Gå til innhold

Tips til matretter og kosttilskudd for trening - På studentbudsjett


Anbefalte innlegg

Etter et år på rævva i et kontor, har jeg lagt på meg 10 kilo på den kroppen min jeg aldri trodde skulle legge på seg noe særlig. Dette vil jeg ta tak i. Derfor vil jeg ha tips til kosttilskudd før og under trening man får kjøpt for å bygge muskler.

 

Bortsett fra det tar jeg gjerne imot billige mattips som en student kan ha råd til (å kjøpe ferke råvarer daglig er ikke aktuelt med budsjettet en student har)

 

Derfor håper jeg enkelte av dere har noen gode tips til meg, som jeg kan få bruk for. Treningslogg smettes opp i starten av August.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eksisterer ingen tilskudd som er i nærheten til å være så potent til det du ønsker, derav navnet "tilskudd". For studenter som ønsker å spise energifattig hvorav hensikten er å gå ned så er det ei heller ønskelig med varige endringer. Virker som om du er motivert for dette.

 

Havregryn, egg, frossen grønnsaker samt frukt er alle varer som er relativt billige, næringsrike og kan kombineres du-verden-på-mange-måter-om-man-er-student-og-litt-kreativ. Fast føde har evnen til å mette mer hos mange og gode kilder til protein blir da meieriprodukter, kjøtt, fisk etc. Eventuelt koster ikke proteinpulver så all verden. Enkelte butikker er mye mer flinke til å ha halv pris (siste forbruksdag) for ferske råvarer om du har mulighet for å stikke innom butikker på dagtid så kjøpe større kvantum så fryse ned.

 

Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du er på et studentbudsjett skal du vertfall ikke tenke på å ta tilskudd.. I

 

Billig nice mat som bygger digge muskler og slakter ekkelt fett:

Tunfisk, egg, rødspetta, cottage cheese og bønner, selvom det har ganske lav aminosyre verdi

Havregryn, potet og brun/fullkorn ris

Brokkoli, gulerøtter og fryste erter

 

Hvis du skal ha et kosttilskudd kjøper du udos choice så slipper du å tenke på å legge inn fett i planen din :D

Ikke bruk opp pengene dine på ting som pre-workout og all den bullshiten.. det bare stresser kroppen og gir deg dårlig søvn. Innen for kosttilskudd er faktisk det billigste det beste.

Kreatin monohydrat (den billigste du finner, det finnes ikke en monohydrat som er bedre enn en annen, det er det samme)

Og kanskje billig proteinpulver som du kanskje kan erstatte med noe melk (hvis du drikker mye melk da)

Lenke til kommentar

Hvis du er på et studentbudsjett skal du vertfall ikke tenke på å ta tilskudd.. I

 

Billig nice mat som bygger digge muskler og slakter ekkelt fett:

Tunfisk, egg, rødspetta, cottage cheese og bønner, selvom det har ganske lav aminosyre verdi

Havregryn, potet og brun/fullkorn ris

Brokkoli, gulerøtter og fryste erter

 

Hvis du skal ha et kosttilskudd kjøper du udos choice så slipper du å tenke på å legge inn fett i planen din :D

Ikke bruk opp pengene dine på ting som pre-workout og all den bullshiten.. det bare stresser kroppen og gir deg dårlig søvn. Innen for kosttilskudd er faktisk det billigste det beste.

Kreatin monohydrat (den billigste du finner, det finnes ikke en monohydrat som er bedre enn en annen, det er det samme)

Og kanskje billig proteinpulver som du kanskje kan erstatte med noe melk (hvis du drikker mye melk da)

Har uthevet de mest absurde påstandene.

Lenke til kommentar

Har uthevet de mest absurde påstandene.

 

For det første så burde du se at jeg overdriver å kødder litt!

Vet at bønner har de 8 essensielle aminosyrene, men en av disse aminosyrene finnes bare i svært små mengder så hvis man ser det i forhold til kjøtt så er det ikke like bra. (hvor ofte ser du digre gutta sitte og snafse ned på en kilo bønner?)

Ser at du markerte udosen min også. Det forventet jeg... mente selvfølgelig ikke at han ikke skal spise fett fra andre kilder.

Jeg må si at jeg ikke er noen ekspert på pre-workout, men fra egen erfaring har jeg fått dårlig søvn i form av mareritt og sen legging. Vet ikke om du har prøvd pre-workout med Methylhexanamine/1,3-dimethylamylamine i jeg mister Ernæringsfysiolog?.. Jeg får verfall ikke sove til natta..

Den siste påstanden der med proteinpulver har nokk jeg mere kunnskap enn deg as, sorry. Kjenner flere i den bransjen og det er ikke alltid det som står på boksen som befinner seg innafor boksen.. Men grunnen til at jeg skrev at han KANSKJE kan erstatte NOE melk med proteinpulver er fordi at proteinpulver i noen tilfeller er billigere enn melk og hvis han er som meg og drikker 1 liter melk om dagen så kan det bli ganske dyrt i lengden.

