Gå til innhold

[Løst] Bærbar PC, Informatikk og Automatisering HiT (Y-veien)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal begynne på studiet Informatikk og Automatisering (Y-veien) ved HiT.

Studietiden på tre år vil foregå i Porsgrunn.

 

Det er krav om innkjøp av egen bærbar PC til dette studiet og i den sammenheng har jeg et ubesvart spørsmål:

Hvilke krav stilles til PC'n man må kjøpe inn og hvilke programmer må vi installere?

Utifra det jeg har sett er det pr dags dato ikke noe krav til GPU.

Programmer jeg har funnet et konkret svar på:
Visual Studio 10 (Ettersom vi skal programmere C# og Visual Basic .NET)

Maple (Matematikkprogram)

Office

 

Jeg ble henvist til et dokument hvor det ble stilt spesifikke krav til HDD og RAM, men samtidig var det helt "generell" info angående GPU.

 

Problemstillingen min er:

Hvis studieretningen skal ha undervisning i en form for GPU-belastende software vil jeg ikke sitte på et Intel 4000.

Hvis jeg skulle kjøpe inn en PC med dedikert GPU og det viser seg at ikke jeg har bruk for dette så har jeg kastet bort noen tusenlapper.

 

Personlig har jeg vært en aktiv PC-bruker og -fikser i mitt 22 år gamle liv. Jeg har ikke hatt en PC til dags dato som ikke har holdt ihvertfall 4 år, og jeg er ikke interessert i å forandre dette. Om jeg kjøper en PC, så skal det holde ut studietiden med mindre den går i bakken.

 

All hjelp er hjertelig velkommen :)

 

Mvh
Atle

 

EDIT: Ser at dette innlegget også kan være relevant i andre forum.

Endret av Atleag
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke peiling på GPU, men du skriver hvilken software du skal bruke. Det er vel ikke vanskelig å finne ut hvilke spec pcen trenger for å kjøre disse programmene? Så lenge du er innenfor der er det jo godt nok. Spørsmålet er om du skal slenge ekstra penger på bordet for noe som er ett godt stykke over minimumskravet. men det er jo helt opp til deg.

I og med at du virker å være opptatt av pc mistenker jeg at du ikke er fornøyd med "godt nok", så da gir vel svaret seg selv? ;-)

Lenke til kommentar

Jeg skal begynne på tredje året på Automatisering (går på en annen skole). Og hittil har min surface pro 2 håndtert alle programmene som jeg har hatt bruk for (visual studio, atml studio og matlab). Vi kommer til sikkert til å få flere programmer til høsten. Men tviler på at det er veldig krevende programmer.

 

Men det letteste for deg hadde vært å sendt en mail til skolen og spurt konkret om hvilke programmer dere kommer til å bruke. For så å finne ut om du trenger dedikert grafikkort (jeg tviler litt, ettersom jeg tror det meste går på programmering. Men skal ikke si for sikkert)

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er om det er noen flere programmer som skal benyttes.

Jeg regner ikke med at vi skal kjøre tunge gpu programmer, men hvis det skulle ligge tilrette for gpu akselerasjon. Namnam:)

 

Om jeg ikke behøver GPU så kaster jeg heller penger på raskere minne, ram og cpu.

Takk for svaret forresten:)

Lenke til kommentar

Jeg skal begynne på tredje året på Automatisering (går på en annen skole). Og hittil har min surface pro 2 håndtert alle programmene som jeg har hatt bruk for (visual studio, atml studio og matlab). Vi kommer til sikkert til å få flere programmer til høsten. Men tviler på at det er veldig krevende programmer.

 

Men det letteste for deg hadde vært å sendt en mail til skolen og spurt konkret om hvilke programmer dere kommer til å bruke. For så å finne ut om du trenger dedikert grafikkort (jeg tviler litt, ettersom jeg tror det meste går på programmering. Men skal ikke si for sikkert)

Takker for svaret. Jeg sendte en mail før jeg postet her og ble henvist til en side/dokument:

http://www.hit.no/nor/HiT/Student/Ny-som-student/Student-i-Porsgrunn/Teknologiske-fag/Informasjon-om-oppstart-hoesten-2014

 

Hvis det står noe på den siden angående pc som jeg har oversett så går plassen min til neste mann på lista :D

 

EDIT: se margen på høyre side

Endret av Atleag
Lenke til kommentar
Det anbefales å investere i PC med et godt grafikkort, hvilket er nyttig ved kjøring av

f.eks. 3D-simuleringer, som inngår i en del av studiene


Fant dette i det dokumentet som du linket til. Var vel dette du var ute etter?


