Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Røyk uten filter...


Fluffygirl

Anbefalte innlegg

Min ukvalifiserte gjetning er at filter ikke demper nikotin, kun stoffer som tjære.

 

Mengden nikotin man får i seg gjennom sigarettrøyk er direkte bundet med tjæren (og de andre kjemikaliene...). Nikotinen binder seg nemlig til tjæren og blir med den inn i kroppen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Min ukvalifiserte gjetning er at filter ikke demper nikotin, kun stoffer som tjære.

Mengden nikotin man får i seg gjennom sigarettrøyk er direkte bundet med tjæren (og de andre kjemikaliene...). Nikotinen binder seg nemlig til tjæren og blir med den inn i kroppen.

Så det vil si at jo mer tjære det er i røyk, jo mer nikotin er det også? Så da får man i seg mer nikotin når man røyker uten filter?! :-)

 

Er det noen som vet om man får kjøpt sterkere røyk enn Rød Prince i Sverige eller Danmark? Eller bestille på nett?

Lenke til kommentar

Når jeg røyker sigaretter, så får jeg også lyst på en ny omtrent med en gang, mens rullings holder lengere føler jeg. Røyker egentlig bare sigaretter når jeg skal på lang kjøring fordi sigaretter både lukter og smaker ille.

Skal noen røyke sigaretter hjemme hos meg, så får de gå ut eller under kjøkken vifta :)

Lenke til kommentar

Vil ha mest mulig for pengene... Føler ikke at mild røyk gir meg noe lenger... Hvis jeg røyker f.ex Prince Mild eller Marlboro Light, har jeg lyst på røyk igjen med en gang... Derfor vil jeg ha det sterkeste! :-)

 

Finnes vel ikke noen sterkere sigaretter enn rød Prince så vidt jeg vet, pga. et sånt teit regelverk om hvor mye nikotin det er lov å ha pr. sigarett :p Regelverket gjelder vel sikkert i EU og EØS, da, så hvis man reiser til f.eks USA tror jeg det finnes sigaretter med noe mer nikotin.

Lenke til kommentar

 

 

Vil ha mest mulig for pengene... Føler ikke at mild røyk gir meg noe lenger... Hvis jeg røyker f.ex Prince Mild eller Marlboro Light, har jeg lyst på røyk igjen med en gang... Derfor vil jeg ha det sterkeste! :-)

Finnes vel ikke noen sterkere sigaretter enn rød Prince så vidt jeg vet, pga. et sånt teit regelverk om hvor mye nikotin det er lov å ha pr. sigarett :p Regelverket gjelder vel sikkert i EU og EØS, da, så hvis man reiser til f.eks USA tror jeg det finnes sigaretter med noe mer nikotin.

Ja, det er teit å ha regler på da! :-P Har har vært på er amerikansk side å titta nå, og ser der at det er ganske vanlig med 1,7-1,8 mg der, det er jo det dobbelte av Rød Prince her hjemme... Så faktisk noen merker med helt opp til 2.3 mg! Det hadde vært spennende å prøvd! :-D

 

Noen som vet om det går ann/er lov å bestille røyk på nettet, og få sendt det hit?

Lenke til kommentar

 

 

Vil ha mest mulig for pengene... Føler ikke at mild røyk gir meg noe lenger... Hvis jeg røyker f.ex Prince Mild eller Marlboro Light, har jeg lyst på røyk igjen med en gang... Derfor vil jeg ha det sterkeste! :-)

Finnes vel ikke noen sterkere sigaretter enn rød Prince så vidt jeg vet, pga. et sånt teit regelverk om hvor mye nikotin det er lov å ha pr. sigarett :p Regelverket gjelder vel sikkert i EU og EØS, da, så hvis man reiser til f.eks USA tror jeg det finnes sigaretter med noe mer nikotin.

