Gå til innhold

GUIDE: Bruk kameraet riktig


Anbefalte innlegg

Greit med en artikkel om ISO, men jeg synes det burde vært med noen linjer om hva som teknisk gjøres når ISO justeres, siden dette er ment for uvitende. Det er da greit å sammenlikne med en lydforsterker. Alle har vel hørt bakgrunnsstøy fra slike, spesielt fra de som husker de antikke kassettspillerne... Det var da i diskantområdet man hørte støy/sus godt. Dolby støyreduksjonen på inspillingssiden forsterket da diskantdelen av lyden litt ekstra. da fulgte jo støyen med til nye høyder. Men så ble det redusert tilsvarende på avspillingen, og en del av støyen ble da dempet og lytteren opplevde mindre støy.

På et digitalkamera vil en økning i ISO-verdi i praksis være å forsterke signalet fra sensoren. Ulempen er da at støyen også forsterkes. Det er ikke noe Dolby-system på kamerasiden, så den ekstra forsterkningen fører da til mer støy på signalet, som oppleves som korn i bildet. Det finnes riktignok støyreduksjonsfunksjoner på en del kamera, men de vil stort sett også ta med seg detaljer i bildet. Man bør derfor forøke å holde seg til så lav ISO som mulig.

Til slutt, artikkelforfatter: Det heter jo - desto, ikke desto - desto... Altså "jo høyere, desto mer"...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvor høy er "for høy" ISO? Ser ut som det nye Sony A7s klarer seg sykt bra....?

Hva som er "for høy" ISO er etter hva betrakteren synes og hva bruksområdet for bildet er. Prøv selv og finn ut hva du synes blir for mye støy på dine bilder med ditt kamera. Kikk både på 100% crop, skalert bilde og printet bilde. Se hva du synes. :)

 

 

Ok...fikk jeg for mye støy på 100% crop?

 

post-226353-0-54402200-1404844664.jpg

post-226353-0-54402200-1404844664_thumb.jpg

post-226353-0-06486900-1404844698.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Ok...fikk jeg for mye støy på 100% crop?

Uhm - poenget mitt var at det er deg selv som bør finne ut av det for deg selv? ;)

 

Bildet bar ellers litt preg av støyfjerning (støyfjerning fjerner også nødvendigvis detaljer), men det var ikke nevneverdig med støy.

 

Selv har jeg funnet ut at jeg fint liker bildene fra mitt eget kamera på ISO 3200 - hva du synes om bildene fra ditt kamera på hvilke ISO-verdier er det bare deg som kan svare på. :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvor høy er "for høy" ISO? Ser ut som det nye Sony A7s klarer seg sykt bra....?

Hva som er "for høy" ISO er etter hva betrakteren synes og hva bruksområdet for bildet er. Prøv selv og finn ut hva du synes blir for mye støy på dine bilder med ditt kamera. Kikk både på 100% crop, skalert bilde og printet bilde. Se hva du synes. :)

Ok...fikk jeg for mye støy på 100% crop?

 

post-226353-0-54402200-1404844664.jpg

Ser ut som det er litt mye støyfjerning, altså at detaljene smøres litt ut...

Lenke til kommentar

 

Er nybegynner innen fotografi med speilrefleks, hadde vært interessant å vite hvordan man tar super skarpe bilder med diverse objektiver.

Hvordan man innstiller blenderen, lukkertid, og evt. ISO for å få til skarphet i bilde, også hvordan lyse kan påvirke dette.

For maksimum skarphet skal du ha nok lys.

Du ønsker å ha ISO så lav som mulig - laveste kalibrerte ISO for kameraet (typisk ISO 100 eller ISO 200).

Du ønsker å ha så kort lukkertid at hverken kameraet eller motivet beveger seg så det blir bevegelsesuskarphet. Stativ og bildestabilisering hjelper på kamerabevegelser.

Blender ønsker du å ha så det blir ønsket mengde dybdeskarphet, og gjerne så objektivet er så skarpt som mulig - objektiver er gjerne skarpest nedblendet et trinn eller to, og gjerne et sted f/5,6-f/8.

 

Så - på stativ, med ISO 100, kort lukkertid og f/8 kommer du langt. Spørsmålet er om du har lys til det, om du får passe dybdeskarphet og om det blir problemer med bevegelsesuskarphet. I så fall må du gå på kompromisser.. :)

 

 

TAv-modus er vell kun Pentax som har?

TAv er vel bare en slags "M-modus med Auto ISO"?

 

gode tips, skal prøves.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...