Gå til innhold

Skal kjøpe meg en ny stasjonær pc


Anbefalte innlegg

Hei, it's me again :)

 

Jeg ser nå at trådstarter har skrevet at han spiller MMOs+strategispill (SC). Me too! :D

 

Du burde derfor strekke deg til en i5-4690 ettersom noen MMO spill kan være svært CPU intensive. Wildstar som er et relativt nytt MMO var ganske CPU intensivt. Hvis du ønsker å møte morgendagens MMOs (nye WOW expansion maybe? archeage? :)) da anebfaler jeg at du sparer litt, og helelr kjører på med en i5-4690 og kombinerer det med en gtx 770 eller R9 280x (amd). Denne kombinasjonen vil glatt kjøre MMOs uten problemer.

 

Det kan også nevnes at SSD er en fin ting spesielt for MMOs, ettersom det kan være en del loading. Men som nevnt tidligere påvirker SSD kun loadingen, og du vil ikke merke dette veldig mye (sparer kanskje et par sekunder per loading screen/zoneing). Da jeg oppgraderte til SSD kunne jeg ikke si jeg merket veldig stor forskjell på loading da jeg spilte RIFT/WoW/GW2 og GW2 hadde jo masse loading mellom hver sone. Kan ikke si noe på FFXIV/WIldstar siden jeg ikke hadde noe vanlig HDD å sammenligne det med. Som sagt, det er snakk om et par sekunder mindre med loading, og hvis dette er avgjørende for din spillopplevelse, så må du for all del skaffe SSD også.

Endret av mk1337
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg gjette mk1337; du jobber på Komplett? :p

 

Tror du bør la være å skumme gjennom tråden neste gang, så ser du litt bedre konteksten ting er blitt sagt i.

 

Bl.a. så sa jeg at prisklassen TS har lagt seg på er fryktelig vanskelig å bygge noe fornuftig for. Jeg må le litt når du mener man kan hive et bra skjermkort inn i et mildt sagt ellers, og nå strekker jeg meg langt; skikkelig dårlig maskin, så er plutselig maskinen bra? Nei den er ikke det, det du har gjort er å putte en Porche motor i en sliten gammel boble. Ja, den kan nok gå fort. Men er det en "bra" bil av den grunn?

 

Jeg har ikke sagt til TS at han får noe mye bedre til den prisen, det jeg har sagt er at det han kan få til den prisen er så dårlig at jeg heller vil råde han til å vente til han har råd til å bruke litt mer.

 

Hvis du åpner øynene litt mer så ser du også at jeg rådet TS til å handle på "Superweeken".

 

Min anbefaling om SSD er en generell føring, om det ikke kom tydelig frem så beklager jeg det. Bakgrunnen for anbefalingen burde i dag uansett ikke være kontroversiell, SSD'er har blitt veldig billige, å bytte dem ut for litt bedre kapasitet og spare et par hundrelapper er å kaste babyen ut med badevannet. For øvrig gjorde Intel for en stund tilbake en analyse av spilling med SSD og viste at microstuttering ikke bare kommer av SLI/CF men også bruk av HDD.

 

Mine 2 siste 4TB HDD'er stod på paller inne i varehuset, mulig det var Lefdal den ene gangen. Er ca. 1 år siden nå, så jeg regnet med at slike tilbud dukket opp med jevne mellomrom.

 

Men jeg har en utfordring tilbake jeg; vis meg positive reviews på resten av komponentene i maskinen du skryter av. CPU'en er "grei nok" under tvil. Men hva med resten av maskinen?

Lenke til kommentar

Hvis vi sammenligner EDGE maskinen med Kompletts i30 Crazy så har Edge bedre hovedkort(Hovedkortet har fått bra reviews)og cpu.

 

i30 har et bedre psu og bedre skjermkort.

 

Resten av delene er sammenlignbare.

 

Med tanke på budsjettet til TS så vil jeg påstå at EDGE gir desidert mest valuta for pengene her.

Lenke til kommentar

Hei hei,

 

Heheh, ja, jeg må også le litt. Dette er det jeg har forstått;

 

Trådstarter: Hei, jeg trenger hjelp til kjøp av ny gaming maskin. 6000-8000 helst, kan "strekke" meg til 9000.

Joey: Hei, nei, du får bare søppel for det. Bruk mer penger.

Trådstarter: Ok, takk får fantastisk hjelp og råd.

 

Nei, jobber nok ikke på komplett, men det irriterer meg at folk hele tiden sier at alt fra komplett er "søppel", og alltid linker til en eller annen prisguide der man må kjøpe fra 4-5 forskjellige nettbutiker+betale frakt. Man skulle nesten tro at å "hate" komplett var kult i dette forumet....

 

Som sagt, i motsetning til deg, så har jeg og fiskerduden faktisk forsøkt å hjelpe trådstarter med å gi han et skikkelig oppsett for den prisklassen han ønsker. Ja, jeg er klar over at det oppsettet ikke er det BESTE du kan få, men man får det man betaler for, no?

 

Jeg mener, ærlig talt, er ditt eneste råd "bruk mer penger" ? Hva med at ddu faktiskt bidrar til denne tråden og prøver å komme med et forslag til oppsett hvis vårt forslag er så "søppel og dårlig" som du sier?

 

Vi venter i spenning.

 

Forøvrig, i motsetning til DEG, så takler jeg nok en utfordring eller to (jeg venter fremdeles på at du skal klare utfordringen jeg gav deg). PS! Du har heller IKKE svart på oppfølgingsspørsmålet jeg gav deg. BOOOO.

 

Her er standard oppsettet:

  • nVIDIA's WATCH_DOGS (Voucher)
  • Komplett OEM Chassis
  • Cooler Master G650M, 650W PSU
  • Intel Core i5-4460
  • MSI B85M-E45, Socket-1150
  • HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Black
  • Gainward GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA
  • Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM
  • Samsung DVD Writer, SH-224DB
  • Logitech Desktop MK120 (Nordic)
  • Microsoft Windows 8.1 64-bit
  • Garanti 3 år - Sende inn

Kabinett: Vel, dette er strengt tatt litt smak og behag + lufttilførsel. Ettersom at trådstarter ikke skal overklokke elelr kjøre noe crazy oppsett (SLI top-end cards), så trenger man ikke et uber kabinett med insane luftstrømming.

 

Forøvrig er OEM kabinettet som følger med ikke all verden, MEN for hele 6 kr (!) mer kan du endre til

https://www.komplett.no/corsair-carbide-spec-03-midi-tower-sort/808809?CKS=PCW

 

Review av kabinett, ettersom at dette ikke er det mest populære kabinettet må vi nok belage oss på customer review:

 

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16811139039

 

http://www.amazon.com/Corsair-Carbide-Series-SPEC-02-CC-9011051-WW/product-reviews/B00I0MKMG2/ref=dpx_acr_txt?showViewpoints=1

 

Som du ser, generelt kun positive review. For den prisen, så er dettte et godt valg.

 

CPU: Du får ikke en bedre CPU til den prisen. Her er det enten eller ikke. Du kan selvfølgelig prøve deg på en CPU fra AMD, men de kan slite litt i noen spill. WIldstar f.eks hadde major problems med CPU fra amd. Vet ikke om dette er tilfellet lenger, men i begynnelsen klarte ikke folk som hadde AMD cpu å spille uten stuttering/screen lag.

 

GPU: Igjen, 770, får ikke bedre enn dette i denne prisklassen. Eventuelt bytte mot 280x, men dette er en sidegrade, ikke upgrade. :)

 

PSU: igjen, du må nok belage deg på en bronze PSU. Får ikke noe gold i denne prisklassen, med mindre det er snakk om betydelig lavere watt.

 

Er egentlig ikke veldig kjent med cooler master PSU, men du kan endre til en corsair for hele 26 (!) kr mer. OH DÆVEN...

https://www.komplett.no/corsair-cx-600w-psu/635819?CKS=PCW

 

Her er reviews, igjen, customer reviews:

http://www.amazon.com/Corsair-Series-Modular-Bronze-ATX12V/product-reviews/B00ALYOPSS/ref=dpx_acr_txt?showViewpoints=1

 

Det er en average rating på 4,5/5 med over 300 reviews. Det er vel nokså solid positivt, no?

 

Hovedkort: Det som er med hovedkort, er at desto dyrere = som regel kun mer fancy funksjoner. Det ser ikke ut som om trådstarter skal tweake, overklokke eller gjøre noe fancy. Hovedkortet som er inkludert i buildet er derfor i trd med behovet. P kjøpe et dyrere/bedre er å betale for noe han ikke kommer til å bruke.

