Gå til innhold

Gnister mellom elektronikk ved lynnedslag. Hvor farlig?


Anbefalte innlegg

Hei. Nå lyner det en del, og opplever at det går gnister eller strøm mellom noe av elektronikken jeg har på skrivebordet. Kommer et lite gnist (Ser det ikke, men lyd og muligense lyser opp litt). Det som strå på bordet er en pc-skjerm en ps4 og noen høytalere (Alle var skrudd på). Dette er andre gang det har skjedd denne sommeren, og jeg drar bare ut kontakten for sikkerhets skyld, men hvor uheldig er dette? Huset skal være godt jordet.

Skal sies at jeg fortsatte å spille en god stund etter første gnisten, og da var det vel tre fire ganger det skjedde før jeg bestemte meg for å slå av alt og trekke ut strømen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke sundt for elektronikk og halvledermatriale i komponentene kan brytes gradvis ned over tid.

Plugg fra all elektronikk inkludert antenne og nettverk når det lyner.

Det er kun lynavleder som kan beskytte mot lynnedslag og da er du fremdeles ikke beskyttet helt om et lyn skulle treffe kabler et stykke unna huset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lyn som kan skade elektronikk vil normalt også være berøringsfarlig for mennesker. Plugg ut utstyret før det begynner å gnistre...

 

Før jeg fikk fiber så fikk jeg to ganger ødelagt datamaskiner og telefoner, mens etter jeg rev vekk telefonkabelen fra huset så har jeg ikke hatt problemer.

 

Har man mye luftspenn (strøm eller telefon) i nabolaget er man mer utsatt for lyn enn hvis alle kabler i nærheten er nedgravd. Har man flere kabler (strøm, telefon, kabel-tv) så er man mer utsatt siden man kan få stort spenningspotensiale mellom disse.

Lenke til kommentar

Dette er ikke sundt for elektronikk og halvledermatriale i komponentene kan brytes gradvis ned over tid.

Plugg fra all elektronikk inkludert antenne og nettverk når det lyner.

Det er kun lynavleder som kan beskytte mot lynnedslag og da er du fremdeles ikke beskyttet helt om et lyn skulle treffe kabler et stykke unna huset.

Hvordan er det på lynavledere som ikke er koblet til jordet kontakt?

 

Har en forgrener som er lynavleder, men kontakten den er tilkoblet er ikke jordet.. leste kjapt i "manualen" som fulgte med, hvor det står at den må være tilkoblet jord..

Hva er worst case i slike tilfeller?

 

Må nok få kontakten jordet ja. :|

Lenke til kommentar

Nå må du ikke blande lynavleder og overspenningsværn.

Lynavleder betstår av tykk kobbertråd som går fra øvert på bygningen, langs mønekammen på huset og ned til jord på hver side av huset med god ringjording rundt hele huset.

Et overspenningsværn derimot er en dings som leder overspenninger til jord og noen pluggbare har den egenskapen at de også kan kortslutte overspenningen mellom fasene men vet ikke om alle pluggbare kan dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...