Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Altibox rævsentral


Anbefalte innlegg

Har ikke fulgt med i timen helt i det siste, så jeg kjenner ikke til hva som selges i Norge for øyeblikket.

 

 

Men, når jeg var "over there" nylig så fant jeg hos Staples f.eks. disse router'ne:

netgear_x6.jpg

 

 

NETGEAR Nighthawk™ X6 AC3200 Tri-Band WiFi Router R8000

ca NOK 1500,- før 5 % (landsdelens moms)

NW-085-AS_97539_400.jpg

Asus AC2400 RT-AC87U Dual-Band Wireless Gigabit Router

ca. NOK 1800,- før 5 % (landsdelens moms)

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Makan til grinete du skulle være. Jeg er ikke ekspert på data, jeg har en interesse for det. At det er lett for deg å bytte ut hjemmesentralen og fikse på instillingene så gratulerer til deg, du har virkelig oppnådd noe, men det hjelper ikke meg. Jeg er takknemlig for at folk har prøvd å hjelpe meg og forklare prossessen, men dette ble noe for innviklet for meg. Kommentaren din bidro ikke konstruktivt på noen som helst måte. Om du prøver å bevise hvor god du er teknisk så imponerer det ikke meg, beklager.

 

Er ikke snakk om å prøve å virke "god" teknisk, og beklager om det virket nedlatende, det var ikke meningen. Er bare ansvarsfordelingen som treffer en nerve hos meg, vet ISP har ansvar for sitt, men trådløs er ikke en av de.

 

Mentaliteten med at "jeg bare bruker det, skal ikke behøve å vite hvordan det funker" er noe som ringer litt dårlig i mine ører. Å bruke en bil-analogi fungerer vel dårlig det og mht at mange sender inn bilen for alt fra spyleveskepåfyll til litt større problemer. Poenget er: Leverandør har et ansvar, men den trådløse biten er ofte ikke deres, nettopp pga hvor variabel kvaliteten er. Som du ser andre plasser i tråden her har noen gode erfaringer med den, andre ikke. (Samme med meg, god erfaring fra en annen leverandør)

 

Derfor er kunnskap hos forbruker viktig, for hvordan det trådløse fungerer er så lokalt at ingen kan garantere det. Jeg har bare akseptert det istedetfor å kverulere med ISP da de ikke får gjort noe med at jeg har hundreogørten naboer, og jeg vet at jeg greier å utbedre det trådløse mye mer enn hva de gjør.

 

For å komme med noe forhåpentligvis mer konstruktivt: Bare å kjøpe en egen router og bridge zyxelen gjør samme nytten ved mindre du har meget spesielle behov. Du trenger ikke koble den bort og konfigurere vlan på asusen (Selv om det er lett, tilogmed om du ikke er "ekspert" ;)

 

Som noen nevner kommer asus med en ny en nå, riktignok vil du ikke greie å nyttegjøre deg av den link-hastigheten den tilbyr ved mindre du har et vanvittig raid-oppsett, men om den forrige er noe å gå etter så blir du ikke skuffet tross en stiv pris. Når det kommer til AD-standarden så er den interessant, men lurer virkelig på rekkevidden da 5GHz gir rundt halvparten av dekningen. 11AD er på ~60Ghz?

 

det innlegget der var mye bedre, takk for et konstruktivt svar. Og det med 5ghz skjønner jeg ikke helt her i huset. Vi har et nett for 2.4 og et for 5. Men 5ghz-nettet finenr jeg ikke om jeg sitter rett foran routeren engang. MEn plutselig en dag finner ejg det og kan bruke det, også funker det ikke mer. Det skjer på alle enheter i huset, med nye og gamle nettverkskort, uansett hvor vi er... Dette hadde ikke viken fiber noe godt svar på

Endret av mrdalesen
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei.

 

Litt mindre aktivitet her nå.

Fikk ny hjemmesentral i dag. Stor utskifting på gang skjønte jeg ( ca1400 stk) i området.(Nord-Trøndelag)

Det ble da montert en Zyxcel

 

post-195132-0-01704000-1417108756_thumb.jpg

post-195132-0-61083400-1417111026_thumb.jpg

 

Mot en slik

 

post-195132-0-55511100-1417108742_thumb.jpg

 

Fiber til Ethernett

 

 

Jeg har en Asus stående for mitt nettverk.

Den fikk da IP adresse 192.168.10.X

Hmmmmm.

 

Gikk inn på mine sider fra altibox, du må sikkert inn via din lokale leverandør, satte zyxel'en i bridge modus. Fikk da offentilg IP, alt vell.

 

Du kobler da bort alle fuksjoner/ sperrer i zyxel'en. (internett)

 

Skulle dette gå på Rævva så skal jeg poste her.