Lenke til kommentar

 

Har uthevet de mest absurde påstandene.

 

For det første så burde du se at jeg overdriver å kødder litt!

Vet at bønner har de 8 essensielle aminosyrene, men en av disse aminosyrene finnes bare i svært små mengder så hvis man ser det i forhold til kjøtt så er det ikke like bra. (hvor ofte ser du digre gutta sitte og snafse ned på en kilo bønner?)

Ser at du markerte udosen min også. Det forventet jeg... mente selvfølgelig ikke at han ikke skal spise fett fra andre kilder.

Jeg må si at jeg ikke er noen ekspert på pre-workout, men fra egen erfaring har jeg fått dårlig søvn i form av mareritt og sen legging. Vet ikke om du har prøvd pre-workout med Methylhexanamine/1,3-dimethylamylamine i jeg mister Ernæringsfysiolog?.. Jeg får verfall ikke sove til natta..

Den siste påstanden der med proteinpulver har nokk jeg mere kunnskap enn deg as, sorry. Kjenner flere i den bransjen og det er ikke alltid det som står på boksen som befinner seg innafor boksen.. Men grunnen til at jeg skrev at han KANSKJE kan erstatte NOE melk med proteinpulver er fordi at proteinpulver i noen tilfeller er billigere enn melk og hvis han er som meg og drikker 1 liter melk om dagen så kan det bli ganske dyrt i lengden.

 

Det er vanskelig for tredjepart å lese hvor det er "overdrivelse & kødd" og ser ingen grunn til å legge seg på en slik tone under et diskusjonsforum. Da risikerer man å forvirre trådstarter og jeg regner med at vi begge kan være enige med at det ikke er ønskelig. Har på følelsen av at du tolket min forrige post som en slags angrep. Om dette er tilfelle så var ikke dette hensikten og da beklager jeg.

 

Det stemmer at om man sammenligner PDCAA-score så vil belgvekster ha en lavere score. Det er svært få som spiser bønner isolert og andre subgrupper som veganere kombinerer belgvekster (begrensende AS er metiodin mens i korn er det lysin) Havregryn på sin side inneholder et høyt innhold av lysin og mange spiser dette med meieriprodukter slik at den biologiske verdien blir fullverdig. De forgrenende AS er ikke den begrensende i så og si noen matvarer slik at denne er relativ lett å finne igjen i de fleste matvareprodukter som inneholder protein. Det lar det seg fint gjøre å kombinere belgvekster sammen med korn for å få like bra sammensetning slik man finner i eks kjøtt.

 

Nå har du moderert udo choice påstanden din men her er det verdt å ta med at dette er vegetabilske kilder til W-3, W-6 samt W-9. Vi mennesker kan syntesere fettsyrer i 9-posisjon slik at dette trenger vi ikke å innta via kosten og derfor rart at dette selges. Videre så har α-linolensyre (C18:3n-3) lavere biotilgjenglighet for å bli omdannet til EPA og DHA som gir opphav til de biologisk preløperne eikosanoider.

 

Nei, jeg har ikke prøvd noen pre-workout og ja, jeg er bekjent med substansen DMAA. Denne er ikke tillatt grunnet manglende risikovurderinger og sett i sammenheng med negativ bivirkninger. Jeg markerte denne mest for å understreke at den er mest basert på personlig erfaring. At noen eks kan slite med søvn kan selvsagt stemme, men dette behøver ikke å gjelde alle og vil trolig i Norge blant annet skyldes koffein-innhold da noen er mer sensitive enn andre.

 

Samtidig har jeg ingen interesse av å delta i en diskusjon hvor man prøver å fremheve sitt eget kunnskapsnivå og da samtidig neglisjere andre. Du har intet grunnlag for å komme med en slik påstand. Sånne forsøk på hersketeknikk håper jeg du unngår i fremtiden. For å utdype så skrev du at proteinpulveret kanskje kan erstatte melk. Melk som en vare inneholder bioaktive kompomenter, både kjente og sannsynlig ukjente hvorav tilskudd er en raffinert hvor mye av dette nå mangler. Det stemmer at både varer i Norge og i utlandet kan være kontaminert. I utlandet så øker risikoen for forurensning i diverse kosttilskudd i og med at vi har strenge retningslinjer her. Allikevel har det vært avdekket ulovlige substanser i proteinpulver. Dette kan både ha vært med viten eller ikke.

 

Du presiserte mye av dette, dog noe tvetydig og egentlig skulle jeg selv ha utdypet hva jeg mente (hadde ikke tid da). Dette tar jeg på min kappe.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...