Regner ikke med at de forventer at du stiller med 880m eller 870m for å si det sånn. De fleste bærbare kommer nå med 840m/850m. Som jeg vil tro er mer enn bra nok.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

 

Det anbefales å investere i PC med et godt grafikkort, hvilket er nyttig ved kjøring av
f.eks. 3D-simuleringer, som inngår i en del av studiene
Fant dette i det dokumentet som du linket til. Var vel dette du var ute etter?
Regner ikke med at de forventer at du stiller med 880m eller 870m for å si det sånn. De fleste bærbare kommer nå med 840m/850m. Som jeg vil tro er mer enn bra nok.

 

De skriver "Som inngår i en del av studie".

Litt for misvisende for min del, men regner med det blir en snasen ASUS ultrabook.

 

Som ahpadt skriver, skulle jeg trenge GPU kraft har jeg en stasjonær PC med et HD7950.

 

Takker for svar:)

Lenke til kommentar

Har brukt PC "teknisk" siden 1984 og har vel testet ut de generasjonene som har vært opp gjennom årene. Bruker vel nå ca 10 stykker inklusive privat og jobb og har vel borte i de fleste merker.

 

Jeg pleier vel å legge vekt på noe annet enn det som kanskje ofte får mest oppmerksomhet.

 

Kvaliteten på tastatur og skjerm, det teller faktisk kjempemasse når man bruker PC'en mye og lenge.

 

Plasseringen av USB tilkobling og tilkobling for ekstern skjerm, det er også kjempe viktig.

 

Hvis man for eskempel skal kjøre noen forelesninger via video, så bør det være god lyd og lett å koble seg til med hodetelefoner.

 

Oppløsningen på skjermen før ikke være på nivå med det eller dårligste. Skjermstørrelsen bør være absolutt minimum 14 tommer, helst større. Overflaten bør være matt.

 

Hvis man har prosessor i5 av nyeste generasjon, og helst 8 GB ram, da bør man ha OK ytelse.

 

Selv så foretrekker jeg å bruke både SSD (som systemdisk) og "gammel harddisk" som "datalager".

 

(Kjøpte en PC med ssd + DVD-ROM. Bygde denne favcorittpc'en om ved å sette inn en ekstra HD i stedet.)

 

Og så kommer det som de sikkert ikke er enig i på Elkjøp:

 

En PC for bruk i forbindelse med automatiseringsfaget bør leveres med Windows 7 og ikke Windows 8.1 Hvis man for eksempel skal programmere PLS og utvikle HMI, så er det en del utstyr og programmer som ikke kjører med Windows 8.1. Windows 7 er i dag "den tekniske allrounderen" som fungerer med det meste av teknisk utstyr og tekniske programmer.

 

Det som også kan være lurt det er å sikre seg en modell der det er enkelt å skifte ut harddisk/ssd i tilfellet av at de skulle dukke opp et behov for å kjøre flere operativsystemer (uten problemer.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

For PLS programmering og for utvikling av HMI så synes jeg at 14 tommer blir minimum. (Men alt er jo egentlig smak og behag, og alt er jo mulig.)

 

Passe god oppløsning er også viktig.

 

Og så er det å jobbe med to skjermer en "option" som man bør ta med i betraktning. Enkelte arbeidsoppgaver synes jeg faktisk krever en 23-27 tommer ved siden av PC'ens innebygde.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Takker for bra informasjon.

Jeg tror jeg havner på denne fra Multicom.

 

14" Matt skjerm 1920x1080

240GB SSD + 1TB HDD,
8GB RAM 1600MHz

Intel I5-4210U (1,7-2,7Ghz)

2,1cm tykk og 2kg.

 

Til prisen å være ser det ut til å være mye pc pr krone.

Det jeg ser på som pluss med denne maskinen er:
- To disker i maskinen, aka jeg slipper ekstern disk.

- Ram og batteri er ikke loddet, så dette kan jeg selv bytte.

- Matt skjerm

 

Ett par minus kan være:

- USB, HDMI og lader er plassert på høyre side.

