Gå til innhold

"Knitring" når jeg hører på musikk/spiller spill


Anbefalte innlegg

Hei! har bygget ny pc og har møtt på noen problemer , men dette er det siste som gjenstår.

 

Problemet er når jeg hører på musikk og endten bokstaven "S" blir uttalt , eller hvis personen synger høyt , så kommer det en sånn knitre lyd. høres ut sangen blir spillt fra en gammel radio eller lignende. kan gi dere ett eksempel fra en video :

 

hvis dere hører i starten når de skriker så blir lyden veldig dårlig og "knitrete" , denne eksakt samme lyden kommer i sanger når lyden kommer over ett visst nivå og hører det ganske klart som sagt når vokalisten uttaler bokstaven "S" dette skjer også når jeg spiller counter strike go , og granater sprenges.

 

Dette har jeg prøvd :

 

Lastet ned nye drivere OG gamle

Satt høytalerne til "stereo" i Realtek

Gått inn i Bios å satte Onboard audio til "enabled"

Sjekket at HD Audio kabelen sitter skikkelig i hovedkortet

Prøvet å bruke jackene forran på pcen.

Prøvd ett annet headsett

 

Pc specs:

 

Intel Core i7-4770K
MSI GeForce GTX770 2GB TF OC
Gigabyte GA-Z97-HD3
Crucial BallistixSport 8GB 1600MHz
Samsung 840 EVO Basic 250GB
Seagate Barracuda 1T HDD
Corsair TX 750W ATX12V

 

Takker for alle tips og ideer til å fikse dette , da dette alderede begynner å gå meg på nervene :)

Endret av BX3.nov
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du hodetelefoner eller høyttalere?

 

Hvis du bruker høyttalere, og disse har egen volumkontroll, sett volumet i windows ned til 80-85% hvis det står på 100% i dag. Har selv opplevd at lyden blir mye dårligere, og mye av det du nevner, når lyden der har stått på fullt. Det har med å gjøre at den lille forsterkeren på utgangen står på max, og da lager forvregning av lyden, skrur man litt ned så forsvinner det.

 

Hvis du bruker hodetelefoner, så kan noe av det samme være problemet, hvis volumet står høyt. Men her kan det være flere ting. Skjer det samme hvis du prøver dem på en annen PC, eller tester andre hodetelefoner på din PC? Da kan du finne ut om det er PCen eller hodetelefonene som er problemet. Når du sier at det samme skjer foran på PCen, så kan det være en slitt kontakt (den du dytter inn). Eventuelt hvis hodetelefonene har avtagbar ledning på selve klokkene, så kan problemet ligge der (skjedd meg de 2 gangene jeg har hatt slike, og skal aldri ha det igjen)

Lenke til kommentar

Bruker du hodetelefoner eller høyttalere?

 

Hvis du bruker høyttalere, og disse har egen volumkontroll, sett volumet i windows ned til 80-85% hvis det står på 100% i dag. Har selv opplevd at lyden blir mye dårligere, og mye av det du nevner, når lyden der har stått på fullt. Det har med å gjøre at den lille forsterkeren på utgangen står på max, og da lager forvregning av lyden, skrur man litt ned så forsvinner det.

 

Hvis du bruker hodetelefoner, så kan noe av det samme være problemet, hvis volumet står høyt. Men her kan det være flere ting. Skjer det samme hvis du prøver dem på en annen PC, eller tester andre hodetelefoner på din PC? Da kan du finne ut om det er PCen eller hodetelefonene som er problemet. Når du sier at det samme skjer foran på PCen, så kan det være en slitt kontakt (den du dytter inn). Eventuelt hvis hodetelefonene har avtagbar ledning på selve klokkene, så kan problemet ligge der (skjedd meg de 2 gangene jeg har hatt slike, og skal aldri ha det igjen)

Hei! takk for svar.

Har prøvd å senke volumet og den cracke lyden kommer fortsatt når noen "hever stemmen" i en sang , og skjer også på mumble når noen snakker der.