 

Forøvrig, customer reviews:

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813130700

 

Generelt er MSI hovedkort veldig gode, og det er vel GAMING serien deres som folk flest kjøper, men det medfølger en haug med fancy funksjoner som de flest eikke bruker egentlig. Blant annet kjøper mange Z97 overklokings verjsonen, men de har ike planer om å overklokke, snakk om bortkastet penger....Dette hovedkortet som følger med er derofr mer enn godt nok. Det er langt ifra "søppel".

 

RAM: 8GB ram, mer enn godt nok. Hyper X fury serien fra kingston. ALLE ram per i dag er liek gode, så lenge det er 1600+ og fra en kjent merkevare, som kingston er. Forøvrig er dette BLACK eidtion, som er en av top versjonene.

 

Benchmark med score 8,7/10:

http://benchmarkreviews.com/15168/kingston-hyperx-fury-ddr3-memory-kit-review/5/

 

customer review 60+, rating 4,5/5:

http://www.amazon.com/Kingston-HyperX-FURY-2x4GB-1600MHz/product-reviews/B00J8E93G6/ref=dpx_acr_txt?showViewpoints=1

 

Youtube review fra Linus for hyper x serien:

 

Kommentar: Konklusjonen til Linus kan sees ca. 3 min 50 sek in i videoen. For å være helt ærlig, SJEKKET DU egentlig ut komplett pcen før du kalte den søppel ? For hvis du kaller hyper x fury serien til kingston "søppel", da har du egentlig ikke mye peiling på RAM.

 

SSD: SSDen i dette oppsettet er svakt, og kingston V300 serien har fått kritikk for å bruke "billige" deler i produksjon. Jeg har uansett anbefalt et 7200 RPM vanlig HDD fra seagate/western digital. Dersom du absolutt skal ha SSD av uante årsaker, gå for samsung/crucial.

 

Edit: Du skal ha et lite + her. V300 serien er nok ikke spesielt imponerende. Men du får det du betaler for, right? Det var som sagt årsaken til at jeg anbefalte 1TB / 2TB vanlig HDD. Du får mye mer for pengene med en solid 7200 RPM HDD enn en tvilsom SSD med relativt lavt lagringskapasitet.

 

Der, har jeg glemt noe nå? tror ikke det. Igjen, kan DU, joey, forklare meg hva som er SØPPEL med disse komponentene med tanke på prisklasse? Ikke kom her og begynn å sammenligne med ting i en helt annen prisklasse. Spesielt ønsker jeg en kommentar på ditt utsagn om at kingston hyper x serien for ram er "søppel". Jeg mener, du sa ikke direkte at den var det. Men du impliserte dette da du sa at "resten av maskinen er søppel", korrekt?

 

Værsågod, your turn. PS! Jeg venter i ytterst spenning på at du gir meg svar på utfordringene / oppfølgingspørsmålet mitt. :)

Endret av mk1337
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis vi sammenligner EDGE maskinen med Kompletts i30 Crazy så har Edge bedre hovedkort(Hovedkortet har fått bra reviews)og cpu.

 

i30 har et bedre psu og bedre skjermkort.

 

Resten av delene er sammenlignbare.

 

Med tanke på budsjettet til TS så vil jeg påstå at EDGE gir desidert mest valuta for pengene her.

 

Er du seriøs? :) Ikke lure spørsmål...

 

Edge har bedre CPU og hovedkort, som du sier. Men, hovedkortet er "bedre" fordi det har flere fancy funksjoner, som trådstarter ikke kommer til å bruke. Er dette vverdt å bruke penger på? Syntes du?

 

Konklusjon: Edge maskinen har "bedre" hovedkort, men "bedre" i dette tilfellet er fancy funksjoner som trådstarter ikke en gang kommer til å bruke...maybe. Gir en bitteliten + til Edge maskinen her.

 

CPU er overklokkingsversjonen, og er bedre. Men igjen, trådstarter har sagt at han ikke skal overklokke. Trådstarter spiller MMOs, så her kan jeg være enig i at 4670 versjonen er en fordel.

 

Men jeg tviler sterkt på at 4670k+760 er BEDRE enn 4460+770 med tanke på spilling. Et 770 vil utvilsomt gi mer ytelse i spill i forhold til 760, enn differansen mellom 4460 og 4670.

 

Konklusjon: Komplett er bedre her. Under spesielt CPU intensive spill, så kan man vel si at det er uklart hva som er best. Men de fleste spill per i dag er GPU intensiv.

 

PSU på EDGE sin maskin er 500w, og det står ikke en gang hvilket merke eller spesifkasjoner den har...Shaaaady. På komplett maskinen kan du endre til en VELDIG god PSU fra corsair for kun 26 kr mer. Og den er ti log med 650w.

 

Konklusjon: Komplett vinner igjen.

 

Komplett PCen har 3 år sende inn garanti mot edge pc som kun har 24 mnd (2 år). Pluss du får med VANNAVSTØTENDE (looool) mus+tasatur på komplett pcen.

 

Konklusjon: Komplett vinner igjen. Jeg mener, VANNAVSTØTENDE tastatur. DAMN. lol. :)

 

Tatti bektraktning alt dette, så er det vel ganske klart at komplett maskinen er bedre valuta for pengene, no?

Endret av mk1337
Lenke til kommentar

I valuta for pengene så får man mest igjen med Edge maskinen.

 

PSU er 500watt men det holder i massevis og vi veit ikke hvilket merke det er, det kan hende det er av samme kvalitet som resten av hw'n som er udiskutabelt bedre enn i i30 .

 

Oi, her var det altfor mange argumenter for hvorfor Edge maskinen er "udiskutabelt bedre". Det tok meg hele 2 sekunder å lese alle argumentene.....

 

Kan du i det minste gi noen som helst form for forklaring på hvorfor edge maskinen er bedre?

 

Alt jeg leser er: Edge maskinen er bedre. Den har en 500w PSU med ukjent merke og spesifikasjoner, men den KAN være god. La oss gamble på dette. yup. Great idea.

 

Jeg føler nesten at dette er litt trollbait, etter at jeg kom med alle argumentene, så har du ikke kommet med en eneste motargument bortsett fra at PSUen i edge maskinen er tvilsom. Og av dette trekker du konklusjonen "du får mer igjen for pengene med edge maskinen"?

 

Ingen kommentarer til verdien av 1 ekstra år med garanti? Hva med gpu+cpu kombinasjonen ? Er du helt sikker på at 4670+760 er bedre enn 4460+770når de fleste spill er gpu intensive? No? ingen kommentar?

 

Komplett PC: du får bedre skjermkort, GARANTERT bedre PSU med større watt , bedre garanti, et hovedkort som faktisk er tilpasset behovet til trådstarter (dvs, ikke kastet ort penger på unødvendig ting), kan faktisk endre HDD til noe som er bedre tilpasset prisklassen, OG tastatur+mus....

 

Men edge maskinen er bedre anyway? Because? Fordi den har en bedre CPU og et hovedkort med masse funksjoner som ikke blir brukt? Hvordan er akurat dette "bedre" til gaming, spesielt når spill er GPU intensiv?

 

PS. Joey: Venter fortsatt på svaret ditt om at komponentene i PCen er "søppel" eller "skikkelig dårlig maskin". Jeg kan se at du leser denne tråden, så du trenger ikke å late som om du ikke har lest innelgget mitt. hehe :)

Lenke til kommentar

Hei hei,

 

Heheh, ja, jeg må også le litt. Dette er det jeg har forstått;

 

Trådstarter: Hei, jeg trenger hjelp til kjøp av ny gaming maskin. 6000-8000 helst, kan "strekke" meg til 9000.

Joey: Hei, nei, du får bare søppel for det. Bruk mer penger.

Trådstarter: Ok, takk får fantastisk hjelp og råd.

Dette er det jeg har forstått;

 

TS: Er det urealistisk å få en god pc som kan ta meg gjennom de neste 5-6 årene med moro på nettet for 6000-7000kr?

Meg: Ja, det er urealistisk. En slik maskin vil koste mer. Hold deg unna komplett-PC utenom "Superweekend", Komplett-PC'er er søppel i utgangspunktet.

TS: Ok, takk får fantastisk hjelp og råd.

Du: Nehei, Komplett-PC er dritbra, jeg vil gifte meg med de, Joey er en dumming som snakker stygt om de. Buhu. Dummenikken Joey; her skal du få en oppgave basert kun på mine forutsetninger slik at jeg kan missforstå alt med vilje etterpå, og hvis du ikke svare på alle mine forskrudde ideer så har du tapt. OK?

DU: Eh.. Spiller TS sånne spill ja.. OK.. Kanskje maskinen fra komplett ikke var så bra likevel.. For TS.. Ser visst ut som Joey hadde rett likevel da.. Det kan jeg rett og slett ikke leve med, så nå må jeg spamme denne tråden så ingen gidder å lese den og få med seg at jeg kunne ta så feil, etter å ha gått så hardt ut..

