Gå til innhold

[Løst] Tips til backupsoftware (til Windows)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Takk for tips. Prøvde denne, men ser ikke ut til at filer kan lagres med samme katalogsystem som det du backer opp. Den lagrer jo backupen i et slags eget format, som gjør at du trenger programmet for å se på filene... jeg trenger noe som bare lagrer filene "as is", som gjør at jeg kan åpne backupen i Explorer...

Endret av The Little Lucid Moments
Lenke til kommentar

Du må vel bruke CrashPlan sitt eget GUI ja, men velger du at en mappe skal taes backup av så beholdes katalogstruktuten nedover i den mappen, og filene i den mappen (og undermapper) forblir as is..

Hver gang jeg reinstallerer OS så setter jeg bare restore path til det samme som det var før, og vips så ligger alt på nøyaktig samme sted som det gjorde før jeg skiftet disk etc.. Nå er det riktignok noen år siden jeg brukte CrashPlan på Windoze, men jeg får iallefall beholdt mappestruktur når jeg restorer i Linux (som regel Fedora/CentOS)..

Lenke til kommentar

Det er altid fornuftig å ta backup på en slik måte at man kan se filene i utforsker, har man backupfiler osv risikerer man plutselig korrupt fil når man skal gjenopprette, sjekk ut:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1577802

 

Takker. ;-)

 

Prøvde SyncBackFree. Det jeg trenger, versjonslagring, er bare for betalversjonene. Dessuten kan de eldre versjonene kun lagres som skjulte mapper. Så dette er ikke helt i mål...

 

Det jeg trenger er backup sortert i én mappe per tidspunkt. F.eks. om backup kjøres 26/07 03:00, så skal det opprettes en mappe f.eks. 2013_07_26_03_00 i hovedmappen for backup. Filer som er uendret (siden sist backup) skal ikke kopieres fullstendig, men lagres som "hard link".

 

Beklager at jeg er så kresen...

Lenke til kommentar

Ok, la meg se om jeg skjønner deg rett:

Du skal ta fullstendig backup fra "lokasjon" til "mappe_<dato og tid>" med gjevne mellomrom?

 

Det skal vel være temmelig enkelt å få til bare ved hjelp av et enkelt batch script som settes til å kjøre ved forskjellige tidspungt,

Lenke til kommentar

Harde lenker... vel etter hva jeg forstår har du 3 former for filer:

 

- ved en kopi så lagres innholdet i filen to plasser på harddisken, og filnavnet lagres også på to forskjellige plasser

- ved en soft link så lagres det en ny fil med en lenke til den andre filens _filnavn_

- ved en hard link så lagres det en ny fil med en lenke til den andre filens _innhold_, dvs. dataene som ligger på disken

 

1. Skulle jeg lagret en ren kopi ville harddisken blitt overfyllt veldig fort, siden 10 GB per dag er 3,65 TB per år...

2. Skulle jeg lagret soft link så ville innholdet forsvinne om en eldre backup ble slettet...

3. Men ved hard link så kan jeg slette en eldre backup samtidig med at innholdet bevares...

 

Vet ikke helt om batch files støtter opprettelsen av slike harde lenker. Men jeg antar det er mulig å sjekke når en fil sist ble endret - noe som er essensielt i å sjekke om det skal lagres en ren kopi eller bare en hard link...

 

Hvilke andre språk snakker du om?

 

Kanskje jeg kunne brukt Java... det kan jeg jo...

Lenke til kommentar

Ser at hard links kan lages ved:

mklink /d /h copy.txt file.txt

Men Windows støtter visst ikke hard link av mapper, det er jo synd i denne sammenhengen. Da blir jo scriptet nødt til å gå gjennom enhver fil hver eneste gang. Hadde det vært mulig med for mapper hadde det gått mye kjappere, kunne bare sjekket mappa.

 

Så det er litt begrenset med Windows...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...