Gå til innhold

Hjelp til kjøp av videokamera


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ifm med at et nytt familiemedlem snart melder sin ankomst, så ønsker vi å kjøpe et videokamera. Dette har jeg faktisk aldri gjort, i en alder av 28 år. For en som ser seg selv som nogenlunde oppe å nikke på mye av tekniske finurligheter som finnes, så må jeg innrømme at det å velge videokamera er "hur vanskli som helst". Det er ALTFOR mye å velge mellom, og de forskjellige spesifikasjonene som kameraene har, sier meg null og nix. Derfor håper jeg noen her kan hjelpe oss.

 

Bruksområde og preferanser:

Enkelt. Som sagt får vi kid, så vi ønsker å dokumentere dette. Ikke nødvendigvis selve fødselen, men alt det morsomme etterpå. Så da mener jeg vanlig dagligdags bruk (bursdag, ferier, jul, spesielle anledninger ++).

Det må ikke være så stort, helst sånn at jeg kan ha det på innerlomma.

Vi liker å gå i fjellet, skogen og er veldig aktive. Det betyr ikke at vi ønsker å ta nærfoto av blomster, bier osv. Dette er ikke viktig. Men må tåle utendørs bruk.

Enkelt å koble til TV for å se på. Trådløst?

Enkelt å overføre til Mac, for videre å lagre filmer på harddisk.

Selvfølgelig ønsker jeg bra med batterilevetid og stort nok minne. Minnekort eller internt har jeg ikke formening om.

 

 

Pris: Ikke mer enn 3000 kroner. Kan godt kjøpe brukt. Ser de selger kamera fra 2010 til under 3000, men som tidligere kostet 8-9000. Men vet ikke hvor fort utviklingene på videofronten har gått, om det da heller lønner seg å kjøpe et nytt til rundt 3000.

 

All hjelp mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...så ønsker vi å kjøpe et videokamera. Dette har jeg faktisk aldri gjort, i en alder av 28 år. For en som ser seg selv som nogenlunde oppe å nikke på mye av tekniske finurligheter som finnes, så må jeg innrømme at det å velge videokamera er "hur vanskli som helst". Det er ALTFOR mye å velge mellom, og de forskjellige spesifikasjonene som kameraene har, sier meg null og nix. Derfor håper jeg noen her kan hjelpe oss....

 

Det er aldri for sent å tenke seg om 2 ganger....det er enklere å se på videomulighetene i et "fotoapparat". Gjerne i kompaktklassen får du mye for pengene...

Video spiser også sykt med plass på datamaskinen....

 

 

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Vi ønsker primært et videokamera. Det er også på grunn av at feks min samboer ikke skal være avhengig av mobilen min for å ta film. Da har vi ett videokamera som ligger klart uansett hvem som er hvor. Vi har et speilreflekskamera fra før av, så derfor ønsker vi også et rent videokamera.

 

Et rent videokamera må vel uansett være best. Spes mtp filming i all slags lys.

Lenke til kommentar

Et rent videokamera må vel uansett være best. Spes mtp filming i all slags lys.

 

Det kommer an på kameraet (selvsagt). Kompakte systemkameraer av mFT eller Nikons 1 system, som kan betjenes på automatikk som om de var standard kompaktkameraer, har alle mye større bildebrikke enn alminnelige videokameraer i forbrukerklassen, og gjør vanligvis en bedre jobb i svak belysning.

Skal rene videokameraer gjøre det bedre i svakt lys må man stort sett over på entusiastmodeller med større bildebrikker, og da er man igjen langt over 3000 kroner.

 

Jeg støtter forslaget om kamera med videofunksjon, og hvis ytelse i svak belysning er et krav, og max 3000 kroner, så handler valget om et rimelig mFT eller Nikon 1, som nevnt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei!

 

Ifm med at et nytt familiemedlem snart melder sin ankomst, så ønsker vi å kjøpe et videokamera. Dette har jeg faktisk aldri gjort, i en alder av 28 år. For en som ser seg selv som nogenlunde oppe å nikke på mye av tekniske finurligheter som finnes, så må jeg innrømme at det å velge videokamera er "hur vanskli som helst". Det er ALTFOR mye å velge mellom, og de forskjellige spesifikasjonene som kameraene har, sier meg null og nix. Derfor håper jeg noen her kan hjelpe oss.

 

Bruksområde og preferanser:

Enkelt. Som sagt får vi kid, så vi ønsker å dokumentere dette. Ikke nødvendigvis selve fødselen, men alt det morsomme etterpå. Så da mener jeg vanlig dagligdags bruk (bursdag, ferier, jul, spesielle anledninger ++).

Det må ikke være så stort, helst sånn at jeg kan ha det på innerlomma.

Vi liker å gå i fjellet, skogen og er veldig aktive. Det betyr ikke at vi ønsker å ta nærfoto av blomster, bier osv. Dette er ikke viktig. Men må tåle utendørs bruk.

Enkelt å koble til TV for å se på. Trådløst?

Enkelt å overføre til Mac, for videre å lagre filmer på harddisk.

Selvfølgelig ønsker jeg bra med batterilevetid og stort nok minne. Minnekort eller internt har jeg ikke formening om.

 

 

Pris: Ikke mer enn 3000 kroner. Kan godt kjøpe brukt. Ser de selger kamera fra 2010 til under 3000, men som tidligere kostet 8-9000. Men vet ikke hvor fort utviklingene på videofronten har gått, om det da heller lønner seg å kjøpe et nytt til rundt 3000.

 

All hjelp mottas med stor takk.

Altså, du får ikke no spesielt ok videokamera til under kr.3000,- og i alle fall ikke et som yter bra på tvilsomme og varierende lysforhold.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg gått for en Panasonic GH2. Dette er i utgangspunktet et mft speilrefleks (uten speil riktignok), men er ypperlig til filming. Panasonic er i grunnen mer kjent for gh3 og gh4, to dslr - kamera som danker ut profesjonelle og dedikerte videokamera som koster minst dobbelt så mye.

 

Denne modellen jeg anbefaler deg, gh2, er ikke like bra som sine profesjonelle storesøsken (gh3&gh4), de er jo uaktuell pga prisen uansett, men gh2 kan kanskje skaffes for en sum i nærheten av 3000 brukt og er langt bedre til filming enn f,eks samtlige Nikon dslrs til under 25 000 kroner. Dens sensor er mye større enn fleste videokamera til under 10 000. Må selvsagt nevne at den også leverer ganske bra bildekvalitet på stille bilder også, og du vil ha tilgang på en drøss med objektiver

Endret av kj-kjols
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...