 

Nei, jobber nok ikke på komplett, men det irriterer meg at folk hele tiden sier at alt fra komplett er "søppel", og alltid linker til en eller annen prisguide der man må kjøpe fra 4-5 forskjellige nettbutiker+betale frakt. Man skulle nesten tro at å "hate" komplett var kult i dette forumet....

Nå har ikke jeg linket til noen prisguide slik du sier, men jeg skjønner det må være traumatisk for deg når andre gjør det. Du får nesten bare bite deg i knoken og slå deg selv i tinningen til stemmene forsvinner. :p

 

Selv handler jeg det aller meste fra MPX som jo er eid av de samme folkene, så jeg opplever å handle på MPX som omtrent det samme som om jeg skulle handlet på Komplett. Det er bare det at firmaet jeg jobber for har rabatt-avtale for sine ansatte hos MPX, så da blir det dem. Jeg "hater" mao. Ikke Komplett.

 

Som sagt, i motsetning til deg, så har jeg og fiskerduden faktisk forsøkt å hjelpe trådstarter med å gi han et skikkelig oppsett for den prisklassen han ønsker. Ja, jeg er klar over at det oppsettet ikke er det BESTE du kan få, men man får det man betaler for, no?

Jepp, man får det man betaler for. I motsetning til deg så råder jeg TS til å ikke betale for søppel.

 

Jeg mener, ærlig talt, er ditt eneste råd "bruk mer penger" ? Hva med at ddu faktiskt bidrar til denne tråden og prøver å komme med et forslag til oppsett hvis vårt forslag er så "søppel og dårlig" som du sier?

 

Vi venter i spenning.

Jeg gidder ikke bruke masse tid på å sette opp PC'er som uansett er uinteressante for TS.

 

Forøvrig, i motsetning til DEG, så takler jeg nok en utfordring eller to (jeg venter fremdeles på at du skal klare utfordringen jeg gav deg). PS! Du har heller IKKE svart på oppfølgingsspørsmålet jeg gav deg. BOOOO.

Utfordringen din var noe sånt som bygg en bedre PC til samme pris? Premisset er jo helt feil, selv om jeg kunne klart LITT bedre er ikke det nok til at det ville hatt noen som helst praktisk betydning. En gris med leppestift er fremdeles en gris. Og jeg tenker ikke kaste bort tiden min på det.

 

Oppfølgingsspørsmålet som du igjen setter premissene for hva som er "best" er svaret at alternativet med GTX770 vil gi høyest gjennomsnittlig FPS og kunne ha på mest "Eye candy". Jeg skjønner ikke poenget med å kaste bort tiden på selvfølgeligheter som det, men nå insisterte du altså på et svar. Spørsmålet ditt er jo helt på jordet, men det kan ikke jeg gjøre så mye med.. Har du i det hele tatt vurdert frametime? Lastetider? Kvalitet og levetid på PC?

 

Her er standard oppsettet:

  • nVIDIA's WATCH_DOGS (Voucher)
  • Komplett OEM Chassis
  • Cooler Master G650M, 650W PSU
  • Intel Core i5-4460
  • MSI B85M-E45, Socket-1150
  • HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Black
  • Gainward GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA
  • Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM
  • Samsung DVD Writer, SH-224DB
  • Logitech Desktop MK120 (Nordic)
  • Microsoft Windows 8.1 64-bit
  • Garanti 3 år - Sende inn
Kabinett: Vel, dette er strengt tatt litt smak og behag + lufttilførsel. Ettersom at trådstarter ikke skal overklokke elelr kjøre noe crazy oppsett (SLI top-end cards), så trenger man ikke et uber kabinett med insane luftstrømming.

 

Med dårlig PSU blir det mer varme i kabinettet og luftstrømmingen blir desto viktigere.

 

Forøvrig er OEM kabinettet som følger med ikke all verden,

Vil du gå så langt som å kalle det "søppel"? :p

Skulle da ikke være nødvendig å bytte noen komponenter på denne maskinen, var ikke det hele poenget ditt?

 

Review av kabinett, ettersom at dette ikke er det mest populære kabinettet må vi nok belage oss på customer review:

 

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16811139039

 

http://www.amazon.com/Corsair-Carbide-Series-SPEC-02-CC-9011051-WW/product-reviews/B00I0MKMG2/ref=dpx_acr_txt?showViewpoints=1

 

Som du ser, generelt kun positive review. For den prisen, så er dettte et godt valg.

Seriøst? Customer reviews? Hva blir det neste? Lapp fra din mor? :p

CPU: Du får ikke en bedre CPU til den prisen. Her er det enten eller ikke. Du kan selvfølgelig prøve deg på en CPU fra AMD, men de kan slite litt i noen spill. WIldstar f.eks hadde major problems med CPU fra amd. Vet ikke om dette er tilfellet lenger, men i begynnelsen klarte ikke folk som hadde AMD cpu å spille uten stuttering/screen lag.

Anbefalte ikke du nettopp trådstarter en annen CPU basert på hans behov?

GPU: Igjen, 770, får ikke bedre enn dette i denne prisklassen. Eventuelt bytte mot 280x, men dette er en sidegrade, ikke upgrade. :)

Jeg er helt enig, GTX770 er rett og slett det beste kompromisset man gjør i en datamaskin for tiden. Komplett selger det vel for ca. 2300,- Men når jeg skulle oppgradere "Entry gameren" fra GTX750ti så skulle de ha nesten 2000,- for det. Omregnet så kommer det da på ca. 2900,- og blir med det et aldri så lite skudd i foten. Mulig man kan ordne det med et annet utgangspunkt, men jeg tror det er likegreit du snart innser at å handle fra Komplett er dyrere pga. at de ikke leker butikk. De vet hva merkevaren demmes er verdt, og det er det du betaler ekstra for.

PSU: igjen, du må nok belage deg på en bronze PSU. Får ikke noe gold i denne prisklassen, med mindre det er snakk om betydelig lavere watt.

 

Er egentlig ikke veldig kjent med cooler master PSU, men du kan endre til en corsair for hele 26 (!) kr mer. OH DÆVEN...

https://www.komplett.no/corsair-cx-600w-psu/635819?CKS=PCW

 

Her er reviews, igjen, customer reviews:

http://www.amazon.com/Corsair-Series-Modular-Bronze-ATX12V/product-reviews/B00ALYOPSS/ref=dpx_acr_txt?showViewpoints=1

 

Det er en average rating på 4,5/5 med over 300 reviews. Det er vel nokså solid positivt, no?

Hva? Ingen lapp fra din mor som går god for denne PSU'en? :p Og igjen så ønsket du altså å endre noe på denne "perfekte" PC'en? :p

 

Vel, PSU er den komponenten som veldig mange er villige til å lempe på kvaliteten på. Fordi den ikke gir en eneste FPS den ene veien eller den andre. Jeg prøver derimot å se litt lenger enn nesen min når det kommer til PSU. 80+ Gold vil trekke mindre strøm fra stikkontakten for å drive PC'en. Om du sparer 25W i timen i 8 timer i gjennomsnitt om dagen over 5 år med KW pris på 1,50Kr så har du spart inn den dyrere PSU'en. Eller i hvertfall litt av den. I tillegg har komponentene dine fra en bedre PSU fått renere strøm med lavere rippel, noe som er ganske viktig for komponentenes levetid. Du husker TS ønsket å ha en maskin i 5 år? Den høyere effektiviteten til en 80+ Gold avgir også mindre varme til systemet som en helhet. For meg er PSU nesten som grunnmuren å regne når det kommer til å bygge PC. Og selv om andre er villige til å fire på kravene for å få halt ut et par FPS til så er ikke jeg det. Da er det bedre å vente til man har råd.

 

Hovedkort: Det som er med hovedkort, er at desto dyrere = som regel kun mer fancy funksjoner. Det ser ikke ut som om trådstarter skal tweake, overklokke eller gjøre noe fancy. Hovedkortet som er inkludert i buildet er derfor i trd med behovet. P kjøpe et dyrere/bedre er å betale for noe han ikke kommer til å bruke.

 

Forøvrig, customer reviews:

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813130700

 

Generelt er MSI hovedkort veldig gode, og det er vel GAMING serien deres som folk flest kjøper, men det medfølger en haug med fancy funksjoner som de flest eikke bruker egentlig. Blant annet kjøper mange Z97 overklokings verjsonen, men de har ike planer om å overklokke, snakk om bortkastet penger....Dette hovedkortet som følger med er derofr mer enn godt nok. Det er langt ifra "søppel".

