Gå til innhold

Nekter å laste OS :/


Trofast

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjempebra forum! Dette er mitt første innlegg på HW. :)

 

Jeg har et problem som jeg ikke greier å løse på egenhånd! :shrug:

Jeg har nylig oppgradert alt i min PC bortsett fra Disker, DVD og CD-Brenner. Soundblaster Live 5.1 er også fra min gamle PC.

 

Mitt gamle oppsett var:

AMD Athlon XP 1600

ASUS A7A266-E

512Mb DDR RAM ( billigeste skjiten )

GeForce2 MX440

Zalman kobber vifte ( flower )

 

Mitt nye oppsett er:

AMD Athlon XP 2400

ASUS A7N8X Deluxe

1024 MB DDR RAM 2x256MB i Dual Channel og en 512MB brikke ( corsair )

Hercules 3D Prophet 9200

Silent Breeze XP3000+ kjøler.

 

Før jeg oppgraderte hadde jeg et problem med at prosessoren min ikke greide å kjøre på 133MHz. Maskinen ville lage en klikkelyd enten i POST, oppstart ov OS, eller like etter innlogging.

Når jeg satte ned FSB på prosessoren til 100MHz så fungerte alt knirkefritt.

 

Fordi maskinen min var så gammel, bestemte jeg meg for å oppgradere istedet for å finne feilen ( jeg tenkte meg at jeg kunne sette sammen en maskin senere og eksprimentere på feilen ).

Nå er det kun DVD, CD-Brenner, Disker og SB kortet som er igjen fra den gamle maskinen min.

 

Det problemet jeg hadde på den forrige maskinen er borte, men jeg har fått et nytt problem.

Når jeg starter maskinen kommer den seg fint gjennom POST med 133MHz FSB på prosessoren ( prosessor skal byttes inn med en Barton ). Den ber om systempassord som jeg satt på. Jeg taster inn dette og maskinen fortsetter med å sjekke Seriell ATA. Den finner ingen disker og går videre til å laste OS'et. Merkelig nok prlver den å sjekke begge CD/DVD spillerne mine for boot ( dette er kanskje normalt ). Når maskinen skal laste OS'et så får jeg meldingen fra Windows om jeg ønsker å starte i Normal modus, last good conf eller safe mode ( dette fordi maskinen alltid tryner i oppstart av OS ).

Jeg velger Normal, maskinen tenker en gang, blir sort i 10 sec, så restarter den.

Hvis jeg velger safe mode, så laster den alle filene helt til den kommer til en fil som heter Ai****.dll. Så stopper den.

 

Kan det hende at jeg trenger en reinstallasjon av XP når jeg byttet Hovedkort?

Jeg hadde ALi Magik chipset før, og nå har jeg nForce2.

Jeg bruker ATA kablene som følger med Hovedkortet. Den lysegrå kabelen mid blå stripe på bruker jeg til diskene. Dette er en ATA-133 kabel tror jeg.

 

Jeg er ikke sikker på om begge diskene er ATA-100. Jeg tror kanskje at den ene er ATA-133, og den siste er jeg nesten 100% sikker på at er ATA-100. Det er en WD40 GB disk, den har part nummer WD400EB.

 

Er det noen som kan hjelpe meg?

Er uendelig takknemmelig til den som kan hjelpe meg med problemet mitt :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når du prøver å reparere får du som regel spørsmål om en reparasjonsdisk, og dette er noe du sikkert ikke har. Hvis du ikke har noe data du må ha ut, annbefaler jeg å formatere hele partisjonen og innstalere på nytt.. Hvis du har data så kan du jo alltids prøve å innstalere på nytt, og bare velger den partisjonen der xp allerede er innstalert, da overskrives bare os filene.

Lenke til kommentar

Hvis OS filene blir overskrevet, slik som det blir hvis jeg kjører en ny installasjon uten å formatere.

Vil ikke det da bli liggende en del rusk fra den gamle installasjonen?

 

Vil all config bli værende slik som før installasjonen?

 

Disse diskettene du snakker om, hvordan får man tak i dem og hva er det de inneholder?

 

Takk for svaret :)

Lenke til kommentar

Det jeg tenkte på når jeg sa at du kunne innstalere over den gamle innstalasjonen var jo at du kunne få ut data... Hvis du ikke har data på maskinen er det best å bare formatere og begynne helt på nytt. Hvis du har tilgang til en annen datamskin med NTFS filsystem (går ut i fra at du har 2k eller xp), kan du bare sette din hdd inn i den maskinen som slave og hente ut dataene dine. (de reperasjonsdiskene er noe du enten lager, eller får med når du kjøper os tror jeg )

Lykke til..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...