Gå til innhold

[Løst] Benytte to internettlinjer på samme aksesspunkt


Anbefalte innlegg

Følgende problemstilling:

Det skal settes opp to internettilknytninger (ICE og 3G) og 5 forskjellige trådløse aksesspunkt. Er det mulig å ha begge internettilknytninger mot alle trådløse aksesspunkt samtidig? Dersom den ene skulle miste dekning så vil den automatisk bruke den andre? Eller begge to når det er mulig.

Er dette mulig å sette opp, eller må det inn med en manuell veksling? Pris er et ikke-tema.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke se for meg at det vil være en god idé å kastbalansere mellom to ustabile linjer, med dynamisk båndbredde tilgjengelig.

 

F.eks er Cisco 881G en mulighet. det er en 3G-ruter med en rutet ethernetport, og fire switchede ethernetporter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg gjør dette med pfSense. Riktignok kjører jeg kun failover, men prinsippet kunne benyttes til lastbalansering også (med noe ekstra konfigurasjon). Så jo, det er mulig. Du trenger en router/brannvegg med minst 3 interface (dvs. en som kan rute minst 3 nettverk).

 

Edit;

Jeg har vært med på å sette opp pfSense med 5 eksterne linjer. Dette fordi 5 x 20 mbit var mye billigere enn 1 x 100 mbit. Da kjørte vi lastbalansering.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Å load balance flere internettlinjer kan bli vanskelig om det er snakk om ett hjemmenettverk da på webserver siden, så vil den få 2 tilkoblinger fra 2 maskiner og vil ikke kunne vite at disse er en og samme maskin.

Derfor styres loaden som at maskin A får linje 1 mens Maskin B får linje 2 for eksempel, problemene begynner når forbruket endrer seg eller bli ujevnt.

Derfor er en failover bedre for en privat husholdning om du skal "leke" med flere nettlinjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...