OK, nå klarer jeg ikke ta deg seriøst lenger, enda mer customer reviews? Let's mix it up a bit; hva syns dama de om det hovedkortet? Seriøst, hennes mening er minst like interessant for meg som den fra disse customer reviews'ene. Hørt om "buyer bias"?

 

Grunnen til at jeg raskt og freidig stempler dette hovedkortet som "søppel" er at det bare har ett PCIe-X16 spor til skjermkort. Nå er TS kanskje ikke den første jeg ville tippet vil ha bruk for et spor til. Men bare det å ha muligheten syns jeg er minstekrav. Man bygger en PC til rundt 10 000,- og så skal man skimpe 400,- på hovedkortet? Forøvrig har MSI historisk sett et ganske frynsete rykte når det kommer til kvalitet, mens Asus har vært markedsledende i mange år. Om det har endret seg har jeg ikke fått det med meg, men jeg er altså litt skeptisk til MSI pga. Egne dårlige erfaringer.

 

RAM: 8GB ram, mer enn godt nok. Hyper X fury serien fra kingston. ALLE ram per i dag er liek gode, så lenge det er 1600+ og fra en kjent merkevare, som kingston er. Forøvrig er dette BLACK eidtion, som er en av top versjonene.

 

Benchmark med score 8,7/10:

http://benchmarkreviews.com/15168/kingston-hyperx-fury-ddr3-memory-kit-review/5/

 

customer review 60+, rating 4,5/5:

http://www.amazon.com/Kingston-HyperX-FURY-2x4GB-1600MHz/product-reviews/B00J8E93G6/ref=dpx_acr_txt?showViewpoints=1

 

Youtube review fra Linus for hyper x serien:

 

Kommentar: Konklusjonen til Linus kan sees ca. 3 min 50 sek in i videoen. For å være helt ærlig, SJEKKET DU egentlig ut komplett pcen før du kalte den søppel ? For hvis du kaller hyper x fury serien til kingston "søppel", da har du egentlig ikke mye peiling på RAM.

RAM'en brukte jeg ikke lange tiden på å vurdere nei, jeg merket meg at den var ratet til CL10 ved 1600MHz. Etter nærmere undersøkelser nå ser jeg at resten av timingene er 10-10-10-30. Om du syns det er imponerende tør jeg påstå at du ikke har mye peiling på RAM. En litt artig ting med Kompletts PC-bygger er at på "Entry" gameren kan du velge 1600MHz RAM med 8-8-8-24 timings mens "Crazy" editionen din ikke kan velge bedre enn 9-9-9-24. Om du kikker på review'en du selv linket til så ser du at CL9 brikkene på 1600MHz er nesten like raske som HyperX overklokket til 1866MHz, Jeg føler meg rimelig trygg på at brikker med CL8 ville vært enda litt bedre. Ironisk nok er RAM en av de komponentene jeg heller ikke er så nøye på lenger, da dagens systemer har flyttet flaskehalsene andre steder. Men det forandrer ikke det faktum at Komplett kunne valgt bedre RAM til denne maskinen. At Linus skryter av disse brikkene fordi de kan overklokkes bra er vel ikke så veldig relevant for TS? Forøvrig kan man fint "klare" seg godt med 8GB RAM. Til min bruk er det imidlertid for lite, og derfor pleier jeg å anbefale 16GB, imidlertid sier jeg gjerne at man kan kjøpe 8GB først, og så utvide ved behov. Siden TS ikke ønsker å åpne lokket på PC'en etter at den er kjøpt vil jeg anbefale 16GB. Igjen, vi må se ting i et 5 års perspektiv. Og jeg tipper 16GB er neppe for mye om 5 år. :p

 

SSD: SSDen i dette oppsettet er svakt, og kingston V300 serien har fått kritikk for å bruke "billige" deler i produksjon. Jeg har uansett anbefalt et 7200 RPM vanlig HDD fra seagate/western digital. Dersom du absolutt skal ha SSD av uante årsaker, gå for samsung/crucial.

 

Edit: Du skal ha et lite + her. V300 serien er nok ikke spesielt imponerende. Men du får det du betaler for, right? Det var som sagt årsaken til at jeg anbefalte 1TB / 2TB vanlig HDD. Du får mye mer for pengene med en solid 7200 RPM HDD enn en tvilsom SSD med relativt lavt lagringskapasitet.

Jepp, enda en komponent du selv mener bør byttes ut på denne kjempegode PC'en. Innbiller meg faktisk at du snudde ganske 180 grader i hele SSD vs. HDD spørsmålet.

 

Der, har jeg glemt noe nå? tror ikke det. Igjen, kan DU, joey, forklare meg hva som er SØPPEL med disse komponentene med tanke på prisklasse? Ikke kom her og begynn å sammenligne med ting i en helt annen prisklasse. Spesielt ønsker jeg en kommentar på ditt utsagn om at kingston hyper x serien for ram er "søppel". Jeg mener, du sa ikke direkte at den var det. Men du impliserte dette da du sa at "resten av maskinen er søppel", korrekt?

 

Værsågod, your turn. PS! Jeg venter i ytterst spenning på at du gir meg svar på utfordringene / oppfølgingspørsmålet mitt. :)

Jeg får vel oppsumere da.

 

Om TS hadde sagt: "Hjelp, trenger PC i morgen, kan bruke maks 7000,-" Så hadde premissene for tråden blitt helt annerledes enn jeg har tolket dem å være. Rådene jeg hadde gitt ville da vært i tråd med dette. Jeg syns det er på sin plass å advare mot at om man skimper på kvaliteten så risikerer man å sitte der med en PC det ryker av etter 3,5 år.

 

Maskinen du foreslo er i mine øyne søppel. Det kom kanskje ikke frem tydelig nok at det var kvaliteten på mange av komponentene jeg reagerte på mer enn ytelsen. Men likefullt, jeg mener at om den skal vare i 5 år må den oppgraderes for minst 1500Kr. Altså havner den godt over TS sitt budsjett. Det er det lite jeg kan gjøre noe med.

 

Forøvrig beklager jeg at jeg tråkket deg på tærne med å kalle PC'en du foreslo for "søppel". Jeg hadde det travelt, og det var det mest dekkende ordet i farten siden jeg ikke kunne skrive en lengre avhandling da, om hvorfor jeg mener den PC'en er et dårlig valg for TS. Det bør imidlertid ha kommet litt bedre frem nå. :)

Lenke til kommentar

Dunno where to begin, og jeg trenger vel strengt tatt ikke quote alt, right? Skal prøve å kjøre dette i korte sammendrag. Apparently, så "spammer" jeg tråden.

 

Ja, det er korrekt at det er urealistisk å få en gaming PC som varer de neste 5-6årene for kun 6000-7000. Det vel strengt tatt ikke noe poeng å diskutere dette?

 

Problemstillingen er at TS har skrevet i sine innlegg at han fortsatt ønsker å kjøpe en PC i den prisklassen, kan "strekke" seg til 9000 kr. Jeg har ikke sett at TS har skrevet at han ønsker å øke budsjettet utover dette, right?

 

Basert på dette, så har du ikke akkurat bidratt mye til å hjelpe TS, bortsett fra å kritisere forslaget som har kommet frem, og argumentere om ting og tang. Oh right, glemte nesten. Du kom jo med et råd, "bruk mer penger". Du "gidder ikke" å sette opp forslag som er uinteressant for TS. Men TS er jo interessert i en "budsjett" PC? Eller har jeg ikke fått med meg noe? Har TS endret/økt budsjettet sitt? Eller kanskje ombestemt seg, og ønsker ikke å kjøpe ny PC likevel? Vel?

 

Mitt innlegg om å øke CPU til 4690 var ikke ment som "oh, du spiller slike spill, da er 4460 søppel". 4460 er MER enn tilstrekkelig å spille starcraft+MMOs. Forslaget var ment som en future proof, dvs, fortsatt kjøre MMOs de neste 5-6 år uten problemer. Per i dag er 4460 mer enn nok, men TS må nok belage seg på lav grafikk etter 5-6 år, men fortsatt spillbar på noen MMOs (WoW f.eks, lol). Når det er sagt, TS ønsker en PC som varer i 5-6 år, så jeg regner med at han skal kjøpe en ny da? Da er forslaget mitt ubrukelig, når jeg tenker meg om.

 

Shit, ser at dette blir avhandling innlegg igjen. Får gjøre det kort:

 

Kjapp kommentar: Jeg kan ikke huske at jeg har nevnt at dette oppsettet er verdens beste? Det er nok det beste du får for den prisklassen, og noen justeringer kan nok gjøres. Konfigurerbarehet ER jo en av det positive med komplett PCen her, og det er jo årsaken at jeg anbefaler den.

