Gå til innhold

Hva gjør en sivil ingeniør?


Mester7

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hørt veldig mye forkjellig av hva en sivil ingeniør gjør, og føler ikke aldri at jeg har fått noe godt svar, derfor lurte jeg på om noen som hadde litt bedre greie på dette enn meg kunne forklare litt nærmere.

 

Jeg har planer om å studere økonomi/entrepenørskap og vil egentlig ha en ledende entrepenørskaps jobb, etter hvert ble jeg fortalt jeg kanskje hadde passet som sivil ingeniør med de interessene, er dette sant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Sivil ingeniør er en ingeniør i en sivil stilling. Sivilingeniør, derimot, er en beskyttet tittel som blir gitt ved NTNU og enkelte andre steder, og er i dag en tilleggstittel for de som har fullført visse tekniske masterprogram. Det finnes mange ulike studieretninger, og selv innen disse studieretningene er det mange ulike muligheter. Derfor er det vanskelig å beskrive hva sivilingeniører jobber med. Ved NTNU har vi noe som kaller industriell økonomi og teknologiledelse, som er en blanding av et typisk siv.ing.-studium og et økonomistudium. Man får siv.ing.-tittelen, men fordyper seg mindre i tekniske fag. For øvrig har vi også en egen entreprenørskole, som man kan søke seg inn på fra de fleste studieprogram etter tre år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er den utdaterte tittelen for å ha master.

De gjør det samme som de med master som igjen gjør ca det samme som de med bachelor , bare får betalt mer.

 

Hva slags forklaring er det? Som om det ikke finnes ett tonn forskjellige mastere som gjør ganske mye forskjellige ting?

 

Trådstarter, hva legger du i begrepet "entreprenørskap" her? Som du ønsker å jobbe med?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er den utdaterte tittelen for å ha master.

De gjør det samme som de med master som igjen gjør ca det samme som de med bachelor , bare får betalt mer.

 

Hva slags forklaring er det? Som om det ikke finnes ett tonn forskjellige mastere som gjør ganske mye forskjellige ting?

 

Trådstarter, hva legger du i begrepet "entreprenørskap" her? Som du ønsker å jobbe med?

 

 

Jeg syntes tanken på å kunne lede en bedrift er veldig fristende med pga hvordan Norge er vet jeg at dette kan fort bli overveldende mye jobb.

 

Så bedriftsrelaterte ting hovedsaklig, syntes også think som økonomi er spennende

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Sivilingeniører (og vanlige ingeniører) kan ha mange forskjellige jobber, men felles for dei alle er at det er teknisk orienterte jobber.

Typisk så jobber ingeniører enten med å planlegge/prosjektere bygging av maskiner og konstruksjoner, med bygging av slike konstruksjoner og eller med kontroll og tilsyn av slike ting.

Fagfelta kan være svært forskjellig, men felles for dei alle er at det krever god teknisk innsikt for å kunne utføre arbeidsoppgåvene.

Lenke til kommentar

Synes du økonomi eller ledelse er spennende så hadde jeg vurdert noe annet enn siv-ing, det er som nevnt ett teknisk studium, som passer best for folk som vil "gjøre noe fornuftig", og det er knapt nok noe økonomi og ledelse i de fleste av siving-studiene.

 

AtW

 

Du har jo alltids indøk på NTNU, selv om det kanskje i følge enkelte (meg inkludert) at det er et 'halfbaked' studie hvor man ikke dybdelærer fag. Når jeg ser på antallet 'ingeniørfag' på indøk er det så vidt halvparten av et vanlig ingeniørstudie.

Lenke til kommentar

 

Det er den utdaterte tittelen for å ha master.

De gjør det samme som de med master som igjen gjør ca det samme som de med bachelor , bare får betalt mer.

 

Hva slags forklaring er det? Som om det ikke finnes ett tonn forskjellige mastere som gjør ganske mye forskjellige ting?

 

Trådstarter, hva legger du i begrepet "entreprenørskap" her? Som du ønsker å jobbe med?

 

AtW

 

Prøvde bare å si at det ikke er noe annerledes enn en med master, så spørsmålet kunne egentlig være hva gjør en med master, og ja det blir mange svar.

Lenke til kommentar

Prøvde bare å si at det ikke er noe annerledes enn en med master, så spørsmålet kunne egentlig være hva gjør en med master, og ja det blir mange svar.

Problemet er at dei som har mastergrad gjer alt mulig rart sidan ein kan ta mastergrad innanfor alle muligens fagfelt. Ein som har mastergrad i ingeniørfag jobber ikkje i det heile tatt med det som ein med mastergrad i filosofi jobber med.

 

Sivilingeniør er ein av dei mange typane av mastergrader som finnes.

Dei som studerer filosofi i 5 år på universitet får mastergraden, men dei kan ikkje kalle seg sivilingeniørar.

 

Det gir derfor ingen meining å seie at ein jobber som master eller bachelor då dette kun seier noke om lengden på utdannelsen ein har tatt, og ingenting om fagområdet som dei studerte.

 

 

Men eg er enig i at ein sivilingeniør (master) stort sett gjer stort sett dei same arbeidsoppgåvene som ein ingeniør (bachelor) innanfor det same fagområdet. Forskjellen ligger i at kor omfattande dybdeforståelse dei har innanfor fagområdet, dette vil då også avspeile seg i form av lønn.

Lenke til kommentar

 

 

Det er den utdaterte tittelen for å ha master.

De gjør det samme som de med master som igjen gjør ca det samme som de med bachelor , bare får betalt mer.

 

Hva slags forklaring er det? Som om det ikke finnes ett tonn forskjellige mastere som gjør ganske mye forskjellige ting?

 

Trådstarter, hva legger du i begrepet "entreprenørskap" her? Som du ønsker å jobbe med?

 

AtW

 

Prøvde bare å si at det ikke er noe annerledes enn en med master, så spørsmålet kunne egentlig være hva gjør en med master, og ja det blir mange svar.

 

 

Ja, beklager, jeg ser du prøvde å hjelpe, og jeg var unødvendig krass i mitt svar.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja sivilingeniør er litt utdatert og ein bruker no bevist forma "master i ..."

Litt av forklaringa for det ligger i at om ein oversetter direkte til "civil enginer" så er det einsbetydande med byggingeniør (bachelor) i ein rekke andre land. Så ved å droppe sivilingeniør så slepp ein missforståelser i utlandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...