 

 

 

 

 

Endret av Hoglars
Lenke til kommentar

det innlegget der var mye bedre, takk for et konstruktivt svar. Og det med 5ghz skjønner jeg ikke helt her i huset. Vi har et nett for 2.4 og et for 5. Men 5ghz-nettet finenr jeg ikke om jeg sitter rett foran routeren engang. MEn plutselig en dag finner ejg det og kan bruke det, også funker det ikke mer. Det skjer på alle enheter i huset, med nye og gamle nettverkskort, uansett hvor vi er... Dette hadde ikke viken fiber noe godt svar på

Er mulig 5GHz-modulen er ustabil, har i alle fall ikke opplevd det på min (selv om annen leverandør og da annen firmware sikkert)

 

Kan evt. prøve å kjøre en fabrikkreset på den i tilfelle en oppdatering har gått sur. Den lille knappen er uvurderlig på all elektronikk, tipper det kan hjelpe hos deg og.(ved mindre det er allerede prøvd)

 

Uansett, egen router er fortsatt det anbefalte, så lenge du leser manualen vil du kunne tilpasse nettet ditt mye bedre enn hva de har mulighet til.

Lenke til kommentar

 

det innlegget der var mye bedre, takk for et konstruktivt svar. Og det med 5ghz skjønner jeg ikke helt her i huset. Vi har et nett for 2.4 og et for 5. Men 5ghz-nettet finenr jeg ikke om jeg sitter rett foran routeren engang. MEn plutselig en dag finner ejg det og kan bruke det, også funker det ikke mer. Det skjer på alle enheter i huset, med nye og gamle nettverkskort, uansett hvor vi er... Dette hadde ikke viken fiber noe godt svar på

Er mulig 5GHz-modulen er ustabil, har i alle fall ikke opplevd det på min (selv om annen leverandør og da annen firmware sikkert)

 

Kan evt. prøve å kjøre en fabrikkreset på den i tilfelle en oppdatering har gått sur. Den lille knappen er uvurderlig på all elektronikk, tipper det kan hjelpe hos deg og.(ved mindre det er allerede prøvd)

 

Uansett, egen router er fortsatt det anbefalte, så lenge du leser manualen vil du kunne tilpasse nettet ditt mye bedre enn hva de har mulighet til.

 

skal prøves :)))

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Spørs om du får lov til det av altibox levrandøren, siden endring av utstyr er vel brudd på betingelsene til altibox generielt.

 

Men hvorfor ikke droppe ZyXEL P-2812ac og heller ha Asus AC RT-66U ruter istedenfor?

Bruke IPTV instillinger til asus routeren som vlan102. Flere mener det skal funger veldig lett etter noen minutter, eldre må kanskje klone mac adresen til P-2812ac for dette skal fungere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er så lei. Fikk ny sentral pg sitter rett foran hjemmesentralen og har ustabilt internett, er fryktelig lite imponert og den må nok byttes ut med en alternativ router ja, tenker asus.

Prøv å bytt Wlan kanal.

 

Merkelig visst Altibox skulle klare å herpe disse routerne med egen firmware. Telenorutgaven fungerer stortsett knirkefritt!

Lenke til kommentar

 

Er så lei. Fikk ny sentral pg sitter rett foran hjemmesentralen og har ustabilt internett, er fryktelig lite imponert og den må nok byttes ut med en alternativ router ja, tenker asus.

Prøv å bytt Wlan kanal.

 

Merkelig visst Altibox skulle klare å herpe disse routerne med egen firmware. Telenorutgaven fungerer stortsett knirkefritt!

 

er det lov å spørred eg om å utdype deg litt?... wlan kanal sa meg dessverre ikke så mye

Lenke til kommentar

 

 

Er så lei. Fikk ny sentral pg sitter rett foran hjemmesentralen og har ustabilt internett, er fryktelig lite imponert og den må nok byttes ut med en alternativ router ja, tenker asus.

Prøv å bytt Wlan kanal.

 

Merkelig visst Altibox skulle klare å herpe disse routerne med egen firmware. Telenorutgaven fungerer stortsett knirkefritt!

 

er det lov å spørred eg om å utdype deg litt?... wlan kanal sa meg dessverre ikke så mye

 

 

https://www.altibox.no/privat/internett/bedre-wifi

 

Hvordan kan jeg forbedre trådløsopplevelsen min i borettslag?

For å få den beste opplevelsen i et borettslag kan man prøve følgende; ta en omstart på den trådløse ruteren når man forventer å få den beste ytelsen. Hver gang den trådløse ruter får en omstart, vil den sjekke alle kanalene for å se hvor det er minst forstyrrelser, og velge den kanalen. Man kan også påse at man bruker 5GHz radioen, da det er mange flere kanaler på dette frekvensbåndet.

 

Jeg tror du kan sette bestemte kanaler via "mine sider" på altibox.no

Lenke til kommentar

Jeg synes nå likevel at Altibox bør ta seg i sammen og forberede en innføring av, ja la oss si ASUS-routere som er forhåndskonfigurerte med korrekt VLAN's.

