Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Meriva, eksos kontrollampe lyser


Anbefalte innlegg

Sitter (selvfølgelig) i Danmark, langt fra nærmeste Opel verksted og har fått en lysende varsellampe. Det er eksos kontrollampen, og manualen sier bare at "det kan gå utover katalysatoren hvis vi kjører og ta kontakt med nærmeste Open verksted" (løst quotet). Jeg har null greie på bil, men tenkte kanskje noen her inne kjenner til lampen og har noen tips/råd? Er det mye som kan være galt eller hva kan det være? Kan man kjøre ett stykke for å komme seg til verksted? Har vanlige verksteder som regel det som trengs for å finne ut av Opel-feil?

 

 

Lampen som lyser er:

 

engine-management-light.jpg

 

Takker for alle innspill.

Endret av geiryt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken motor har du? Dersom man har dieselmotor og har mye småkjøring, opplever mange at DPF (dieselpartikkelfilteret) sliter. Da hjelper det ofte å ta en lengre tur med god fart/belastning, slik at du får regenerert DFPen. Siden du er i Danmark, og trolig har kjørt et stykke, kan det være andre årsaker til at lampen lyser.

 

Dersom det er en bensinmotor, eller at lampen ikke lyser pga DPF-feil på dieselmotor, kan det være forskjellige årsaker, og beste start er å få lest ut feilkoden(e) på et Opel-verksted. Dersom motoren går som den skal, bør det være uproblematisk å kjøre den, men jeg ville fått sjekket det snarest. Dersom motoren ikke går som den skal (feil på en coil eller plugg) vil uforbrent bensin nå katalysatoren (for bensinmotor), og den vil bli skadet.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Les av feilkoden(e):

 

Method 1

 

1. Press and hold the brake and accelerator pedals to the limit of their respective travels

2. Turn on ignition to position 2

3. The engine symbol on the dash will then begin to blink

4. There will be a sequence of flashes, separated by small pauses between numbers and a longer pause between separate fault codes.

5. The number of flashes needs to be counted and thus the 4 digit fault code can be determined.

 

 

Method 2

 

1. Press and hold the brake and accelerator pedals to the limit of their respective travels

2. Turn ignition key to Position 2, ie dash lights on

3. Release accelerator pedal

4. Re-depress accelerator pedal to the floor

5. Turn off ignition

6. Turn on ignition to position 2

7. The engine symbol on the dash will then begin to blink

8. There will be a sequence of flashes, separated by small pauses between numbers and a longer pause between separate fault codes.

9. The number of flashes needs to be counted and thus the 4 digit fault code can be determined.

Lenke til kommentar

Og pedaltrikset er som oftest mer presist: Generelle verksted får ikke ut underkoder, bare hovedkoder. Pedaltrikset vil kunne gi noe mer presise koder (kommer litt an på bilmodellen og displayet i bilen), OpCom gir godt med koder og er nokså presis, mens Tech2, som i hovedsak kun GM-verksteder har, kan hente ut alt som finnes.

 

Om TS kan bekrefte hvilken motor det er, så kan jeg muligens hjelpe med hint om hvor en skal lete. Er det DTi så har jeg hatt en slik selv (i 2.2 variant, men samme maskin stort sett), da er det i 99% av tilfellene bare møkk i EGR/innsug som må fjernes. Men med noen hint fra feilkoder kan TS få mer presist svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...