Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mye du kan overklokke til kommer helt ann på hvor god kjøling du har.

 

Jo mer du klokker CPUen, jo mer strøm trenger den (tror jeg?) og så produserer den mer varme i hvert fall. Om du har en veldig dårlig kjøler, så vil du ikke kunne klokke så mye. Om du har god kjøler, så klarer den å holde CPUen kald nok selv om du klokker mer. Så er rett og slett bare å prøve gradvis oppover. Andre komponenter i maskinen lager jo også varme, så de burde helst også kjøles.

 

Dette er hvorfor folk kjøper store kjølere til PCene sine, gjerne vannkjølinger eller for entusiaster/profesjonelle så er det flytende hydrogen eller andre kjempe kalde saker.

 

I tillegg til dette er alle CPUer forskjellig. Selv om jeg har nøyaktig samme modell betegnelse som deg på min CPU, så er det små forskjellige i oppbyggingen slik at en av våre CPUen kan klokkes mer enn den andre. Her er det litt flaks eller arbeid og testing for proffe/entusiaster for å finne den beste.

 

 

Fraskriver meg alt ansvar om du skal prøve å klokke! Har selv bare klokket litt.

Endret av seppo-
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

I tillegg til dette er alle CPUer forskjellig. Selv om jeg har nøyaktig samme modell betegnelse som deg på min CPU, så er det små forskjellige i oppbyggingen slik at en av våre CPUen kan klokkes mer enn den andre. Her er det litt flaks eller arbeid og testing for proffe/entusiaster for å finne den beste.

 

 

Fraskriver meg alt ansvar om du skal prøve å klokke! Har selv bare klokket litt.

Så hvordan finner eg ut hvor masse eg kan klokke den til da, og kan den eventuelt bli ødelagt av for høy klokking?
Lenke til kommentar

 

 

I tillegg til dette er alle CPUer forskjellig. Selv om jeg har nøyaktig samme modell betegnelse som deg på min CPU, så er det små forskjellige i oppbyggingen slik at en av våre CPUen kan klokkes mer enn den andre. Her er det litt flaks eller arbeid og testing for proffe/entusiaster for å finne den beste.

 

 

Fraskriver meg alt ansvar om du skal prøve å klokke! Har selv bare klokket litt.

Så hvordan finner eg ut hvor masse eg kan klokke den til da, og kan den eventuelt bli ødelagt av for høy klokking?

 

Det er ikke noe du kan finne ut på forhånd. Du kan jo google og se hva andre har klart med forskjellige kjølere og ta utgangspunkt idet, men du må egentlig bare prøve gradvis.

 

Du må klokke den litt og litt. Kjøre stressprogrammer som f.eks prime95 som stresser CPU-en masse og overvåke temperaturen. Hvis CPU-en overopphetes pleier maskinen å skru seg av/bluescreen eller noe og du får av og til ikke PCen på igjen uten å resette CMOS eller ta ut og inn hovedkort batteriet. Den høyeste klokkefrekvensen du klarer å oppnå uten at PCen slår seg av er så høyt du kan klokke den.

 

Du må aller helst la PCen stå med prime95 i noen timer, gjerne helt døgn for å passe på at klokkingen er stabil. Hender at PCen fungerer fint helt til du skal kjøre tunge programmer, så var det ikke så stabilt likevel, derfor den lange test-tiden.

 

Og ja, klokking, stresser CPU-en, fører til større varmeproduksjon og slitasje på delene i en PC som kan korte ned holbarheten og i verste tilfeller ødelegge PCen helt. Men dagens maskiner (hovedkort) har mye sikkerhet som slår av PCen før den blir farlig varm uten at jeg kan garantere for hvor sikre de faktisk er..

 

Igjen, dette er noe du gjør på eget ansvar! Det er gøy om du liker å leke med sånn og finnes mye bra forum tråder om dette og nybegynner guider om du vil lære mer om det.

 

 

Har heller ikke sagt at forskjellige hovedkort tillater forskjellig mengde overklokking og noen har lettere tilgjengelig instillinger eller "auto"-overklokkings funksjoner. Hovedkortet vil antakeligvis også påvirke hvor mye du kan klokke CPU-en... tror jeg?

Endret av seppo-
Lenke til kommentar

Så hvordan finner eg ut hvor masse eg kan klokke den til da, og kan den eventuelt bli ødelagt av for høy klokking?

Du finner ikke ut overklokkingspotensialet til prosessoren din før du prøver, ingen CPUer er fysisk identiske.

For høy klokkefrekvens ødelegger ikke stort, men for høy spenning og særlig varmen som oppstår fra den økte spenningen vil være skadelig i ekstreme tilfeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...