 

Utfordringene og spørsmålet mitt som du besvarte på var "helt på jordet" og latterlige fordi du kom inn i en tråd der TS flere ganger spørr om et oppsett for en gaming PC for 6-8k, kanskje 9k. Du presterer med å foreslå gold PSU+SSD 250-500 GB, og nå sier du at han burde skaffe 16GB RAM? LOL? Igjen, her føler jeg at du ikke helt forstår hva denne tråden handler om. Vi snakker ikke om det beste PC oppsettet, men et kurant gamer oppsett i en budsjett PC i den prisklassen TS har gitt uttrykk for.

 

Generelt: Du "ler" av mine links til customer review, men samtidig er du skeptisk til MSI fordi du har hatt dårlige erfaringer tidligere. Så din "customer review" er OK, men andre sine er "latterlige"? Etter min mening er det beste å høre andre sine erfaringer, og det er jo klart det finnes avvik, sinte kunder, eller kunder som ikke har peiling. Men det er også mange som faktisk HAR peiling som skriver customer reviews. Statistikk lyver ikke. Når det er overveldende positive reviews, så er er sannsynligvis en grunn til det.

 

RAM: Ja, komplett kunne valgt bedre RAM, men da hadde jo prisen vært mer. Halloooooo? Poenget mitt er at du ikke får bedre RAM til denne prisen. Ja, det FINNES bedre ram, men da må du åpne lommeboken. Du anbefaler 16GB fordi du "tipper" at det ikke er for mye om 5 år. Basert på hva da? Jeg mener, det er "latterlig" at jeg bruker customer reviews som grunnlag, men du baserer dine forslag på...magefølelsen? Og det er visstnok ikke latterlig? Men om 5 år har TS kanskje planer om å kjøpe en ny pc? Kanskje derfor han hadde estiemert levetid på 5-6 år for ny pc? Snakk om bomskudd å anbefale 16GB.

 

SSD: Nei, jeg har ikke snudd 180 i SSD vs HDD. Jeg anebfaler fremdeles 1TB/2TB for en budsjett PC, slik som jeg skrev i tidlgiere innlegg. Jeg skrev i et tidligere innlegg at SSD reduserer loading tiden på enkelte spill med et par sekunder. Dersom TS føler dette er avgjørende for spillopplevelsen sin, så kan han gå for SSD. PERSONLIG mener jeg fremdeles at det ikke er verdt å skaffe en SSD dersom det betyr at han blir stuck med en tvilsom 120GB. Hvor mange spill+OS kan du kjøre på 120GB? Ikke mange. Hvordan du har innbilt/tolket at jeg har snudd 180 her, skjønner jeg ikke.

 

Forøvring: Fint vi er enig om GPU. Du tar for mange forutsetninger i forhld til TS: DU skriver at hovedkortet ikke er tilstrekkelig fordi det kun har ett spor? Jeg kan ikke huske at TS har gitt uttrykk for et ønske om noe mer? Vi kan jo ikke sitte her og synse, og lage masse forutsetninger om TS, og dermed basere forslag med det som grunnlag? Du skriver at man riskierer at PCen ryker etter 3,5 år. Altså...basert på hva? Komponentene er ikke så dårlige at det ryker av den etter 3,5 år, lol. Er du helt seriøs når du mener at disse komponentene faktisk har risiko for å ryke etter 3,5 år, spesielt med tanke på forbruke til TS? Jeg kjøpte en billig laptop for 7 år siden for gaming, og den funker helt greit i dag til websurfing og slikt. Jeg kan faktisk kjøre WOW på low graphic på den...tenk det. Jeg nekter å tro at komponentene i min billige laptop er bedre enn disse komponentene med tanke på levetid.

 

Og ja, i en budsjett PC må du skimpe på NOE. Og da vil man skimpe på ting som har minst mulig effekt på selve spillopplevelsen. Bruke 400kr mer på hovedkort for noe som man "kanskje" får bruk for (overklokk+GPU)? bruke 500kr mer på PSU? bruke 700-800 kr mer på RAM fordi man "tipper" at spill i fmretiden bruker det? Bruke et par hundre lapper til på SSD for å spare noen sekunder her og der? Kanskje enda et par hundre lapper på kabinett for bedre luftkjøling som man ikke har behov for fordi man ikke bruker PCen på en slik måte (f.eks overklokking) som produserer mye varme? Eller 1000kr mer på CPU fordi man "kanskje" skal overklokke? Plutselig er vi langt over budsjettet til TS, right?

 

Bottom line: Er du ENIG eller HELT UENIG i at dette er et relativt godt oppsett til den prisklassen det er snakk om? Vi snakker ikke om at oppsettet er det beste du kan få tak i, eller om at det finnes bedre oppsett. Nei, kun: Er dette et kurant oppsett i prisklassen som TS har gitt utrykk for? Hvis TS IKKE ønsker å øke budsjettet, men likevel vil ha en gaming PC. Ville du ha sagt at dette er et godt kjøp eller ikke?

 

Ja, du skriver at maskinen er "søppel", men igjen, da sammenligner du med PCer i en helt annen prisklasse..........Er den "søppel" for prisen det er snakk om? Vel?

 

Dersom du mener at du kan få mye bedre i denne prisklassen, da må du gjerne komme med forslag. Jeg er helt sikker på at TS ville ha satt pris på det. Men du "gidder" jo ikke å komme med noe forslag, så hva gjør du i denne tråden egentlig? Hm...

 

TIL TS: Sammendrag: PCen er "søppel" ifølge joey fordi komponentene ikke er det beste du får tak i. Det er korrekt. Men hvis du vil ha bedre, da må du øke budsjettet ditt. Hvis du ikke ønsker å øke budsjettet, så er nok dette det du får for pengene dine. That's life. :)

Endret av mk1337
Lenke til kommentar

Å herre Jesus, jeg quoter ikke alt det der. :p

 

Når det gjelder TS sine uttalte ønsker, så ja, jeg kunne godt ha satt opp en maskin for han slik jeg mener det bør gjøres innenfor hans budsjett. Men nå har du dratt frem dette Frankenstein bastard monsteret som kun har et godt skjermkort og en grei CPU å skryte av. Da tenker jeg det er bortkastet tid for meg å prøve å overbevise TS om å velge kvalitet i stedet for f.eks. 20 FPS ekstra. Jeg gidder ihvertfall ikke bruke mye tid på det før TS eventuelt sier at det er det han ønsker.

 

Forslaget ditt om 4690 fremfor 4460 var ment som future proof? Mens jeg er på bærtur når jeg forutser at 8GB vil vise seg å være for lite i løpet av de neste 5 år? OK, riddle me this: Hvor mye RAM hadde du i maskinen din for 5 år siden? Og hva med 5 år før det? Jeg sjekket nettopp ordrene mine hos Komplett, og kan se at jeg i slutten av 2003 kjøpte et sett med 2stk. RAM-brikker på hele 256MB hver! 512MB skulle jeg putte i maskinen da! I 2008 bygde jeg en ny maskin med hele 2GB minne! I dag har jeg 8GB i laptoppen min som jeg mener jeg handlet i 2013, og etter at tabs kom i browserne så er det ikke akkurat vanskelig å bruke opp den RAM'en. Hvis vi putter denne informasjonen inn i en kurve, mon tro hvordan den ville se ut? :hmm: Jeg syns 8GB er for lite i dag! Men jeg er dum som "tipper" at man vil trenge mer om 5 år? Jeg tipper ikke i det hele tatt skal jeg si deg, jeg har bygd PC'er i 25 år, så Jeg vet. Si meg, hvor gammel er du? Høres ut for meg som om du nettopp har ramlet ut av krybben. Data historie ser du ihvertfall ut til å være tom for.

 

Ellers syns jeg kanskje du kan gjøre noe med den selektive oppmerksomheten din. Jeg har ikke foreslått å putte gold PSU+SSD 250-500 GB, og 16GB RAM i denne maskinen på TS sitt budsjett. Jeg har sagt at disse for meg åpenbare delene for en maskin som skal vare i 5 år gjør det nesten umulig å bygge en god PC det budsjettet. Ja, jeg prøver å få TS til å åpne lommeboken litt mer på gløtt. For det å bruke 9000,- på maskinen du foreslår er som å gå i dusjen etter å ha løpt 90 meter av hundremeteren. Du kan selvfølgelig ha løpt dritfort og være fornøyd med deg selv, men uansett åssen du snur og vender på det så kom du faktisk ikke i mål.

