Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm på laptop


Anbefalte innlegg

Hei

 

I noen ukers tid har laptopen min, en eMachine 730G, trøblet når jeg har startet den opp eller brakt den ut fra dvale (åpnet lokket osv). Bildet på skjermen har blinket noen ganger, og jeg har ofte måttet prøve igjen, fra dvale eller restart, for å se om skjermen slår seg på skikkelig.

 

Nå får jeg den ikke på i det hele tatt lenger. Men tilfeldigvis så jeg såvidt litt av bakgrunnen når jeg hadde sterkt lys i nærheten, så den er ikke helt død. Fikk sjekka virus og innstallert siste oppdateringer (det var et desperat forsøk i håp om at det fiksa problemet). Fra det jeg har funnet ut er det sannnsynligvis baklyset som har kræsja, og jeg trenger noe som heter "backlight" eller "backlight inverter" for å fikse den igjen.

 

Noen som aner hvordan jeg kan få sjekke hvilken av disse to delene jeg trenger, og ikke minst, er det mulig å få tak i slikt i Norge til en billig penge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Syns det ligner et skjermkort som har dratt sitt siste sukk.... Eller har du sett striper også?

 

 

Har ikke sett noen striper nei. Det virker rett og slett som det ikke er lys på skjermen, siden jeg kan se innholdet på den veldig svakt, og litt bedre når jeg retter et skarpt lys mot skjermen. Kom over en video på youtube som gikk gjennom noen av de mest vanlige "black screen" årsakene, og det stemte ganske bra med backlight eller backlight inverter. Men jeg aner ikke hvordan jeg får sjekket dette sikkert, eller om det er mulig å oppdrive slike deler i Norge. Regner med det er forskjellig fra maskin til maskin også.

 

Det merkelige er at skjermen fungerte fint de gangene jeg kom inn i Windows uten at skjermen slo seg vrang. Men hvis det blinket og ble svart i det jeg slo opp lokket og logget meg tilbake, da var det bare å gi opp og prøve igjen.

 

Er det andre som har opplevd noe lignende?

 

Laptoppen er ikke så veldig gammel heller, ca 4 år tenker jeg, så litt irriterende å i praksis miste den nå, om ikke jeg får fikset dette. Har ikke råd å kjøpe ny heller siden jeg kjøpte ny stasjonær PC for noen måneder siden, og holder på å skal flytte nå.

Lenke til kommentar

Som BudWeiserRebel sier; dårlig kontakt. Du må jo likevel skru opp maskinen for å fikse den dersom du kjøper nye deler (på eBay), så du kan jo skru den opp en gang først og sjekke om det bare er dårlig kontakt. Dårlig kontakt kan være både i pluggene på skjermen, eller på hovedkort / grafikkkort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123879

Jeg vet hva det kan være!
Hva om det har kommet sagflis i vifta?
Et helvete hver gang det skjer..

Fettern min hadde en gang en pc,
hvor det skjedde.
Han måtte skru opp jævlen,
for å så suge flisa ut.

Noen ganger kan det jo også være små rask,
fra kosestunder om kvelden.
Skal ikke gå inn på den, men kan være ille !


Kan også være dårlig kontakt, hadde et lignende problem, ristet forsiktig skjermen frem og tilbake til bildet ble normalt igjen.

Hørte det jeg også!
Men burde sjekke for flis først..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...