Gå til innhold

Bygge om lader for tannbørste til 12V?


Anbefalte innlegg

Jeg er avhengig av (god) elektrisk tannbørste, og en Braun som jeg også har med på båten. Problemet er at laderen er for 220-240V/50-60Hz, mens jeg har 12V i båten. Så langt har jeg kjørt en omformer som gjør om 12V til 220V for å lade, men dette blir jo mye bortkastet strøm, da vel spenningen i batteriet sikkert ikke er på mer enn noen få volt.

Hvordan fungerer egentlig en slik lader? Kan jeg "lett" bygge om laderen til å kjøre på 12V?

(Alternativt kan jeg jo kjøpe en Phillips Sonicare DiamondClean som kan bruke USB, men det er ikke så lenge jeg kjøte Braunen..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tannbørsten er jo basert på induksjonsladning, så du kan jo sette den nært ekkoloddet eller radaren ;)

 

Tror ikke det er så nevneverdig tap i inverteren din gitt at du kobler den eller laderen fra når den ikke er i bruk. Ganske små mengder strøm det er snakk om.

 

Aner ikke om laderen transformerer ned spenningen eller om den kjører full spenning til børsten. Siden den er plastsveiset må du nok ofre en for å finne ut av det.

 

Edit: Når jeg tenker meg ohm (høhø) så er vel basen primæren på trafoen mens sekundæren ligger i børsten. Er nok sånn det er designet.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Elektrisk tannbørste tror jeg er en av de tingene der ute som er verre å gjøre om til å ta i mot 12V. Da det ikke er noe vanlig DC-apparat som uansett gjør om ting til 12V, men en enhet som sender AC trådløst (induksjon).

 

Og så kompakt som de er, så er det fort mulig det hele er integrert på samme PCB. Da må du uansett lodde en del, og bytte ut halve kretskortet, hvor du tar bort det som sannsynligvis er en nedtransformering.

 

Jeg tipper dette er den vanskeligste enheten du finner i vanlige hjem å modde til 12V...

 

Men som vidor nevner, så vet vi ikke helt hvordan laderen din gjør det, eller hvilken spenning den bruker. Og heller ikke hvordan kretskortet ser ut. Er nok en del komponenter som må byttes.

 

En omformer ligger gjerne på rundt 90 %, og en tannbørste trekker helt minimalt med strøm. Så energitapet her er nok helt minimalt. Derimot så bør man ha en omformer som passer godt til lasten. Du bør ha en som blir belastet rundt 50 % for optimal effektivitet. Er f.eks laderen på tannbørsten på f.eks 3 Watt, så bør omformeren være rundt 6 Watt (10 Watt maks).

 

Du får små solpaneler like stor som en knyttneve som ville vært kraftig nok for å veie opp for dette tapet. ;)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Omformeren min gir 300W. Det blir vel endel tap i konverteringen til 220V, samt at den kontinuerlige vifta i den nok også trekker noe strøm. Laderne er på hhv. 1,2W og 2W, og jeg har en defekt lader som jeg godt kan dissikere og legge ut bilder av hvis det er interesse for det, men jeg skjønner at jobben med å bygge om denne nok langt overgår mine evner.

Forøvrig har jeg et 190W solcellepanel (http://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-BlueSolar-Monocrystalline-Panels-EN.pdf), men det leverer maks 36V, og regulatoren (http://www.victronenergy.com/upload/documents/Manual-BlueSolar-charge-controller-MPPT-75-15-EN_NL_FR_DE_ES_SE.pdf) kun 14,4V. Omformeren jeg har (eller inverteren som det vel heter) kan ikke styres av regulatoren, men hadde jeg hatt omformer fra samme produsent, kunne jeg vel latt overskudsstrømmen fra panelet starte omformeren og dermed få ladet tannbørsten når det var nok strøm.

Fins det kanskje små solcellepanel som kan levere 220V? Eller omformere som kun leverer 4W?

Lenke til kommentar

Tja, du har en på 6W her: http://www.dx.com/p/beauty-car-6w-dc-12v-to-ac-220v-car-power-inverter-w-usb-port-grey-black-238438#.U995gfl_vjU

 

Så kan du lade mobilen i tillegg. Har man ikke slitk uttak i båten så er det en veldig lett fiks å feste på noen kabler i steden for pluggen. Ikke med kvalitet fra øverste hylle, men er nok uansett bedre enn å kjøre en så stor omformer med så lav last (ikke særlig bra).

 

Specs sier over 90 % eff. og med rundt 33% last, så bør du ligge tett opp mot dette.

 

Edit: Solcellepaneler vil alltid levere DC, og med mindre de er litt store med svært mange celler, så er det forholdsvis lave spenninger. Om det følger med en omformer kan selvsagt hende. Om man har dette separat, eller innebygget i selve regulatoren er også et alternativ. Men tenkte egentlig bare at du ladet batteriet i båten med solcellepanelet hele tiden, og så ha en vanlig 12V->220V omformer, som den jeg linket til.

 

Da vil overskuddet uansett gå til tannbørsten, og du slipper å ha noe annen form for regulering etc...

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...