Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lite sår på felg og dekk etter kontakt med kantstein


Anbefalte innlegg

Var litt uheldig og traff en kantstein på det ene bakre dekket. Felgen har noen skader fra før siden bilen ble kjøpt brukt, så det kosmetiske er ingen krise, men spørsmålet er om dekket burde kontrolleres og evt. byttes ut på bakgrunn av dekkets integritet eller egenskaper.

 

Det gikk av en bitteliten bit gummi på dekket etter uhellet, legger ved noen bilder, det ser muligens litt verre ut enn det faktisk er, for det er ikke dypt i det hele tatt, men det er en liten tynn flik med gummi som har blitt skrapt av.

 

Dekkene er nye i år, så det beste hadde vært om skaden kunne ignoreres.

post-23840-0-51561600-1406788796_thumb.jpeg

post-23840-0-10589900-1406788805_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge corden ikke er skadet eller har kommet "ut i dagen" så har det ingenting å si.

Om du synes at skaden på felgkanten er skjendende så fikser du det lett med fint sandpapir og en omgang med Autosol :-)

Takk for informativt svar! Skal se litt på Autosol :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde en MASSIV skade (på tvers av hele felgen) etter et måte med armeringsjern de hadde glemt å kutte av en garasje....

 

18" orginalfelg til min 2012 A6....

Tok den til micropaint på kokstad (bergen) og de fikset for caen tusenlapp, med livstidsgaranti på jobben :)

Her gikk ripen på tvers av hele felgen og var sikkert 5-10 cm brei :o

Lenke til kommentar

Ikke noe problem det der.

 

Du bør teste bilen i høy hastighet og kjenne om det har dukket opp noen nye og ukjente vibrasjoner. Er utrolig fort gjort å få kast i felgene, og da vibrerer det svakt i bilen (alt ettersom hvor mye kast det er) på samme måte som når hjulene er feil avbalansert eller som når de på vinteren er pakket med snø. Har du fått kast i felgen bør du rette det straks for å unngå unødvendig slitasje på bilen din (spesielt hjullager). Også er det jo fryktelig irriterende.

Lenke til kommentar

Ikke noe problem det der.

 

Du bør teste bilen i høy hastighet og kjenne om det har dukket opp noen nye og ukjente vibrasjoner. Er utrolig fort gjort å få kast i felgene, og da vibrerer det svakt i bilen (alt ettersom hvor mye kast det er) på samme måte som når hjulene er feil avbalansert eller som når de på vinteren er pakket med snø. Har du fått kast i felgen bør du rette det straks for å unngå unødvendig slitasje på bilen din (spesielt hjullager). Også er det jo fryktelig irriterende.

 

Takk for tipset, jeg tenkte egentlig det samme selv, og sitter med følelsen at hver eneste litt vibrasjon er på grunn av kantsteinen. Men jeg får ta en tur på E6'en og teste litt til.

 

Er det noe sted jeg kan teste dette for å være sikker? Regner med at et hvilket som helst verksted kan fastslå hvorvidt det er kast i felgen eller om selve hjulopphenget har tatt skade av uhellet?

Lenke til kommentar

Det eneste du kan gjøre for å være helt sikker er å dra innom et dekkverksted som f. eks. Vianor for å få sjekket hjula og evt. avbalansert de på nytt. Er faktisk mye ro i sjela over å få gjort dette, så slipper man å irritere seg over det mens man kjører og kjenner det vibrerer.

 

Selv om dekkene blir avbalansert og alt kan se fint ut på avbalanseringsmaskinen, så oppstår vibrasjonene når man kjører fortere. Hvis det er flinke folk på dekkverkstedet så bør man kunne se om det er kast i felgene også (kan iblant være vanskelig å se, kommer helt an på).

 

Jeg har selv brukt Østfold Felgteknikk, men vet også at det er noen skikkelig flinke folk på Oslo Felgretting i Oslo. Østfold Felgteknikk har lang ventetid. Jeg har hørt at man kan få rettet felgene ganske kjapt (typ 15 min per hjul) mens man venter hos Oslo Felgretting, så kan være greit å få sjekket ut.

 

Jeg rettet selv i fjor 3 felger. 2 framfelger og 1 bakfelg. Det har antageligvis skjedd på en hump eller ujevnhet i veien i høy fart. Da trodde jeg det bare var 2 felger som det var kast i, og da hadde jeg tatt av alle hjula og sjekket de for ujevnheter og hatt de på avbalanseringsmaskin osv.

 

 

 

Oppretting av felger

Rister det i bilen selv om hjulene er balansert? Da har du som regel en bulk eller et kast i felgen. Vi retter dine urunde eller bulkede aluminiumsfelger med en teknikk som kombinerer varme med hydraulisk press. Vi retter smidde, støpte og billet felger.

www.oslofelgretting.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...