 

Customer reviews, he he he, jo, nei, det er faktisk fremdeles morsomt. "Statistikk lyver ikke"? :rofl: Neivel. Om man har hodet i peisen og beina i fryseboksen. I gjennomsnitt, hvordan har man det da sånn ca? Statistisk sett ganske bra skulle jeg mene, i virkeligheten er man ganske dau. Du har åpenbart ikke hørt om "Buyer bias" heller. Du får sette deg litt inn i det så kanskje du forstår hvorfor "Customer reviews" ikke får noen stor stjerne i boka hos meg. Hvordan velger man mellom 2 hovedkort som begge har fått 4,5 stjerner i gjennomsnitt fra 200 kunder? Litt bedre da kanskje med en "unbiased" review, der hovedkortene måles i faktisk ytelse og features mot sine konkurrenter? Ellers så er jo ikke mine erfaringer "customer reviews" for meg? Som jeg sa så har MSI hatt et frynsete rykte når det gjelder kvalitet, jeg "skrev under" på dette ryktet med min egen erfaring. Tanken min var egentlig å understreke det med en undersøkelse blant service teknikere som ble utført for et par år siden. Dessverre klarte jeg ikke å google den frem i farta.

 

At jeg trodde du snudde i SSD spørsmålet tolket jeg slik fordi du nevnte MMO, noe jeg selv også hadde tenkt å gjøre. Jeg spilte en del Age of Conan før med en kompis som hadde SSD mens jeg spilte med vanlig HDD. Tror du jeg var litt lei etter hvert når han alltid kom først inn i huler som vi gikk inn i på likt, og plukket med seg tingene som lå der, slik at jeg måtte vente på at de spawnet igjen? lastetidene mellom områder kan være forskjellen mellom liv og død, ihvertfall i AoC. Slike MMO uten SSD er sånn sett idioti. Jeg har fått med meg at du er sta, har ikke stemplet deg som komplett idiot enda...

 

Når det gjelder min frykt for at en PC bygd av så dårlige deler vil ryke før TS er ferdig med å bruke den, så sier jeg selvfølgelig ikke at dette kommer til å skje garantert. Det er det ingen som kan. Men målet når man bygger en maskin bør etter min mening være å minimalisere risikoen for at slikt skal skje. Om du har kunnskap om at en bestemt modell av et eller annet har fryktelig lett for å ryke, da er det vel ikke den delen du velger å bygge maskin av? Mitt utgangspunkt er, om det fremdeles skulle være noen tvil, å bruke kvalitets-komponenter, selv om de er litt dyrere. Og om det gjør at du ikke får råd, så bør du enten å spare til du får råd, eller gå ned på ytelsen. Så enkelt er det.

 

Så i forhold til din bottom line:

Hvis TS IKKE ønsker å øke budsjettet, men likevel vil ha en gaming PC. Ville du ha sagt at dette er et godt kjøp eller ikke?

 

Det vil være en rask maskin, vanskelig om ikke umulig å sette opp noe raskere til den prisen i dag. Den er likevel, i mine øyne, IKKE et godt kjøp. Ikke en gang til den prisen. Til normalpris på 9995,- er den en skam...

 

Edit:

 

Forresten, helt på tampen, jeg glemmer det hele tiden. TS oppga jo at han har Win7 Ultimate. Da går det jo ann å fjerne OS på Komplett-PC og bruke lisensen han allerede har. Åpner i det minste en liten gløtt i døra til når det kommer til konfigurering.

Endret av Joey1313
Lenke til kommentar

Denne tråden har jo det jo gått helt galskap av:

 

TS:

 

Se denne linken, så ser du på resultatene for I-5 4460

 

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/intel-haswell-refresh_4.html#sect0

 

Dette er riktignok et bedre skjermkort på denne testriggen enn hva du har, men poenget er det samme, cpu-messig er det ikke mange fps å hente i diverse spill her. Den cpu'en gjør det faktisk overraskende skarpt i forhold til hva jeg forventet. Jeg har selv 4690.

 

Jeg kjøpte datamaskin nå nylig på litt av samme premissene som du gjør nå. Jeg skulle ikke bygge selv, jeg skulle ikke overklokke, hovedforskjellen var at jeg hadde mer penger å bruke. Jeg leste meg helt ærlig blind på diverse tester, og kom fram til at uansett hvor mye jeg gravde fram og tilbake så kommer jeg aldri til å bli 100% fornøyd, og bare bestilte istedenfor. Jeg ble også frarådet å kjøpe bronze psu, ikke det kabinettet osv osv osv. Idag så kunne jeg ikke brydd meg mindre, maskinen durer og går, og hvis noe går galt med den så får komplett fikse problemet mitt.

 

Etter hva jeg har skjønt så er det viktige for deg:

 

- Under 9000,-

- SKal ikke bygge selv

- Skal yte godt i spill

 

Komplett maskinen gir alt dette, i tillegg til en 3-års innsendingsgaranti med no questions asked omtrent. Jeg mener at dette ekstra året med garanti veier opp for hva du evt. hadde fått med netonnet maskinen, men det er meg igjen.

 

Jeg er idag kjempefornøyd, og har i mine øyne en knall maskin.

Lenke til kommentar

Lol fiskerdigg, ja, denne tråden har tatt helt av. Hehe.

 

Vel, jeg skal virkelig å prøve å holde dette til et TL:DR innlegg denne gangen.

 

EDIT: Ser at innlegget ble langt uansett. Tor jeg må ta meg et kurs i "hvordan skrive mindre, men likevel få frem poenget". Til Trådstarter: les de siste paragrafene, det er der jeg henvender meg til deg.

 

RAM: Jeg hadde 4GB i 2004, min 7 år gamle laptop har 8 GB. Om 5 år så er vi i 2019, og du "tipper" at man trenger 16GB da. Isåfall har jeg vært på 8GB siden 2007 til 2019 = 12 år på 8GB. Hvordan ser kurven din ut nå? Tipper den ser ganske flat ut, lol. Igjen, her antar du veldig mye om TS. Du syntes 8GB er nesten er for lite i dag, for ditt behov kanskje? For gaming, er det vel strengt tatt ikke behov for mer enn 8GB? Poenget mitt er at det er dumt/idioti å anebfale han å bruke penger på noe som om han ikke får bruk for kanskje før om 5 år..når han muligens skal kjøpe en ny PC ved den tid, og han kan da kjøre på med 16GB hvis det viser seg at det er behov for det. Du skjønner vel hvorfor det blie litt unødvendig bruk av penger i dag, right?

 

Selektiv hukommelse: Jeg syntes vel det er du som har litt selektiv hukommelse? Eller kanskje du tolket det jeg skrev litt annerledes enn det jeg mente? Poenget mitt er at DENNE tråden handler om å anskaffe en gaming PC til 6000-8000, MAKS 9000. Og da kommer du løpende inn med forslag om ting og tare som ikke har noe å gjøre i en budsjett PC. Du skjønner vel at dette ikke bidrar til noe hjelp? Det at du råder om å "bruke mer penger" slik at han kan få enda bedre er vel ikke rocket science? Mer penger = potensielt bedre PC? No shit, Sherlock. Vi ønsker alle at vi hadde ubgrenset midler, men det har vi nok ikke. Jeg og fiskerdigg prøver ihvertfall å jobbe utifra kriteriene til TS.

 

DU gidder ikke å komme med forslag før TS har gitt uttrykk for at det er det han ønsker. Har du lest innleggene til TS? Hallo? Han skriver jo nesten i vært eneste innlegg om "PCen" som er linket til er bra, eller om det finnes noe bedre til den prisen etc? Er ikke dette utrykk for at han ønsker seg en PC i den prisklassen, så vet ikke jeg........

 

SSD: Jeg spilte også AoC, men kan ikkke huske at jeg noen gang var i fare for å "død" fordi jeg loaded et par sekunder ekstra. Altså, du snakker som om forskjellen mellom HDD vs SSD er snakk om MINUTTER: At kameraten din gikk rundt og rakk å loote alt sammen før du "loaded" deg inn i sonen, lol? Seriøst, I don't even. Nei, forskjellen på de sekundene er ikke liv og død. Du spawner ikke "på toppen" av en boss når du loaded inn i en ny sone eller instance/dungeon.

 

Du sier at det er idioti å spille MMO uten SSD, hvorfor? Fordi du bruker et par sekunder mer på loading? Og det kan være forskjellen mellom liv og død? Tror ikke jeg døde en eneste gang fordi jeg brukte et par sekunder ekstra på loading i mine tidligere PCer da jeg spilte WOW. Det virker ikke som om din MMO historie er noe særlig å snakke om.....SÅ nei, SSD for MMO er ikke en nødvendiget, kun luksus etter min mening. En luksus som kan lukes vekk til fordel for bedre ytelse i spillet hvis man ikke kan få både i pose og sekk. Poenget mitt her er at dersom han skal ha SSD, så må dette gå på bekostning av noen av de andre komponentene hvis han skal holde seg inenfor budsjettet sitt. Hva foreslår du at han kutter ned på? Skjermkortet til fordel for SSD? CPU? Mobo?

