Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Importere, registrere og eie bruktbil fra USA (Datsun Z med modifikasjoner) noen erfaringer?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har med tiden blitt veldig gira på en Datsun Z, 240, 260 eller 280. Men, denne er vanskelig å få fatt i i Norge. Den hadde mye problemer med rust, og alle de som ble kjøpt her i landet på 70tallet er nok rustet i stykker og blitt skrotet for lengst.

 

Jeg har sett ett eller to eksemplarer på finn.no, men til en veldig stiv pris, så jeg tenker å importere selv fra statene.

 

Her kommer spørsmålene:

1. Det er veldig vanlig at denne bilen har blitt oppdatert, moddet og fikset på, og at tilstanden er langt ifra original. Jeg kunne personlig ha tenkt meg en 240Z med motor og girkasse fra en 280Z, og jeg takker heller ikke nei til nye dempere og andre ting som gjør bilen mer pålitelig driftsmessig.

 

Men, vil en slik bil kunne registreres i norge? Eller må den være så original som mulig? Hva med når den er registrert? Er man pliktig til å holde den så original som mulig bare fordi den er gammel?

 

2. Det er også mange av disse bilene som har speilene langt fremme på panseret:

65556d1377704638-black-chrome-fender-mir

Jeg tror dette var en optional greie fra fabrikken, men er dette lov i Norge?

 

3. 280z'en har noen forferderlig stygge, store, tunge støtfangere som mange bytter ut med noe mindre. Er det lov i norge?

 

Videre: Jeg har bra teknisk innsikt (selv om jeg har lite erfaring med bil), og bortsett fra sveising tror jeg ikke jeg vil ha noe vansker med å vedlikeholde denne. Men, finnes det servicehaller i Oslo der man kan komme med bilen og utføre service selv? Fatter'n pleide å gjøre dette med morissen (i Moss) når jeg var liten. I disse hallene, hvor lenge kan bilen stå? Hvis jeg f.eks. skal restaurere motoren kan det jo fort ta noen dager

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Import fra USA betinger som regel at man importerer bilen etter den såkalte unntaksregelen.

Det vil si at all endring på bilen etter at den kommer til Norge er ulovlig (inkludert bytte av felger!), bilen bør nok være original ved import også for å få en enkel jobb.

 

Dersom du kan skaffe europeiske papirer kan det være at det er enklere, og at du da slipper å bruke unntaksregelen.

 

Ting som annen motor og sånt må godkjennes med papirer fra bilprodusenten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

shit! er det i det hele tatt mulig å få produsenten til å godkjenne noe sånt?

 

og det er altså ikke mulig å importere en bil fra USA uten å bruke unntaksreglen?

 

Vel, dette snevrer virkelig inn tilbudet. Det er mulig det går an å finne disse bilene i japan, men europa tror jeg blir vansklig!

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...