 

Kunne lagt på 1100,- for en oppgradert versjon av denne med litt sterke prosessor (I7) og 16GB ram, men snakket med en som hadde gått på denne linjen og han sa det var litt overkill.

 

Noen meninger hadde vært kjempe.

Endret av Atleag
Lenke til kommentar

Det ser da ut til å være en PC midt i blinken hva spesifikasjoner angår, og i forhold til spec så er den da ganske rimelig synes jeg.

 

Det som jeg kom på nå litt senere, det er at det er en stor fordel om PC har et såkalt msata spor. (Håper jeg husker rett betegnelse.)

 

I og med at den har både en forholdsvis stor ssd og hd så betyr vel det sannsynligvis at den har et msata spor som brukes til ssd'en. (Den er da i så fall 1.8 tommer og ikke 2.5 tommer.) Har brukt slike "fysisk små" ssd og ikke hatt noen problemer med det.)

 

https://www.komplett.no/samsung-ssd-840-msata-250gb/808586

 

En ting som man bør tenke over det er om man har behov for et innebygd 3G/4G modem. Da må det finnes plass pluss at det må være antenne.

 

Bruker en Lenovo av ikke aller nyeste modell og den skifter automatisk fra Wlan til 3G ved behov, og det fungerer utrolig bra. (Men det går jo også bra å bruke et USB modem hvis et slikt behov skulle dukke opp.)

 

Ellers en stor fordel med "standard kinaware" i steder for Lenovo eller HP, det er at det er enklere å bytte komponenter i framtiden. Lenovo har en nokså ekkel tendens til bare å akseptere "originaldeler" og det er ikke bra i det hele tatt. Har også vært borte i det samme for HP.

 

Edit: Tilkoblingene ser ut til å være på siden, og det pleier å fungere bra.

 

Du får legge ut en liten kommentar om hvordan den fungerer, kvalitet på tastatur og skjerm og slikt, slik at det er noen av oss andre som eventuelt også kan bestille.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det ser da ut til å være en PC midt i blinken hva spesifikasjoner angår, og i forhold til spec så er den da ganske rimelig synes jeg.

 

Det som jeg kom på nå litt senere, det er at det er en stor fordel om PC har et såkalt msata spor. (Håper jeg husker rett betegnelse.)

 

I og med at den har både en forholdsvis stor ssd og hd så betyr vel det sannsynligvis at den har et msata spor som brukes til ssd'en. (Den er da i så fall 1.8 tommer og ikke 2.5 tommer.) Har brukt slike "fysisk små" ssd og ikke hatt noen problemer med det.)

 

https://www.komplett.no/samsung-ssd-840-msata-250gb/808586

 

En ting som man bør tenke over det er om man har behov for et innebygd 3G/4G modem. Da må det finnes plass pluss at det må være antenne.

 

Bruker en Lenovo av ikke aller nyeste modell og den skifter automatisk fra Wlan til 3G ved behov, og det fungerer utrolig bra. (Men det går jo også bra å bruke et USB modem hvis et slikt behov skulle dukke opp.)

 

Ellers en stor fordel med "standard kinaware" i steder for Lenovo eller HP, det er at det er enklere å bytte komponenter i framtiden. Lenovo har en nokså ekkel tendens til bare å akseptere "originaldeler" og det er ikke bra i det hele tatt. Har også vært borte i det samme for HP.

Hei, Arne.

Takker for svar.

Ja, den kjører msata + en SATA port

 

Jeg kikket litt videre og fant denne. virker som en bedre og mer solid PC enn den forrige jeg nevnte.

Den koster 2000,- mer, men har en god kjøleløsning, sterkere prosessor og ikke minst et bedre skjermkort.

Varme kan fort være den faktoren som avgjør om PCn varer i 2 eller 4 år.

 

Noen tanker?

 

EDIT: Bruker 4G/3G nettet via telefonen

Endret av Atleag
Lenke til kommentar

Smak og behag .. den første ser nesten identisk ut i forhold til den Lenovoen som jeg bruker akkurat nå og den er jeg kjempefornøyd med. Aller helst så skal man jo ha mulighet for å prøve, hvis man skal kunne bedømme slike ting som tastatur og skjerm. Ville gått for den billigste og så byttet hvis det veiser seg å være problemer med varmgang eller andre "mangler".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Multicom:

 

Som alltid når jeg skal bestillte noe fra en ny butikk googler jeg for å finne erfaringer. Nettet florerer av negative kommentarer angående Multicoms evne til å levere produktet på raskest mulig tid.