 

Få dette inn i huet ditt: Det er ingen som argumenterer for at vanlig HDD er bedre enn SSD: SSD er bedre. THe end. MEN i TS sitt tilfellet, så betyr anskaffelse av SSD at han må kutte ned på andre komponeneter, eventuelt ØKE budsjettet sitt. Han har ikke gitt utrykk for å øke budsjettet sitt uvetover 9000 (og dette var "smertegrensen", pc'en skal jo helst ligge mellom 6000-8000), og jeg ser heller ikke hvilken andre komponenter han kan kutte ned på uten at det går ut over ytelsen. Å gå fra 770 til 760 er NO GO, og def. ikke verdt det for spilling av MMO og SC. Det er ikke verdt å bytte et par sekunder raskere lasting mot FPS for MMOs og grafikk. Poenget mitt her er at jeg forsøker å få en billigst mulig gaming maskin, men likevel opprettholde ytelsen så høy som mulig. Hadde budsjettet vært høyere, da hadde problemstilling vært en annen. Right?

 

 

God FPS er langt viktigere i MMOs enn "loade" raskere. Screen lag midt under en boss fight VIL drepe deg. Du snakker om å "shave bort" 20 ekstra FPS som om det ikke er avgjørende i MMOs, men spiller du egentlig noe særlig MMOs, utenom din erfaring med AoC? Vet du egentlig hvor mye FPS har å si i MMOs inntil et visst punkt? Som sagt, lav FPS, stuttering, screen lag = dead i boss encounters. I mange MMOs så er low/med grafikk settingen dårlig med tanke på å vise alle grafiske elementer korrekt, noe som kan føre til at du står "in fire" og dør. Og i de tilfellene kan jeg garantere deg at du ønsket at du hadde bedre GPU så du ikke trengte å kjøre på Low grafikk. Men HEY, du har SSD, du lastet selve instancen/dungeon litt raskere....right? :)

 

PS. Forøvrig er SSD ikke spesielt "nødvendighet" til starcraft heller. Du må uansett vente til alle ANDRE spillere laster inn kartet. Med andre ord, det eneste SSD hjelper til her, er at du kan sitte og se på at andre laster inn kartet når du er ferdig. Woooow. Flott investering. :)

 

Spørsmål til deg: Anbefaler du at det anskaffes SSD i dette SPESIFIKKE tilfellet (ikke generelt grunnlag), vel vitende at dette vil gå på bekostning av en annen komponent grunnet begrenset budsjett? Dersom JA; hvilken komponent ville du sannsyligvis skjært ned på til fordel for SSD?

 

Bottom line: Det er ellers flott å se at vi har kommet til en viss enighet her. Fint at du også mener at det sannsynligvis er vanskelig å sette opp en raskere maskin til den prisen. Da er vel denne PCen, eller PC med lignende komponenter det du får i denne prisklassen.

 

TIl slutt, jeg skjønner ikke helt kommentaren om at PCen ikke er godt kjøp. Du sier i samme paragraf at det er vanskelig å sette opp noe raskere til den prisen, men det er ikke godt kjøp til den prisen (TILBUDSPRISEN).....Forstår jeg det riktig da at du har andre alternativer som er bedre kjøp til den prisen? Eller? huh? Men du skrev at det var "vanskelig, om ikke umulig" å sette opp noe bedre til den prisen? Sigh.

 

Hvis jeg gav deg 9000,- kr akkurat nå, og bedt deg kjøpe meg en ferdig bygd gaming PC, hvilken PC hadde du kjøpt? Kan du linke til en? Please.

 

TS:

 

Du har to sider av samme sak her. Både fiskerdigg, jeg og Joey (....) er vel interessert i at du gjør et godt kjøp.

 

Joey fokuserer på kvaliteten, og vil at du skal kjøpe bedre kvalitetskomponenter for at de skal vare leeeeenge. Men dette forutsetter at du må øke budsjettet ditt, eventuelt så forslår han å fokusere på kvalitet på bekostning av ytelsen. Dersom jeg tolker setningen hans om "heller kvalitet enn 20 FPS ekstra" korrekt. Når det er sagt, de komponentene som det er snakk om i denne tråden erikke så dårlige at de ryker etter 3,5 år, lol. De vil fint vare deg i den estimerte levetiden du oppgav, 5-6 år.

 

Som du selv ser, Dell pakken du kjøpte har vart deg til nå. Jeg kan garantere deg at Joey hadde sagt en ting eller to i retning av "søppel" dersom du hadde kommet her ved tidspunktet du gjorde kjøpet og spurt om det var et godt kjøp. Eller hva Joey? Hva er dine første tanker når du hører "Dell pc pakke til 6000-7000 kr"? Hehe. Til tross for dette har TS vært stornøyd, så det tyder vel at å investere såpass i "kvaliteteskomponenter" ikke har så stor betydning her?

 

Jeg og fiskderdigg på en annen side har fokusert utelukkende på selve ytelsen PC kommer til å ha i spill. Vi har gått for det som gir mest for pengene, med tanke på ytelse (FPS+grafikk). Joey innrømmer her også at det er "vankskelig om ikke umulig å sette opp noe raskere". Selv han sliter med å finne et raskere oppsett.

 

Det er opptil deg TS, valgene du har:

 

 

Joey: Øke budjsettet ditt eller kutte ned på ytelsen til fordel for "kvalitetskomponenter" som skal visstnok vare deg leeeeeenge, dette til tross for at du satt levetid til 5-6 år, hvorav jeg personlig mener fokus på kvalitet blir mindre relevant i dette tilfellet.

 

Komponentene det er snakk om er ikke så dårlig at de ryker etter 3,5 år nei. Som sagt, jeg kjøpte en "gaming" laptop til...7000kr ? eller var det 8000? for 7 år siden, den funker fint i dag til nettsurfing og slikt. Jeg kan GARANTERE deg at joey ville ha betegnet min 7 år gamle laptop som søppel, og at den vil ryke etter 2-3 år. Sikkert. lol. 7 år senere, funker helt kurant, kan faktisk spille WoW på low settings. Crazy, eh?

 

Jeg og fiskerdigg: Vi har foreslått at du går for en PC som gir mest ytelse for pengene. Og nei, komponentene ryker nok ikke etter 3,5 år. Den vil fint overleve 5-6 år. Nekter å tro at min 7 år gamle laptop hadde det som joey ville ha betegnet som "kvalitetskomponenter". Likevel lever den i beste velgående, 7 år senere.

 

KORT sagt: Dersom økning av budsjettet ditt IKKE er mulig: Ønsker du (TS) å få best ytelse for pengene i dag, og de neste 5 årene og heller kjøpe ny PC når den tid kommer? Eller ønsker du å fokusere på kvalitet, og heller spille på lavere settings/dårligere ytelse, men hey, PCen varer lenger. Jeg er helt sikker på at å game på en rigg som er 5-6 år gammel, og som i utgangspunktet var bygget med komponenter med fokus på levetid enn ytelse må være litt av en opplevelse. TS, du har selv erfart hvordan det er å spille på en maskin som er 4-5 år gammel (Dell), right? :)

 

TS, jeg syntes virkelig at du må komme med et innlegg, ellers blir denne tråden spammet med meningsløse innlegg fra meg og joey hvor di argumenterer om ting og tang so kanskje ikke en gnag er relevant. Avslutt nå dette en gang for alle: Skal du ha en PC for 6000-8000? eller var det 9000? Eller skal du øke budsjettet ditt ytterligere? Hva blir det til? :)

Endret av mk1337
Lenke til kommentar

Hei,

Herlig å lese en battle of wits! :D

 

Jeg kommer til å kjøpe en pc mellom 6000-9000,-

Jeg har vært storfornøyd med min Dell pc til ca 7lapper i ca 4års tid nå, og ønsker å ruste opp da jeg ser at maskinen har problemer med nye titler.. Jeg spiller mmo idag med god fps, men det er på lave settings!

 

Jeg skal kikke på komplett og tilsvarende sider etter "superweekends" tilbud, det ligger to kraftige pc`r der nå, men de er begge over mitt budsjett. 120gb harddisk blir for lite, jeg har en harddisk på 500gb men det er usb2.0 det er vel idiotisk og bruke den til en ny og rask pc som er klar for usb3.0?

