontologi)


777fan

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en gutt på 24 år som tenker å begynne på odontologi- eller medisinstudiet i Norge til neste år. Jeg har nylig hoppet av et annet studie som jeg ikke trivdes veldig godt med. For å komme inn på medisin eller odontologi blir jeg nødt til å ta opp en del fag fra vgs. Jeg har alt fått de åtte alderspoengene og de to tilleggspoengene for 60 studiepoeng som er mulig å få.

 

Jeg er litt usikker på hvilke fag det lønner seg å ta opp/forbedre karakteren i mtp på min situasjon. Her er mine stående karakterer fra vgs:

 

Engelsk: 5, 3 (skriftlig eks)

Tysk II: 5

Morsmål II: 5 (skriftlig eks)

Geografi: 6

Historie: 5, 5 (muntlig eks)

Kroppsøving: 4

Matematikk teoretisk: 5

Naturfag: 6

Norsk hovedmål: 5, 3 (skriftlig eks)

Norsk, muntlig: 5

Religion og etikk: 5

Samfunnsfag: 5

Morsmål nivå III: 5 (skriftlig eks)

Biologi 1: 6

Biologi 2: 5, 5 (skriftlig eks)

Fysikk 1: 5

Kjemi 1: 6

Kjemi 2: 5

Matematikk R1: 5, 5 (skrifltig eks)

Matematikk R2: 5, 4 (skrifltig eks)

 

Jeg har totalt 63,23 poeng.

Språkfag (engelsk, norsk osv.) krever vel både en muntlig og skriftlig eksamen?

 

Har også hørt at det er mulig å ta nye fag som kommer opp på vitnemålet i tillegg til de gamle fagene. Hvilke fag er det? Er det noen som er "lettere" enn andre? Har sett at det er en del som velger å ta psykologi 1.

 

Er det mulig å ta matematikk 1P/2P når jeg allerede har fullført 1T og R1/R2? Kan disse fagene stå på det samme vitnemålet? Jeg ønsker som sagt ikke å erstatte 1T eller noe, bare å ha nye fag i tillegg.

 

Hvilke fag er lettest å få 6'er i fra vgs? Jeg har foreløpig tenkt å ta opp morsmål. samfunnsfag, RLE, engelsk, norsk, fysikk 1 og kanskje historie. Dette skal skje over ett år. Hvilke fag lønner det seg å ta opp for meg for å få høyest mulig snitt? Er det reellt for meg å komme inn på medisin eller tannlege til neste år? Jeg har mest tenkt på medisin, og da vårinntaket Oslo.

Takker for alle tips og råd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Språkfag har både skriftlig og muntlig eksamen.

 

Du kan ta nye fag som kommer med i poengberegningen, men merk at dette vil ødelegge for deg i lengden - tilleggsfag gir deg "diminishing returns"-effekten ved at høye karakterer teller mindre og mindre for å forbedre snittet ditt. Å legge til en sekser teller mindre enn å forbedre en femmer til en sekser.

 

Du kan ikke kombinere P- og T-matte på samme vitnemål.

Lenke til kommentar

Jeg har følgende forslag:

 

- Engelsk ( klarer du 5 i muntlig og skriftlig eksamen?)

- Kroppsøving ( Jeg mener 5 er innen rekkevidde)

- Matematikk R2 (Du klarer vel å få 5 i skriftlig eksamen)

 

Jeg tror ikke det er like lett å få 5 i norsk eksamen.

 

Du er vel klar over at eksamenskarakter erstatter både standpunktkarakter og tidligere eksamenskarakter.

 

Det var følgende poenggrense ved UiO:

 

Medisin høst - 67.9

Medisin vår - 67.1

Odontologi - 64.9

 

Dersom du er villig til å flytte deg, så ville jeg ha søkt medisin ved UiT:

 

Medisin - 66,3

 

Lykke til og håper jeg svarte på spørsmålene dine :)

Endret av ingenior
Lenke til kommentar

Er det bare en teoretisk skriftlig eksamen i kroppsøving, eller er det også en praktisk del?

 

Hva med samfunnsfag, historie og RLE? Er ikke dette greie fag å få 6ere i?

 

Takk for svar, fint med flere innspill. :)

 

Det er forholdsvis enkle fag. Det er forøvrig muntlig-praksis eksamen i kroppsøving, altså ingen skriftlig eksamen. Les dette svaret:http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=703091

 

Bare spør om du lurer på mer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...