På dette punket har jeg en god erfaring med Multicom.

Jeg bestilte produktet etter arbeidstid på Mandag og fikk produktet på torsdag. Produktet hadde mellomlanding i Kristiandsand før det kom til Sandefjord hvor jeg hentet pakken.

 

Angående kundestøtte på telefon og mail var de raske og konkrete.

 

Laptop:

 

  1. I pakken:
  2. Konstruksjon (Chassis, I/O)
  3. Innstallasjon (Windows 7, BIOS, Software)
  4. Tastatur (Avstand, følsomhet, funksjonstaster)
  5. Touchpad (Lokasjon, følsomhet, funksjoner)
  6. Skjerm (Refleksjon, innsynsvinkel, farger)
  7. Lyd
  8. Oppstartstider (Fullstending og dvalemodus)
  9. Spill
  10. Støy
  11. Annet

1. I pakken

I pakken var Pcn støttet opp med to store støtdempende "klosser" som holdt Pcn, og den var godt innpakket i beskyttende materialer.

Laderen som fugler med er liten og nett, noe som nesten er en selvfølge på en så liten pc. Kabelen fra 230V laderen er Ca 0,5m noe som er helt perfekt med tanke på at det er lavvolts-kabelen man vil ha lengde på. Etter min mening hvertfall.

 

Det fulgte også med to driver-CDer. Batteriet lå i en egen forpakkning.

 

2. Konstruksjon

Hele chassiet er bygget i sterk plast, med en utrolig tøff små-rugglete finish. Ved å løfte laptoppen med bare fingertuppene når skjermen er oppe er det så vidt Pcn bøyer seg.

Leddene til skjermen er veldig faste og gode. Veldig lite slark.

 

Når det kommer til I/O så er jeg litt negativ til konsktruksjonen.

USB-portene er litt trange og de står ved siden av hverandre, så hvis du har en av disse minnepennene med gummi rundt så kvitt deg med dem. Dette er selvfølgelig hvis du ønsker å bruke begge USB-portene samtidig.

 

Ethernet-tilkoblingen har en liten plastikk-lås som jeg missliker med tanke på at det er en bevegelig del.

Jeg har ikke fått testet lyd eller HDMI inngangene.

 

 

3. Innstalasjon

BIOS og Windows 7

Jeg innstalerte Windows 7 64bit via en USB-minnepenn.

 

Ved første oppstart fikk jeg ikke opp noe informasjon om hvordan man kan velge hvilket medie man vil starte opp fra ettersom dette var skrudd av for en raskere oppstart.

F2 er for å komme inn i BIOS og F7 er for oppstarts-alternativer.

 

Når jeg kom inn i BIOS valgte jeg USB-minnepennen som oppstartsmedie, men den nektet å starte fra USB. Fikk beskjed om at BIOS ikke kunne lokalisere et godkjent oppstarts-medie.

Dette kan høres vanskelig ut for noen, men ved å gå inn i BIOS (F2) og bla seg sidelengs kommer man til slutt til noe som heter UEFI. Skru av dette, og alle problemene er borte.

 

Etter denne var skrudd av kom jeg rett inn til installasjons-prosessen.

 

 

Drivere

Jeg valgte å kopiere innholdet fra CD'n på en minnepenn og bruke installerings-verkøyet fra Multicom / Clevo. Kjørte Autorun i denne mappen og innstalerte drivere en etter en og restartet PCn hvis installasjonsprosessen spurte om det.

 

 

Software

Jeg installerte Office-pakken, Spotify, Windows Updates, League of Legends, Steam + + Alt gikk knirkefritt.

 

 

4. Tastatur

Disclaimer: Jeg har små hender!

Etter å ha lest en del om disse Pcene på nett var det en del som sa at tastaturet var så som så.

Ja, jeg merker det. Det er ikke en stor greie, men tastene er etter min mening litt langt fra hverandre, noe som gjør at jeg beveger hendene mine mer enn på et annet tastatur.

 

Tastene på maskinen er bitte-litt harde, noe som gjør at man gjerne må trykke litt ekstra, men jeg begynner å vende meg til det.

Space-tasten har et lite irritasjonsmoment og det er hvis man treffer tasten i bakkant helt i ytterkant vil ikke trykket bli registrert. Igjen, dette er tilvenning, men fortsatt jeg kunne sett for meg litt bedre følsomhet.

