Gå til innhold

[Løst] Slette alt fra hardisk


Anbefalte innlegg

Hei! håper dette er i rett kategori. det er kanskje ett lett svar på dette , men finner ikke ett konkret svar på google.

 

:Har kjøpt meg ny pc , men har valgt å beholde gamle hardisken. Lurer da på hvordan du sletter alt fra denne hardisken : altså hele c drive hvor windows ligger lagret. Er det bare så enkelt at man setter den i den gamle pcen og velger formater der ? grunnen til at jeg spør er fordi jeg har kjøpt meg en ssd , som jeg vil lagre windows på, og har da hørt at man burde koble av hardisken og la windows innstalere på ssd'en , og når windows er ferdig innstalert , så skrur man av pcen å kobler til hdd'en.

 

men nå vil jeg jo ikke få muligheten til å slette alt fra gamle hdd'en og få en clean innstall (?).

 

kanskje litt dårlig forklart , men håper dere skjønner hva jeg mener. (er sikkert ett veldig simpelt svar på dette) :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er så absolutt mulig å gjøre det slik du foreslår, ved å installere Windows på SSD. Da må du passe på at BIOS er stilt inn til å starte opp med SSD-en, ikke HDD-en. Det er enkelt å gjøre. Boot priority, heter det i BIOS. Når du har startet opp, så kan du formatere andre partisjoner via "Min datamaskin". Fordelen med denne metoden vil kunne være at det er enkelt å overføre backup fra din gamle HDD til SSDen din.

 

Det skal også være mulig å formatere partisjoner når du installerer Windows, samtidig som du velger hvilken partisjon du ønsker at windows skal bli installert på. Dette er kanskje den mest vanlige metoden.

Lenke til kommentar

Det er så absolutt mulig å gjøre det slik du foreslår, ved å installere Windows på SSD. Da må du passe på at BIOS er stilt inn til å starte opp med SSD-en, ikke HDD-en. Det er enkelt å gjøre. Boot priority, heter det i BIOS. Når du har startet opp, så kan du formatere andre partisjoner via "Min datamaskin". Fordelen med denne metoden vil kunne være at det er enkelt å overføre backup fra din gamle HDD til SSDen din.

 

Det skal også være mulig å formatere partisjoner når du installerer Windows, samtidig som du velger hvilken partisjon du ønsker at windows skal bli installert på. Dette er kanskje den mest vanlige metoden.

Takk for svar! er ikke veldig rutinert på data. men hvis jeg har forstått det rett , så kan jeg slette/formatere HDD'en i bios FØR jeg installerer windows? så derretter velge ssden til boot priority slik at denne får innstalert windows?. jeg er ikke ute etter å ta noe som helst backup , jeg vil slette alt slik at pcen blir som ny.

Endret av BX3.nov
Lenke til kommentar

Du kan ikke formatere harddisk via BIOS.

 

Det du kan gjøre er følgende:

1) Sett CD-rom som førsteprioritet i boot priority. SSD som nr. 2.

2) Installer Windows på SSD.

3) Start opp din nye windows-installasjon på SSD. Siden SSD-en står som prioritet 2 - FØR harddisken din med den gamle windows-installasjonen, så vil din nye installasjon starte opp.

4) Formater partisjonen med den gamle windows-installasjonen på.

5) Vips - du sitter igjen med en ny installasjon, og den gamle harddisken er tom og kan brukes som sekundærharddisk.

 

Jeg har ikke installert W8 før, men på tidligere windows er det også standard at du kan velge å formatere partisjonene under windows-installasjonen. Google etter "clean install windows 8" hvis du trenger guide. Men det skal være rimelig enkelt uansett.

 

Edit:
Se her også: https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=format%20with%20windows%208%20disc&safe=off

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Du kan ikke formatere harddisk via BIOS.

 

Det du kan gjøre er følgende:

1) Sett CD-rom som førsteprioritet i boot priority. SSD som nr. 2.

2) Installer Windows på SSD.

3) Start opp din nye windows-installasjon på SSD. Siden SSD-en står som prioritet 2 - FØR harddisken din med den gamle windows-installasjonen, så vil din nye installasjon starte opp.

4) Formater partisjonen med den gamle windows-installasjonen på.

5) Vips - du sitter igjen med en ny installasjon, og den gamle harddisken er tom og kan brukes som sekundærharddisk.

 

Jeg har ikke installert W8 før, men på tidligere windows er det også standard at du kan velge å formatere partisjonene under windows-installasjonen. Google etter "clean install windows 8" hvis du trenger guide. Men det skal være rimelig enkelt uansett.

 

Edit:

Se her også: https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=format%20with%20windows%208%20disc&safe=off

ja , nå forstod jeg. takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...