Gå til innhold

Ønsker å teste Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville lastet ned RedHat 9.0, ettersom det er noe av det letteste. Brenn det ut på tre CD-er og boot fra den første.

 

Deretter går alt som fot i hose. Den installerer GRUB for deg, og du vil få opp en dualboot i starten.

 

Skal du senere fikse på den må du inn i /boot/grub/grub.conf mener jeg å huske.

 

Du får også velge primary boot i installasjonen.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke lagt inn Red Hat.Fedora core 1 (det som skulle bli Red Hat 10, men har skiftet navn, se annen thread) kommer den 3. november, det er bare 13 dager til og så lenge kan man vel vente.

 

Når det er sagt kan man oppgradere fra Red Hat 9 til Fedora Core 1 helt fint, men om man først skal begynne å lære seg noe vil det lønne seg og vente. I mellomtiden kan man sette seg litt in i ting og tvinne tommeltotter for å få ting til å gå.

Lenke til kommentar

Knoppix er det eneste gode rådet i denne tråden. Han vil bare *teste* Linux, vil bare se på det og få litt inntrykk. Da trenger man ikke å henge seg opp i partisjonering og formatering og hurramegrundt. Last ned en iso-fil av Knoppix på http://www.knoppix.org , brenn den med ditt favoritt-brenneprogram, og boot maskinen med CD-en i. Vips, så har du en Linux med det mest populære skrivebordsmiljøet, KDE. Og det uten at harddisken er rørt. Reboot, og du har din dyrebare Windows igjen.

Lenke til kommentar
Knoppix er det eneste gode rådet i denne tråden. Han vil bare *teste* Linux, vil bare se på det og få litt inntrykk. Da trenger man ikke å henge seg opp i partisjonering og formatering og hurramegrundt. Last ned en iso-fil av Knoppix på http://www.knoppix.org , brenn den med ditt favoritt-brenneprogram, og boot maskinen med CD-en i. Vips, så har du en Linux med det mest populære skrivebordsmiljøet, KDE. Og det uten at harddisken er rørt. Reboot, og du har din dyrebare Windows igjen.

http://www.gnoppix.org/ << gnoppix også! :evil:

 

Hehe.. :) Finnes også SuSE Live Eval som er i samme gata..

Lenke til kommentar

Mitt tips er:

- Laste ned en Live-CD (dvs. en boot cd med et komplett OS), test og les litt fram til den 3.

- Få fatt på Partitition Magic, og lag en tom plass på disken din. (husk, maks fire primærpartisjoner).

- Den 3. (sikkert en idé å vente et par dager, lettere å spørre om hjelp da :D), laster du ned "RedHat 10". Den legger du inn på den tomme plassen. Vet ikke med fedora core, men 9'ern var 10 gig passe. tror det skal gå ned til 5, men... (fikk presset XP inn på 2 GIG en gang).

- Kos deg:D. Linux kan virke litt frustrerende for en nybegynner, men ikke gi opp! Du brukte sikkert en del tid på Windows og...

- Ikke vær redd for komandolinjen, den biter ikke (ikke så lenge du ikke er root i alle fall). UNIX komandolinje er NOE HELT ANNET enn dos. "cd" virker da...

 

Anbefalt lesestoff: rute.sourceforge.net

Lenke til kommentar

hmm... jeg har demo-linux, som skal boote fra en cd...

kan dere hjelpe meg?? for den booter ikke..

skjønner ikke hva som er problemet.. det skal gå an å lage en diskett som man kan bruke for å få pc'en til å boote fra cd'en... og la ligger det en iso fil på selve cd'en.. på siden deres, så står det hvordan man skal få fiksa cd'en.. men da bare henger eller klikker pc'en min... :grine:

plz help me!!

 

*edit* klarte å ødelegge boot.ini fila da...

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar
start med slack, det gjorde jeg, er jo ikke sååå vanskelig :D

Neida, det er jo bare til å plage alle på news og irc med trivielle spørsmål! Blæh.

slik ungår man ved å lese howto's og bruke 'man' flittig *grin*

 

startet med redhat->mandrake->slackware. først når jeg kom til slack jeg syntes

linux var kult, lærte mye mer også ettersom jeg faktisk måtte lære å fikse ting selv :) men, det er vell litt for avansert å starte med :shrug:

så bare begynn med mandrake/redhat ellerno

så kan man gå til de virkelig tøffe linux distroene senere :)

Lenke til kommentar
ok. er dette en cd du har fått (gjennom blad eller noe.) eller har du brent den selv?

 

Selvom bios søker på cd-romen vil den ikke gi noen melding hvis det ikke er en boot-disk som står i, så det ser ut som om den ikke er bootbar. Hvilken demo er det du har?

ikke en demo av en linux.. for å si det slik... det er en egen distro...

her.. tror jeg.. er ikke sikekr på om det er riktig adresse... men noe i den duren...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...