 

Funsjonstaster

Tastaturet er smykket med forskjellige "fn"-taster som fungerer veldig bra. Her er en liten liste:

· Play/Pause

· Skru av og på skjerm

· Skru av og på lyd

· Dvalemodus

· Senke og øke volum

· Skjermbytte

· Øke og senke skjermstyrke

· Ta bilde med webcam

· Flymodus

Bortsett fra dette så er Num-pad /-lock integrert i tastaturet.

Det var en FN kombinasjon til på F1 tasten som skrur av touchpadden. (Fant ut dette senere)

 

 

5. Touchpad.

Her har jeg litt delte tanker.

Selve touchpaden er smårugglete, noe som står i stil til resten av maskinen, men den kan noen ganger virke litt lite responsiv. Tastene til touchpaden er litt harde, senket for langt ned og må trykkes litt langt ned før man treffer sensoren.

 

Man kan scrolle, zoome og bla i åpne vinduer med forskjellige kombinasjoner, noe som er veldig prissatt.

 

6. Skjerm

All Hands down!

Denne skjermen imponerer. Fargegjengivelsen er helt nydelig. Fant farger i Windows-logen jeg ikke har sett før.

Innsynsvinkelen er veldig bra, jeg kan stå nærmest på linje med skjermen og se skjermbildet like godt.

Lysstyrkemessig leverer den godt med lys. Det skal sies at jeg ikke har testet denne i fullt sollys uten lader tilkoblet, men skjermen leverer.

Merk at Maks lysstykre skjermen kan levere jekkes ned ved utkobling av lader.

 

7. Lyd

Som alltid når det kommer til laptopper kan man ikke ha altfor store forventinger til lyden. På siden av PCn går det skrått ned til bunnen av laptoppen. På hver sin side sitter høytalerene.

De er på en måte plassert under, men samtidig på siden.

Når det kommer til lydbilde leverer den både god mellomtone og diskant, pluss et lite hint av bass.

 

Jeg testet med Country, Blues, Black Metal, Top 100 lista, dubstep og Hardstyle. .
PCn leverer mer god lyd på de ikke så bassfylte sjangerene som de tre førstnevnte, men den klarer å levere et greit lydbilde på basstunge sjangere som Hardstyle.

Jeg har ingen decibel-måler, men jeg klarte å skremme kolegaen min ut av kontoret med lydnivået. Kan ha vært Gorgoroth sin skyld.

 

 

8. Oppstartstider

Med UEFI avslått bruker den rundt 5-6 sekunder på oppstart etter at man har skrudd den av.

Fra dvalemodus går det på under sekundet.

 

 

9. Spill

Dette er som dere sikkert skjønner en PC som ikke er beregnet på spill, men jeg klarer ikke å holde meg unna, så testet Counter Strike: Source, World of Warcraft og League of Legends.

CS:S og LoL kan man spille med god bildeflyt på medium innstillinger og skygge skrudd av.

World of Warcraft vil man måtte kjøre på Low uten skygger og vil da genere rundt 42FPS i den åpne verden når man flyr.

 

 

10. Støy

Viftene er stillegående og kan ikke høres for midt vedkommende. Etter hørselstest hos forsvaret i fjor fikk jeg konstantert usedvanlig god hørsel og i det lydtettekontoret mitt kan ikke Pcn høres.

Ved kjøring av spill startet viftene å gå, men dette er på grunn av temperatur.

 

11. Annet

Temperatur-messig holder den seg på rom-temperatur ved arbeid i Word, nettleserbruk og musikkavspilling. Merker at den er litt varmere på høyreside hvor jeg lener hånda, men ikke noe påklagelig.

 

 

Generelt sett er denne laptoppen veldig god, skjermen er helt klart det som får meg til å se godt på den. Tastaturet kan være for tungt for enkelte, men jeg merker etter å ha brukt den i snart over tre døgn at dette er en tilvenningsak.

 

Nå er jeg riktig nok en person som angrer på at jeg ikke slang på 2 lapper til for en Arctic W740 med tanke på fire-kjerna prosessor, IRIS 5200 og en genial kjøleløsning, men dette er en skole PC.

 

 

 

Skulle det være noen spørsmål så send meg gjerne en PM.

 

 

Beklager eventuelle skrivefeil eller mangler.

Endret av Atleag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...