 

På sikt så kan de jo tilby alle kundene et ekstra rimelig bytte som er bedre enn Komplett-tilbudet. Kanskje et storinnkjøp av la oss si en 60-70 % av kundemassen er det som skal til for en latterlig god pris. For det er ikke sikkert alle kundene gidder å bytte ut. Så kanskje en forhåndsundersøkelse kan si noe om hvor mange som ønsker sterkt å bytte dersom de for en periode får en ekstra hundrelapp på abonnementsprisen fram til router'en er nedbetalt.

 

Mulig de kan få kjøpt hvite ASUS-router'e om de snakker pent med produsenten. Siden "iphone"-hvitt er så populært.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altibox-kundene får heldigvis gode priser på komplett.no.

 

Spesielt gode priser er det jo ikke snakk om hvis en ser på hva de koster andre steder. Kjøpte selv ac66u hos komplett til 990kr, men det fikk en andre steder også på det tidspunktet. Ac68u handlet jeg på expert til 1500kr. Den selges også til rundt samme prisen i enkelte nettbutikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om Altibox tilbyr rutere billig gjennom komplett, gir de ikke support, og garanti, de forbyr å koble de direkte istedenfor zyxel p2812.

 

Sier vel litt om altibox som levrandør.

 

Veldig gode poeng. De hjelper deg ihvertfall ikke med å koble direkte, altså endre innstillinger for VLAN på eget utstyr. Om de forbyr det har jeg ingen formening om, men det hørtes ut som en litt hard praksis.

 

Får du bøter av Altibox da, eller noe sånn? ;)

Endret av G
Lenke til kommentar

De mener det bryter brukerbetingelsene:

https://vikenfiber.altibox.no/privat/kundeservice/vilkar

10.4 Kunden har ikke rett til å gjøre inngrep eller endringer i Utstyret eller
Leverandørens bredbåndnett eller installasjoner for øvrig. Dette omfatter
også omprogrammering og andre endringer i Utstyrets konfigurasjon.
Flytting og endring av fastmontert Utstyr skal kun utføres av Leverandøren
etter bestilling fra Kunden. Pris for dette oppgis på forespørsel.

Men hvor mange som riskerer forstyrrelse på nettet eller å miste internettforbindelsen ved å gjøre dette vet jeg ikke.

 

Nå ser man på lefdal\elkjøp at de tvinger for å betale ekstra for service siden varer uten ferdig oppsatt, ikke er på laget, http://www.dinside.no/932866/lefdal-kalibrerer-tv-ene-uten-aa-sporre-kundene Så vet ikke om det samme gjelder Altibox, man kan ikke tvinge folk å betale for tjenester man ikke vil ha, særlig zyxel p2812 om ikke altibox kan gi god begrunnelse for den er nødvendig for å levere tjenesten. Etter hva freak.no og diskusjon.no viser seg ut som zyxel p2812 ikke er nødvendig for internett, hvordan det er med iptelefoni og IP-tv vet jeg lite, men vil anta man bare må endre noe IP TV instillinger i Asus routeren. Til riktig port.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsåvidt et helt greit avtalevilkår.

 

Jeg kan på ingen måte se at jeg skulle ha gjort inngrep i utstyret, eller leverandørens bredbåndnett eller installsjoner forøvrig. Sånn etter at jeg har bedt la oss si Relacom montere Zyxel-boksen der på veggen eksempelvis hjemme hos meg. Og bedt Relacom montere mediakonverteren der på veggen hjemme hos meg. Også siden la boksene forbli der.

 

Selv om jeg selv skulle få til å flytte på stasjonære kabler og boksene, eller få hjelp av elektrikeren til dette. Så vil nok neppe Relacom eller Altibox bry seg om dette, så lenge de klarer å måle at linjen er oppe, og du ikke kommer og sutrer i etterkant at "det virker jo ikke", når det er du selv som har ødelagt noe pga. den sistnevnte flyttingen.

 

Sånn ellers om innstallasjonen:

Man kan nappe ut en RJ-45 kabel som lar seg plugge inn igjen senere. Dette kan neppe ansees på juridisk grunnlag å enten gjøre inngrep i noe som helst utstyr. Kabelen er like hel. Zyxel-boksen og mediakonverteren er like hel. Jeg har heller aldri foretatt inngrep i leverandørens bredbåndnett. Det er tross alt jeg som drifter kablene mine internt hos meg selv, og om jeg kobler de til Zyxelrouteren, eller direkte i mediakonverteren spiller ingen som helst rolle.

 

At jeg parkerer den Cat 5e-kabelen som Altibox leverte meg, eller om jeg kobler den midlertidig til på en annen måte spiller ingen rolle. Kabelen er like hel, og den kan de få tilbake, eller at neste huseier som kjøper hus av meg kan få overta den. Om jeg så roter kabelen bort, så skal jeg heller glatt betale opp til kr 150,- for den, selv om den neppe er mer verdt enn kr 30,-

Den lille utgiften gjør meg ingenting. :wee:

 

Jeg vil aldri tro at Altibox bryr seg særlig om dette, annet enn om de skulle kunne finne noe feil som påvirker andre abonnenter. Og hvordan du skal få til kortslutning via en fiberkabel skal du selv få lov til å redegjøre for. Det er vel ikke mulig ??

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...