Gå til innhold

Netflix, Facebook og flere ber myndighetene gripe inn


Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er avtalene Netflix har med sine ISP'er. Jeg betaler for en server, der den totale båndbredden per måned er spesifisert. Overstiger jeg denne blir jeg strupet. Det virker rart om Netflix skulle ha ubegrenset båndbredde med sine ISP'er.

Er det ikke slik det mobile bredbande fungerer ?

 

jeg haren fiberkabel og der betaler jeg en fast sum pr måned for den hastigheten jeg har .

Ut over det er det ingen andre begrensninger

 

med slike datamengde begrensinger skapes det stedig trøbbel.

En hjemme bruker kan få store deler av datamengden sin brukt opp når Microsoft kommer med oppdateringene sine en gang i måneden

 

En innholdsleverandør kan da bli rammet av uvanlig mange nedlastninger .ihverfall fler e n det som er beregnet

 

Da fungerer ikke slike begrensninger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Jeg ville likevel tro at det er en avtale som må ligge til grunn mellom en innholdsleverandør og internettilbyderen. Siden internettilbyderen betaler videre til en internet exchange (slik jeg forstår det) for trafikken videre, må det være noen tall som ligger til grunn. Ellers kan jo ikke noen butikk drives. Jeg har ingen problemer med at en internettilbyder bommer kraftig og må ta konsekvensen av det, men innholdsleverandørene må jo nødvendigvis betale for levert trafikk.

Lenke til kommentar

Problemet er nok at våre 50-100 Mbits linjer er for billige. Betaler vel selv 349,-/mnd for ei 70/70 linje (av meget god kvalitet - foreløpig).

Prisen er alt for lav men hard konkuranse og villedende markedsføringer fra en del leverandører har presset prisen kraftig ned de seneste årene.

 

Alle ISP'er har nok minst 1:50 i overprovisjonering. Dette fungerte vel greit før men i og med at streaming er i vinden og antagelig fremtiden for alt av TV/musikk/PC relatert innhold vil de være tvunget til å endre praksisen.

 

Hvem skal betale for dette? Skal kundene (oss) betale hele regninga eller må de suksessfulle innholdsleverandørene faktisk være med å spleise på regninga? Er jo ikke slik at de ikke har råd til dette.

Blir interessant å se hvordan dette utvikler seg.

 

Det er ikke særlig billig i Norge i forhold til i f.eks. Sverige, der f.eks. Telenor tar 335 kr per mnd. for 100 Mbit/s, mens de i Norge tar 900 kr for 70 Mbit/s.

 

Altibox har også planer om å gi 1 Gbit/s for alle sine kunder innen 2016. Med økt konkurranse blir mest sannsynlig prisene lavere også.

Lenke til kommentar

 

Problemet er nok at våre 50-100 Mbits linjer er for billige. Betaler vel selv 349,-/mnd for ei 70/70 linje (av meget god kvalitet - foreløpig).

Prisen er alt for lav men hard konkuranse og villedende markedsføringer fra en del leverandører har presset prisen kraftig ned de seneste årene.

 

Alle ISP'er har nok minst 1:50 i overprovisjonering. Dette fungerte vel greit før men i og med at streaming er i vinden og antagelig fremtiden for alt av TV/musikk/PC relatert innhold vil de være tvunget til å endre praksisen.

 

Hvem skal betale for dette? Skal kundene (oss) betale hele regninga eller må de suksessfulle innholdsleverandørene faktisk være med å spleise på regninga? Er jo ikke slik at de ikke har råd til dette.

Blir interessant å se hvordan dette utvikler seg.

Det er ikke særlig billig i Norge i forhold til i f.eks. Sverige, der f.eks. Telenor tar 335 kr per mnd. for 100 Mbit/s, mens de i Norge tar 900 kr for 70 Mbit/s.

 

Altibox har også planer om å gi 1 Gbit/s for alle sine kunder innen 2016. Med økt konkurranse blir mest sannsynlig prisene lavere også.

 

Det medfører jo at prisen for å ha Internet vil øke , ikke fordi prisen ikke går ned men fordi prisen per Mbit går ned samtidig som alle hastigheter går opp

 

jeg har for tiden den lavest hastigheten man kan få gjennom altibox ,- 35 mbit til 450 kr .

det kan hende at estimert pris for 35 mbit går ned men dette valget vil det ta bort og man må velge neste hastighet som ikke kommer ned i samme pris som 35 mbit

 

Det var nevnt i en tråd her på forumet at noe trodde at man bare forskjøv prismønstret ( at prisen for valg to kom på samme nivå som nr 1 når man tok bort nr 1) .

Det fungerer ikke slik

 

prisen vil alltid øke men ikke helt opp til neste nivå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...