Ja, det er teit å ha regler på da! :-P Har har vært på er amerikansk side å titta nå, og ser der at det er ganske vanlig med 1,7-1,8 mg der, det er jo det dobbelte av Rød Prince her hjemme... Så faktisk noen merker med helt opp til 2.3 mg! Det hadde vært spennende å prøvd! :-D

 

Noen som vet om det går ann/er lov å bestille røyk på nettet, og få sendt det hit?

 

Nope. Tviler sterkt på det. De er svært strenge innen dette.

 

Bare det faktum at varen ikke har norsk tekst ser ut til å være krise, og når varen ikke en gang er lovlig i Norge, da blir det nok i hvert fall strengt forbudt. Ja, jeg blir ikke sjokkert om det går under narkotikaloven når det er så høye mengder nikotin.

 

 

§ 32.Tobakksvarers innhold

Departementet kan gi forskrifter om tobakksvarers innhold, herunder maksimalgrenser for bestanddeler, vekt, filter, innpakning mv.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1973-03-09-14/KAPITTEL_1#§3

 

 

 

 

  • merketeksten skal være på norsk. Helsedirektoratet tolker dette svært strengt og det gis ingen anledning for fravikelse av bestemmelsen fra deres side.
    varen skal være merket med advarsel (Lov om vern mot tobakksskader, § 3)
Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Vil ha mest mulig for pengene... Føler ikke at mild røyk gir meg noe lenger... Hvis jeg røyker f.ex Prince Mild eller Marlboro Light, har jeg lyst på røyk igjen med en gang... Derfor vil jeg ha det sterkeste! :-)

Finnes vel ikke noen sterkere sigaretter enn rød Prince så vidt jeg vet, pga. et sånt teit regelverk om hvor mye nikotin det er lov å ha pr. sigarett :p Regelverket gjelder vel sikkert i EU og EØS, da, så hvis man reiser til f.eks USA tror jeg det finnes sigaretter med noe mer nikotin.

Ja, det er teit å ha regler på da! :-P Har har vært på er amerikansk side å titta nå, og ser der at det er ganske vanlig med 1,7-1,8 mg der, det er jo det dobbelte av Rød Prince her hjemme... Så faktisk noen merker med helt opp til 2.3 mg! Det hadde vært spennende å prøvd! :-D

 

Noen som vet om det går ann/er lov å bestille røyk på nettet, og få sendt det hit?

Nope. Tviler sterkt på det. De er svært strenge innen dette.

 

Bare det faktum at varen ikke har norsk tekst ser ut til å være krise, og når varen ikke en gang er lovlig i Norge, da blir det nok i hvert fall strengt forbudt. Ja, jeg blir ikke sjokkert om det går under narkotikaloven når det er så høye mengder nikotin.

 

§ 32.Tobakksvarers innhold

Departementet kan gi forskrifter om tobakksvarers innhold, herunder maksimalgrenser for bestanddeler, vekt, filter, innpakning mv.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1973-03-09-14/KAPITTEL_1#§3

 

 

  • merketeksten skal være på norsk. Helsedirektoratet tolker dette svært strengt og det gis ingen anledning for fravikelse av bestemmelsen fra deres side.

    varen skal være merket med advarsel (Lov om vern mot tobakksskader, § 3)

http://www.toll.no/templates_TAD/CircularLetter.aspx?id=177499&epslanguage=no

Passe teit da! :-P

 

Da må man bare komme seg til USA for å få prøvd det da! Har lurt på et år utveksling dit, og da har jeg jo enda en god grunn for det! :-)

Lenke til kommentar

Røyking kan sies og være det motsatte av sparing av penger.

Sparer man penger så "lider" man nå så man kan ha det bra når man blir eldre.
Røyker man så har man det "bra" nå, men man må jammen lide når man blir eldre.
Evner man å tenke lenger frem i tid enn akkurat nå så røyker man ikke.

 

Blir litt som å pumpe ut olje nå, så denne generasjonen kan leve fett, imens de som kommer etter oss vil lide.

Dagens vise ord :)

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...