Gå til innhold

Anbefaling av kompakt systemkamera for nybegynner med ambisjoner


Anbefalte innlegg

Pga praktiske hensyn så ønsker jeg kompakt systemkamera fremfor vanlig systemkamera/speilrefleks. Jeg ønsker at man skal kunne ha mye av de samme mulighetene som med speilrefleks med å bytte linser osv. Jeg ønsker et kamera som gir mest "bang for the buck" og selve prisen så tenker jeg rundt en 3-5 000 men om man får et veldig mye bedre kamera om man går opp til maks 10 000 så kan det også være aktuelt.

 

Jeg falt litt for dette kameraet:

Olympus M.Zuiko 25mm f1.8 (Hvor selger de dette kameraet?). Det har fått skryt for sin bildekvalitet, liker "retro" looken og mange av andre kompakt systemkameraene har kun stor digital skjem mens denne har begge deler.

 

Et annet alternativ som blir litt det samme som den over:

Olympus OM-D E-M10

 

Jeg har også sett på:

Samsung NX300

 

Jeg skal på tur til Japan i sommer og ønsker et godt kamera til dette. Om jeg går for et japansk merke som feks Olympus, bør jeg vente med å handle dette til jeg er i Japan? Eller er det like billigt i Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Olympus sine kamera får mye god omtale, sikkert velfortjent. Jeg har selv noe annet (Fuji) så andre får fortelle deg erfaringer med Olympus.

 

Kjøp i Norge, og gjerne i en fysisk butikk hvis du bor sånn til. Vi er stort sett billig på denne type forbrukerelektronikk her i landet, spesielt hvis du regner inn vår rettigheter og garantier.

Lenke til kommentar

Pga praktiske hensyn så ønsker jeg kompakt systemkamera fremfor vanlig systemkamera/speilrefleks.

Når det gjelder priser må du nesten sammenligne det du velger deg ut. Som rogkas skriver er det i mange tilfeller ikke så mye å spare at det er verdt å miste norske forbrukerrettighet. Men er prisforskjellen stor kan det selvsagt lønne seg.

 

Av de du linker til er det første en linse som passer til Olympus (og Panasonic kameraer). For eks passer det til Olympus E-M10 som er den andre linken din. E-M10 er for øvrig et bra begynnerkamera, og fortsatt bra nok hvis fotointeressen tar av. Jeg ville imidlertid kjøpt det med en standardzoom (14-42mm er det vanligste til E-M10) og bruke det en stund før du eventuelt kjøper noe mer.

 

25mm linsen i første linken er forøvrig et bra alternativ som ekstra linse til E-M10 hvis du får behov for noe mer lyssterkt, men det er ikke en zoomlinse og dermed ikke like fleksibel som standardzoomen som du kan få som en pakke med E-M10.

 

NX300 som er siste linken er også et bra kamera (stort sett alt du får i dag gir veldig bra bildekvalitet). NX300 har ikke innebygd søker, og det er noe du bør tenke over. Mange synes innebygd søker er viktig, andre ikke - så det er mest en smakssak. Med søker tenker jeg da på hullet du ser inni, i motsetning til LCD/OLED-skjermen på baksiden av kameraet.

 

Av ganske kompakte systemkameraer synes jeg Olympus E-M10, Panasonic GX7 og Sony A6000 er bra alternativ i øyeblikket av de med innebygd søker, men det er veldig mange gode modeller på markedet.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg startet foto "karrieren" min med Canon 450D, gikk etterhvert til FF og endte opp med 5Diii. Siden det har jeg hatt et evig savn om et system som kan supplere min Canon utstyr(stortsett pga vekt-størrelse). Etter MYYYYE fram og tilbake fra Fuji x-t1 til Sony a6000 til Panasoni GM1 så endte jeg opp med en Olympus OMD-EM10 takket være mange her som guidet meg fram til riktig produkt :)

Jeg har rett og slett blitt forelska i den lille dingsen. Har ingen kvalitet objektiv som jeg kan anbefale her og nå(har kun 14-42 ez som gjør en ok jobb).

Har 99% bestemt meg for en 12-40 f2.8 og kanskje en 25mm f1.8 siden det er meste brukte på min Canon utstyr.

Kjøp EM10 og du kommer til å bli superduper fornøyd :green:

 

Lykke til og håper du oppdaterer oss underveis :wee:

Lenke til kommentar

Pga praktiske hensyn så ønsker jeg kompakt systemkamera fremfor vanlig systemkamera/speilrefleks. Jeg ønsker at man skal kunne ha mye av de samme mulighetene som med speilrefleks med å bytte linser osv. Jeg ønsker et kamera som gir mest "bang for the buck" og selve prisen så tenker jeg rundt en 3-5 000 men om man får et veldig mye bedre kamera om man går opp til maks 10 000 så kan det også være aktuelt.

