Gå til innhold

Spare i fond


tommy18

Anbefalte innlegg

Går gradvis inn i fond med min formue. Har to konti hos nordnet, og bruker Zero investeringskonto når jeg kjøper enkeltaksjer, og "vanlig" nordnet-konto til investeringer i fond.

 

Hvor mange fond bør være i en slik portefølje?

I dag har jeg følgende fond:

-DNB Global Index

-DNB Health Care

-DNB Nordic Technology

-DNB Obligasjon (1)

-Danske Invest Europe High Dividend A

-Delphi Emerging

-Delphi Global

-Delphi Norge

-Fidelity Thailand A-USD

-Nordnet Superfondet Norge

-Odin Emerging Markets

-Storebrand Trippel Smart

-Storebrand Vekst

 

Vet at det er en del "overlapp" som f.eks Storebrand Vekst og Delphi Norge,

Vurderer også Skagen-fond.

 

Er litt redd for en stygg korreksjon, så prøver å gå gradvis inn i løpet 2014.

Hvordan kan DNB Obligasjon(1) være fremover, tenker på hvis det faktisk blir en korreksjon i markedet.

 

Noen kommentarer/tips?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man trenger ikke så mange, men mange liker jo å gjøre litt ekstra for å prøve å slå markedet. Personlig har jeg også omtrent like mange fond som deg, selv med bare omtrent 150 000 på Nordnet-kontoen. Hvis du vil ha mange fond, så er det greit, men vi har statistikken mot oss med tanke på å slå et markedskapitaliseringsvektet globalt indeksfond over lang tid, som KLP Aksjeverden indeks eller Storebrand Alle markeder indeks.

Lenke til kommentar

Jeg får vondt bare av å se den listen. Det er så mye overlapp at du sikkert kunne fått samme dekning i en tredel eller firedel av antall fond, samt lavere forvaltningskostnader.

Forvaltningskostnaden er som regel prosentvis - så spiller ingen rolle om du deler det opp i flere fond eller mer i færre. Velger du fond med avkastning rundt ref. indeks over tid og høye forvaltningskostnader har du ikke gjort jobben din. Eller er jeg enig, TS har for mye overlappende og burde vurdere andre markeder.

Har selv investert litt (relativt lite) i fond. I Japan rett etter Tsunamien - i Midtøsten under den verste perioden av den Arabiske våren osv + Skagen Kon Tiki for en del år siden. Veldig god avkastning - så angrer på beløpet satt inn ikke var større.

Lenke til kommentar

Vet at det er noe overlapp mellom fondene, men det betyr jo ikke at fondene vil utvikle seg likt. For aktivt forvaltede fond er forvalters dyktighet også en viktig faktor. Så det å stille noen fond opp mot hverandre, og heller gjøre opp status om ett år eller noen år kan være interessant.

 

Noen fond/markeder dere savner?

Lenke til kommentar

Å investere i en rekke aktivt forvaltede fond er jo helt usedvanlig dumt. Forventet avkastning er lavere enn for passive fond (samme forventede bruttoavkastning i fond med samme profil, men forskjellige kostnader), og den eneste måten å tjene penger på er ved å ha flaks og velge et godt fond. Når du investerer i flere fond vil totalavkastningen nærme seg gjennomsnittet, som for aktivt forvaltede fond er lavere.

Lenke til kommentar

Å investere i en rekke aktivt forvaltede fond er jo helt usedvanlig dumt. Forventet avkastning er lavere enn for passive fond (samme forventede bruttoavkastning i fond med samme profil, men forskjellige kostnader), og den eneste måten å tjene penger på er ved å ha flaks og velge et godt fond. Når du investerer i flere fond vil totalavkastningen nærme seg gjennomsnittet, som for aktivt forvaltede fond er lavere.

 

Takk for svar. Av de fondene som jeg har investert i som ikke er indeksfond, så har de fleste slått sin sammenliknings-indeks år etter år. Det er ikke gitt at det vil forbli slik i fremtiden, men jeg vil holde et øye med fondene og ta grep underveis.

 

Hvilke grep ville du gjort om du var meg?

Endret av tommy18
Lenke til kommentar

Investert i noen få rene indeksfond (med minst mulig overlapp), satt inn pengene over tid og fortsatt å spare jevnt. Ikke tenkt mer over saken før du begynner å trenge pengene.

 

Men jeg er på ingen måte noen ekspert. Og har ingen track record selv, har ikke større inntekt enn at det holder med BSU og litt høyrentekonto.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...