Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en starter ikke


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et nytt kabinett for at den nye grafikkortet jeg kjøpte skulle få plass. Når jeg fikk det nye kabinettet tok jeg ut hovedkortet fra den gamle kabinettet og satt hovedkortet til det nye kabinettet med alle ledningene. og da prøvde jeg å starte pcen, når pcen var oppe i ca. 2-3 minutter skrudde den seg av. Visste ikke hva problemet var, men trodde at problemet lå i kabinettet, fordi når jeg satt inn hovedkortet på det nye kabinettet, hadde det nye kabinettet mange småe (1-2 plugg) ledninger som kom fra kabinettet som skulle til FRONT stedet til hovedkortet, og jeg visste ikke hvor på FRONT stedet de skulle til, fordi at jeg trodde det skulle bare være en ledning som gikk til FRONT, som det var på det gamle kabinettet. Forresten jeg startet pcen med en skrutrekker hadde ikke et annet valg. Så etter det tok jeg ut hovedkortet og satt det i det gamle kabinettet. Men da fikk ikke grafikkortet plass(gtx750ti), så jeg måtte ta vekk en av sidene på kabinettet , for at det skulle få plass, da brukte jeg både skrutrekker og en baufil. og satt inn den grafikkortet. og da kunne jeg starte pcen med av/på knappen, men det var ikke forandring på problemet. Forresten pcen piper 2 ganger ca. 3 sek etter at pcen starter. og jeg søkte på nettet for å finne noe svar når pcen piper 2 ganger, og fant ut at problemet kunne ligge på RAM'en, så jeg kjøpte en ny ram, men hadde samme problem.

Jeg har 2 ram spor på pcen,, men hadde samme problem, når jeg prøvde med begge sporene med begge rammene jeg har.

Og etter at pcen skrur seg av automatisk, for jeg ikke startet så jeg må ta ut nesten alle ledningene og sette dem på nytt, og skru av og på psu'en.

Og en ting til, når jeg slår på PSU'en starter pcen automatisk, aner ikke hvorfor.Så jeg aner ikke hvor problemet ligger, Hvis noen kan hjelpe meg blir det fint

 

Specs på pcen:

Packard bell iMedia , den het noe med s3500 eller noe

Gamle rammen. 4gb , tror 1333mhz 1.5v

nye rammen 4gb, er 1600mhz cl9 1.5v

gamle kabinett, det kabinettet jeg fikk når jeg kjøpte pcen noen år siden.

nye kabinettet http://www.prisjakt.no/product.php?p=1744273 sharkoon vs3-v

 

jeg kjøpte også en ny psu for at gpuen skulle funke, det er en corsair cx500

 

Hva jeg har prøvd:
Sette inn begge rammene på begge sporene alene.

ta ut alle ledningene å sette dem på nytt.

ta ut cpu, og sette den på nytt.

har skjekka alt, alle ledningne som trengs er i hovedkortet

kanskje det er problem med hovedkortet eller den nye strømforsyningen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du mye som trekker strøm?

 

Høres ut som psu hvis du spør meg.

 

Hadde et litt likt problem når jeg skaffet meg ett nytt GPU, gikk fra 650W til 850W så fungerte alt fint.

 

Så kan hende då har valgt for liten PSU,

Prøv å sett i den gamle gpuen og se da, hvis den funker da så er det enten GPU eller PSU.

 

NVM THEN CHAVALITO!

 

Kan også være at den blir varm og så crasher..

Skjekk varmen på den

Endret av SindreMA
Lenke til kommentar

Jeg regner med at du brukte avstandsstykker mellom hovedkort og kabinett? Og kan du ta et bilde fra innsiden av kabinettet som viser hovedkort med alle tilkoblingene som går til Front?

Forresten, en PSU på 500W er mer enn nok til et system med det skjermkortet.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Kan du ta bilde av neste skjermbilde? "Ikke ha noe BIOS-greier" høres rart ut.