 

Tror heller jeg ønsker en forholdsvis rask 1tb harddisk i pc`n min. Jeg har aboslutt ikke behov for ekstra slots på noe hovedkort, jeg har en gang før prøvd å sette komponenter inn i en pc og det endte med at jeg knakk hele rambrikken :p heldigvis jeg fikk jeg dekket nytt av komplett på "dårlig kvalitet" selv om det hele var min skyld :)

 

Jeg skjønner poenget til Joey med tanke på strømforsyning, og det koster vel strengt tatt ikke for mange hundre kroner å oppgradere til noe gold her, jeg er interessert i at pc`n skal holde seg kald under gaming da jeg har et problem med at alle vifter må trå til for fullt etter et par timers spilling idag, og da merker jeg at pcn har dårligere performance enn når den var kald.

 

Det hadde vært gøy å se hvilke komponenter Joey hadde valgt hvis han hadde fått 9k i hånda og ikke ei krone mer å handle for og skulle kjøpt det han mente var det beste kjøpet for meg.

 

Jeg kvier meg litt for å handle en prossessor som er 2-3 hakk dårligere enn toppversjoner, 9000,- er i mine øyne ikke noe beløp å kymse av når det gjelder pc. det overskrider alt jeg har brukt tidligere på dette.

 

Takk for hjelp forresten, merker min datakunnskap stiger av å lese deres meldinger her :)

Endret av morobakskjermen
Lenke til kommentar

Huff, du klarte å knekke en RAM-brikke? OK, da skjønner jeg din vegring for å åpne lokket på PC'en igjen. :)

 

Nå skal det sies at jeg er litt gammel, og det har nok noe innflytelse på mine meninger og gir rot til litt motvilje fra min side. Som deg så mener jeg at en "Budsjett" PC skal ligge på 6-8000,- Og den skal dekke et gjennomsnittlig gamer behov i minst 3år. Men nå har det skjedd en del endringer i markedet, og dette har dessverre blitt fryktelig vanskelig å få til akkurat nå. Hvilke komponenter som gir mest ytelse pr. krone varierer voldsomt med markedet og nye modellers inntog. "Alle" venter nå på nVidias neste GPU'er som skulle vært på markedet allerede, men er forsinket. Disse er forventet å gi ganske mye bedre ytelse pr. Watt. Jeg mener GTX750ti er ett av kortene med de nye chip'ene, desverre blir den et litt for stort kompromiss på ytelsen for din bruk. Men det lover godt for neste generasjon skjermkort, når de kommer. Ryktemøllen skal ha det til at nVidia "brygger" på noe stort og skal slippe nye produkter på en stor datamesse i midten av august. 2-3 uker kan altså være lurt å vente og se. Neste, eller uken etter vil vi få en god indikasjon på nettopp dette, da Komplett har så stor makt at de vet når tingene kommer, lenge før oss dødelige. De må jo få muligheten til å tømme lagrene for de snart utgåtte modellene før nylanseringene. Vi kommer til å se det i form av "misstenkelig" gode tilbud rett før. :)

 

Ellers tviler jeg på at Intels totale dominans på CPU markedet for tiden kan være særlig godt for oss forbrukere, jeg syns vi betaler fryktelig mye for gode CPU'er nå.

 

Pluss inflasjon, og alt var mye bedre før. :)

 

Men uansett, jeg skal ta utfordringen din på 9K maskin, har allerede prøvd ut et par ting. Men jeg er nesten avhengig av å vite om du kommer til å trenge nytt OS eller bruker din gamle Win7 lisens. Det skiller vel nesten 800Kr bare på om du skal ha OS eller ikke, evt. hvilken Win versjon vil du ha?

Lenke til kommentar

Da gleder jeg meg til å se ditt forslag! :)

 

Jeg har en recovery disk på pcn min, men fikk ikke med windows på cd så jeg vet strengt tatt ikke hvordan jeg får overført operativsystemet til ny pc,det står på recovery disken at 6,94gb er fri av totalt 14,9gb men når jeg trykker meg inn der er mappen tom.

 

Jeg tror fort at jeg må ha nytt windows altså, men hva slags vet jeg ikke. Var ikke engang klar over at det var noe 8.1 ute. Jeg lastet "ulovlig" ned et operativsystem på laptopen min en gang den krasjet, men det ble bare tull fikk ikke oppdatert den og den stoppa også å virke optimalt etterhvert.

Endret av morobakskjermen
Lenke til kommentar

OK, jeg er ganske fornøyd med denne:

 

post-29200-0-51298200-1406393150_thumb.jpg

 

Som du ser er Kompletts PC-bygger som sagt litt wonky. Man må prøve seg litt frem. Og med en Office iFive PC som utgangspunkt kan man gjøre litt fler triks. Her er det bare et skjermkort som kan velges av aktuelle kandidater for deg. Personlig syns jeg det er en veldig god trade-off når du ser CPU vi kunne velge i stedet, for ikke snakke om en skikkelig god PSU. Du har også fått snurre disken din på 2TB, selv om jeg jo helst hadde gått for SSD. You are the boss. :) En ny Windows7 Ultimate ble det også plass til i budsjettet. :)

 

 

Lenke til kommentar

Jeg er som sagt ingen ekspert, men det der ser jo veldig bra ut.

Jeg har fått råd til en i7-4790 jeg skal ikke klokke den uansett, så dette er vel omtrent det beste jeg kunne ha valgt?

 

Hvordan er det MSI Geforce GTX 760 2gb physx cuda kortet?

Jeg skjønner meg litt mer på prosessor, men har ekstremt lite peiling på grafikkort og her er det mye å velge blant. Er dette et godt kort for fremtidens spilltitler?

 

Jeg ser at de samme grafikkortene heter MSI, Nvidia, eller f.eks Gainward foran.

Er det forskjell i kvalitet?

 

Jeg lurer også på, du tok utgangspunkt i en data office pc liksom.

Er det kabinettet som følger med der godt nok utstyrt med vifter og lignende eller kommer komponentene med vifter?

Endret av morobakskjermen
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke få til bedre CPU på ditt budsjett nei. Dette er en mye bedre prosessor enn i5 variantene vi har kikket på i "Crazy" PC'en når det kommer til spill som CivilizationV f.eks. Jeg misstenker også Rome som du nevnte tidligere vil være veldig glad i denne CPU'en. For ikke snakke om MMO'er. Så min mening er helt klart å velge denne CPU'en fremfor GTX770 skjermkort.

 

Når det gjelder skjermkort er det i dag 2 store produsenter av selve GPU'ene, dette er nVidia og AMD. De selger sine chipper til firmaer som MSI, ASUS, Gainward, EVGA også videre. Disse produsentene bruker så sin ekspertise på å lage skjermkort som passer til GPU'ene som AMD og nVidia har designet. AMD og nVidia lager også selve skjermkortene i såkalte referanse design. Så er det opp til de forskjellige produsentene om de vil bruke referanse designet, eller lage forbedringer. Underprodusentene kan også velge mer og bedre eller dårligere RAM på grafikkortene. Eller de kan bruke bedre klassifiserte komponenter til selve kortene. Men som regel ligger de største forskjellene i ytelsen på hvor høyt de velger å klokke GPU'ene, noe som igjen ofte er avhengig av design og kjøleløsningene.

 

Som jeg sa tidligere så er jeg litt skeptisk til MSI som produsent, men nå var dette altså eneste reelle gaming alternativet til office PC som kunne velges. Jeg håper og tror at MSI har fått gjort noe med kvalitetsproblemene de hadde tidligere. Ellers skulle de jo vært konkurs i dag. Men om jeg kan velge f.eks. Asus i stedet så gjør jeg det. Dette aktuelle skjermkortet er i et såkalt referanse design. Altså helt identisk med hvordan nVidia har designet det, men der MSI står for valg av komponentene. Om det er bedre eller dårligere kvalitet en konkurrentene får vi sannsynligvis aldri vite.

Endret av Joey1313
Lenke til kommentar

Kunne jeg fått andres meninger om dette forslaget..

Det virker som om Joey har trikset litt med et annet standard oppsett og fått veldig mye ut av pengene her..

 

Noen som kan spotte noen svakheter, eller hadde hatt noen bekymringer med å kjøpe dette til seg selv for 9000,- ?

 

Tenker at det blir et nytt pc kjøp i løpet av 2-3uker.

Mener dere at jeg kan få en bedre pc hvis jeg er heldig med et superweekend salg, eneste som ikke er top notch her er vel en serie under på grafikkortet og CL9 var vi enige var et raskt minnekort?

 

Jeg er veldig fornøyd med prosessorvalget ivertfall, og det grafikkortet er vel mer enn bra nok eller?

 

Gtx 760 eventuelt 770 er Intel sitt grafikkort mens jeg ser en del vil ha Radeon R9 270, er dette AMD sitt kort? Siden folk her utelukkende har lagt ved GTX så tenker jeg at jeg går for det.

 

John

Endret av morobakskjermen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...