 

Jeg falt litt for dette kameraet:

Olympus M.Zuiko 25mm f1.8 (Hvor selger de dette kameraet?). Det har fått skryt for sin bildekvalitet, liker "retro" looken og mange av andre kompakt systemkameraene har kun stor digital skjem mens denne har begge deler.

 

Et annet alternativ som blir litt det samme som den over:

Olympus OM-D E-M10

 

Jeg har også sett på:

Samsung NX300

 

Jeg skal på tur til Japan i sommer og ønsker et godt kamera til dette. Om jeg går for et japansk merke som feks Olympus, bør jeg vente med å handle dette til jeg er i Japan? Eller er det like billigt i Norge?

Kameraet i den første linken din er det samme som i den andre linken bare med et annet objektiv påmontert, Olympus E-M10. Dette får du kjøpt fra Fotovideo og Japan Foto med flere.

 

Det er et glimrende kamera som er lite og lett, jeg vil anbefale deg å starte med en normalzoom(14-42mm) slik som i den andre linken din.

Lenke til kommentar

Ja som de andre her sier så tror jeg ikke du vil bomme med Olympus OM-D EM-10. Etter min mening har dette kameraet det aller meste fra et tradisjonelt speilreflekskamera men i et ytterst hendig og brukervennlig innpakning. Som et pluss er det skikkelig vakkert, som et lite smykke. En annen stor fordel er at det har en meget god bildestabilisering innebygget i kameraet. Du er derfor sikret bildestabilisering på alle objektivene.

Tenk deg bildestabilisering på for eksempel et vidvinkelobjektiv på 17mm og en så stor blender som f0,95 eller f1.8, ikke mange systemer man får dette til, og tenkt på hvor mørkt man kan håndholdte kameraet uten å få støy på grunn av høy ISO innstilling.

Føler du deg usikker på hvilket objektiv du trenger vil jeg også anbefale å kjøpe en pakke med Kit objektiv 14-45mm. Når du har fått forsket litt på hvor i zoom området til objektivet du liker best å bruke. For eksempel mest på 14mm eller mest på 45mm. Når du ser dette kan du begynne å kjøpe flere objektiver. For eksempel en 12mm f2.0 , 17mm f1.8 , 25mm f1.8/1.4 eller 45mm f1.8 osv.

Alle disse objektivene er knallfine og til dette systemet skinner optikken mer enn til fullformatskameraer synes jeg. Her trenger man ikke være redd for å bruke objektivene på full blender( f1.8) og man får det meste i bildet "dybdeskarpt" allerede ved en blender på f5,6.

Jeg er en som gikk fra crop speilrefleks til fullformats speilrefleks og er nå blitt ganske så fornøyd med det lille systemet til Olympus. Har nå OM-D EM-10 med et lite knippe objektiver.

Jeg et nå så pass formøyd at jeg vurderer seriøst dyrere objektiver til systemet som 12-40mm f2.8 , det kommende 40-150mm f2.8 og 300mm f4.0.

Jeg må bare bli 100% sikker på at jeg vil fortsette med systemet som nummer 1 system.

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

Takk for svar og nyttig input! Jeg oppdaget etter jeg postet at første linken var test til en linse og ikke kamera (Følte meg litt newbie :)). Jeg skal ta å sjekke litt pris men det er et poeng med garantien man får i Norge så kommer nok til å handle det her i landet. Jeg blir nok å lande på Olympus kameraet, det virker som et solid kjøp. Så er det bare å børste støv av de gamle foto ferdighetene mine jeg lærte for 10 år siden på Media og Kommunikasjon vgs ;)

Endret av ArneHB
Lenke til kommentar

Takk for svar og nyttig input! Jeg oppdaget etter jeg postet at første linken var test til en linse og ikke kamera (Følte meg litt newbie :)). Jeg skal ta å sjekke litt pris men det er et poeng med garantien man får i Norge så kommer nok til å handle det her i landet. Jeg blir nok å lande på Olympus kameraet, det virker som et solid kjøp. Så er det bare å børste støv av de gamle foto ferdighetene mine jeg lærte for 10 år siden på Media og Kommunikasjon vgs ;)

Lykke til, det er alltid kjekt å kjøpe nytt kamerautstyr. Og som du sier så ville jeg sjekket garantien nøye. Få land i verden er beriket med en like god garanti og kjøpslov som i Norge.

Lenke til kommentar

Anbefaler Olympus M10 jeg også, kjøpte meg akkurat ett brukt 12-40 f2.8 og er veldig fornøyd. Grepet til Olympus er veldig greit å ha, og gjør at kamera ligger bedre i hendene ved større objektiv.

 

40-150 som ligger på 1000-2000 gir deg billig og grei tele. Kombinert med Marumi makro filter til rundt 180 kan du få prøvd deg på makro til en billig penge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...