Når det gjelder de to pipelydene etter 3 sek er det bare hovedkortet som sier fra at det har vært hardware-endringer og at du må konfigurere BIOS på nytt.

 

På bildene ser det for meg ut som du har skrudd hovedkortet rett på bakplata på kabinettet... Det bør du ikke gjøre, for da kortslutter du hovedkortet. Det skal være sånne små avstandsstykker/skruer som fulgte med kabinettet som du må bruke. De har ca 3 mm gjenger og 3 mm "hode" som du setter mellom bakvegg på kabinett og hovedkort

Lenke til kommentar

Når får jeg ikke starte pc'en, men jeg skjekket og fant ut at det er avstandsstykkere på kabinettet. bruker skruer til å feste h,kortet på kabinettet, skal prøve å starte pcen sånn at jeg kan ta bilde.

Og jeg fikk problemet når jeg festet hovedkortet på det nye kabinettet. så jeg tror jeg har kortsluttet hovedkortet , eller noe.

Endret av Flooder
Lenke til kommentar

får det her med engang pcen starter, og når jeg trykker på f1, kommer det error melding som sier at jeg ikke har noe bios greier.

Det som skjer her er helt flott. Det betyr at hovedkortet med påmontert CPU,minne og grafikk kort virker.

At det er CMOS checksum error er ikke det helt store problemet i akkurat dette stadiet.

Dette ordnes med : Trykk "del" og load optimized defaults inne i bios etterfulgt av save+exit så har du en gyldig CMOS m/data.

 

Når det gjelder 'studs' (avstands stykker i metall) er det også viktig å ikke ha plassert noen der de ikke skal være.

Hovedkortet skal kun 'hvile' på studsene (plassert riktig) og ikke være i kontakt med kabinett bunnen noe sted..

Lenke til kommentar

tokk ut hovedkortet og la den på en plastpose, sånn at detikke skulle få noe kontakt av metall eller no'.

Og når jeg startet pc'en trykket jeg på "del", og valgte load default og start and exit.

når jeg gjorde, kom det valgalternativer jeg kunne velge om, og det var "start windows på vanlig måte", og de andre var sikkerhetsgreier. , og når jeg valgte start windows på vanlig måte slo av pcen seg automatisk, :(.

 

Og før pcen skulle starte, startet viftene og "vifte". og etter ca 3 sek slo pcen seg , og slo på seg selv automatisk etter ca. 3 sek..

Endret av Flooder
Lenke til kommentar

La hovedkortet i en plastpose?? Ekstremt dårlig idé. Plastposer genererer statisk elektrisitet, som er ekstremt farlig for elektronikk. Det har en tendens til å brenne av ledere og svi komponenter. Det er mye bedre om de kommer i kontakt med metall, så lenge de er av og det ikke er spenning i metallet.

 

Når man behandler elektronikk, bør man alltid holde i kabinettet for å lade seg ut. Ha gjerne antistatisk armbånd, men det er ikke nødvendig. Legg komponentene på en ikke-statisk overflate, f.eks. et trebord om du må legge de fra deg. Hvis du absolutt må legge de i en pose, finnes det spesielle antistatiske poser.

Endret av Suppen
Lenke til kommentar

har gjort det, men når pcen slo på, og kom inn på skrivebordet, var det noen systemikoner(nedert til høyre) som var usynlige, jeg kunne trykke på dem, men ingenting skjedde. Så etter det skrudde jeg pcen av. Og slo på pcen, viftene snurra rundt, i ca. 3. sekunder, og så slo pcen seg av automatisk, fikk ikke noe på pc skjermen. Så jeg tror problemet ligger ikke bare på bios. :?=

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

fikk det nye hovedkortet. All de problemene jeg hadde på pcen gikk, men fikk et annet problem. Når jeg starter pcen får jeg et vindu, som står at windows prøver å reparere feil,, og jeg tror windows fant en feil med harddisken, og så sto det at windows ikke kunne reparere feilen, og at jeg skulle kontakte systemansvarlig. Windows vill ikke starte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...