Har prøvd headsettet i bærbaren og den lager ikke den lyden. har også prøvet ett annet headset i denne pcen å lager samme lyd. så det må være noe med pcen. har prøvet meg fram i 2 dager nå , å finner ikke en løsning. Spørsmålet da er om jeg skal kjøpe ett lydkort. noen som vet om dette fikserr biffen? EVT er det noen pc verksteder i akershus/oslo som kan se på problemet? vet ikke om slike verksteder finnes, hvis du ikke kjøper en pc fra komplett etc...

Lenke til kommentar

Verkstedene vil nok ta mer enn hva ett nytt lydkort koster. Det kan kanskje være å anbefale å kjøpe ett USB lydkort, hvis det er selve PCen som kan skape noe. Men med ett godt lydkort så vil det kunne spille høyere hvis man ønsker det. Strøm mengden i USB utgangen setter en stopper for hvor høyt man kan få det uten.

 

Det høres ut som problemet ligger i dårlig kontakt i utgangen på PCen. Det kan være slitte kontaktpunkter hvis du plugger mye ut og inn, spesielt hvis det ikke er utganger med gull kontaktflate, disse tåler ikke så mye (de uten gull altså). Kommer knitringen hvis du rører på kontakten, enten vrir, eller litt frem og tilbake så er dette garantert grunnen. Det er da ikke så mye man får gjort med dette.

Lenke til kommentar

Verkstedene vil nok ta mer enn hva ett nytt lydkort koster. Det kan kanskje være å anbefale å kjøpe ett USB lydkort, hvis det er selve PCen som kan skape noe. Men med ett godt lydkort så vil det kunne spille høyere hvis man ønsker det. Strøm mengden i USB utgangen setter en stopper for hvor høyt man kan få det uten.

 

Det høres ut som problemet ligger i dårlig kontakt i utgangen på PCen. Det kan være slitte kontaktpunkter hvis du plugger mye ut og inn, spesielt hvis det ikke er utganger med gull kontaktflate, disse tåler ikke så mye (de uten gull altså). Kommer knitringen hvis du rører på kontakten, enten vrir, eller litt frem og tilbake så er dette garantert grunnen. Det er da ikke så mye man får gjort med dette.

det jeg skal prøve på. (å kjøpe nytt lydkort)

Pcen er som sagt splitter ny , så tviler på at det er kontaktene.

det som dog ikke er nytt er PSU'en , og denne er ikke gull sertifisert. men som sagt kommer lyden når jeg spiller av musikk og spiller.

Lenke til kommentar

vel nå kjøpte jeg ett nytt lydkort. innstallerte nye drivere å testet det. problemet har dog ikke blitt borte, og lyden er så og si det samme bortsett fra hvis jeg går inn i dolby digital å bytter på lydprofilene. er helt ute av ideer , så aner ikke hva som kan forårsake problemet

Lenke til kommentar

Kobler du til via frontpanelet?

nei , koblet inn rett i lydkortet. kjøpte asus xonar phoebus solo kortet. jeg spiller jo en del , og da liker jeg og bruke 2.1 headphones.så jeg trenger ikke da noe surround , som da blir slått på når jeg har på dolby home theatre. Ser ikke ut til at det går ann å velge 2.1 i dolby digital.

 

trodde problemet med knitringen skulle bli borte hvis jeg invisterte i ett lydkort , men lyden kan man faktisk ikke høre noe forskjell på (hvis ikke du har på dolby home theatre , som da sikkert bare er gunstig hvis jeg skal se på film e.l)

Lenke til kommentar

Det er godt mulig det er windows som driver å roter med lydsignalet. Prøv å spille av musikk med enten wasapi eller asio i en spiller som støtter dette. Foobar2k gjør dette med plugins.

Jeg opplever noe av det samme med musikk og dette løser det. Det vil nok ikke hjelpe deg så voldsomt siden du opplever det å alt, men du kan iallefall vite om feilen ligger der eller ikke.

 

Hvilket OS bruker du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...