Gå til innhold

Tekststørrelse i 1280x1024 med 17"-19" LCD


jib

Anbefalte innlegg

Først takk til øivind_dahle for en fin newbie-informativ post om LCD og samtidig takk til alle som har hjulpet han i ettertid med å oppdatere den :-)

 

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av en LCD skjerm som skal brukes mest til tekstbasert jobbing. En 1280x1024-skjerm skulle vel være passende i og med at jeg ikke har noen veldig strenge krav til oppløsning.

 

Har veldig liten erfaring med LCD skjermer men de jeg har sett (Samsung) har vært tilsynelatende veldig gode. Det som bekymrer meg litt er derimot at jeg har oppdaget at både 17", 18" og 19"(!) tommers LCD lages med 1280x1024 for mål. Dette må jo bety at økningen i størrelse fra 17" til 19" kun er på grunn av lavere pixeltetthet i panelet? Med andre ord, på en 17" vil vanlig tekst se veldig liten ut?!

 

Setter pris på om noen med erfaring fra 17"-19" LCD skjermer hjelper meg litt med dette. Gå inn i Display Properties, Settings, Advanced, General og velg fontstørrelse "Other". Sjekk at du har størrelsen satt til 100%. Finn fram en linjal og mål hvor langt 3 tommer i Windows faktisk er på skjermen din :-)

 

Om noen hadde giddet å gjøre dette hadde det vært glimrende. Akkurat nå sitter jeg på min gamle trofaste Nokia 447Xpro og her måler jeg 3 tommer til ca 8.8 cm .. noe mindre bør det ikke være hvis jeg skal bli fornøyd.

 

Takk for oppmerksomheten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse to skjermene har eksakt lik tekststørrelse (jeg kjører dual og har dem ved siden av hverandre):

 

19" Hansol LCD - 1280x1024.

17" Daewoo CRT - 1152x864.

 

Hvis jeg hadde kjøpt 17" lcd ville jeg fått mye mindre tekststørrelse, enn det jeg synes er bra. Jeg liker ikke å sitte helt inntil tastaturet/bordet og prøve å se teksten. Jeg har også i motsetning til andre skjermen heeeeeeelt bakerst på bordet, inntil veggen. Litt av meningen med lcd synes jeg. Jeg setter meg ofte godt tilrette i stolen, noe som øker avstanden fra skjermen 20cm til. Totalt snakker vi om 60-80cm mellom øyne og skjerm i mitt tilfelle.

 

Så min anbefaling blir da 19" for å ikke måtte slite med å lese teksten fra avstand. Unntaket er hvis du liker å ha skjermen langt fremme på bordet, for da vil du jo se alt tydelig anyway.

 

Lykke til med kjøpet ditt! 8)

Lenke til kommentar

Først av alt: Takk takk. Sånt gjør meg glad.

 

Som han over skriver:

 

Det er jo vesentlig hvor langt unna skjermen du skal sitte da. Men jeg for min del sitter stort sett 60 cm fra skjermen. Og jeg har intet problem med å lese tekst på min 17".

 

Men en annen faktor her er pris. Du får meget bra 17" for 4000. Dette er noen kroner billigere enn 19".

 

men alt kommer jo ann på hva du ønsker. Hvis du i dag jobber på en 17" CRT, så vil jo en 17" LCD tilsvare en 19" CRT. Ha det i bakhodet når du velger.

 

BTW: 3 tommer = 7,6 cm på en 17"

 

OKI?

 

 

Uansett : Lykke til med valget

Lenke til kommentar

Veldig flott beskrevet ovenfor her. Jeg har selv en 17" CRT på 1152x864 hjemme, og en 18" LCD med 1280x1024 på jobben. Tekststørrelsen er helt ok på begge skjermene etter min mening. Tror jeg ville trivdes bra med en 17" LCD også.

 

Når det gjelder pris så får du:

17" LCD fra ca 3500kr

18" LCD fra ca 4000kr

19" LCD fra ca 5000kr og

Dual 17" LCD (to stk) fra ca 7000kr

 

Om du ønsker mest mulig arbeidsflate gir dual 17" LCD dobbelt så stor plass på skrivebordet enn de andre løsningene.

Lenke til kommentar

En ting jeg glemte var følgende:

 

Man kjøper ikke skjerm hver dag, da bør man spørre seg selv om man vil kjøpe ny for hver eneste størrelse som blir vanlig? Jeg kjøpte 15" til 14.000 (noname), deretter 15" til 4000 (Samsung) og nå 19" til 4995,- (Hansol 950). Dvs. at jeg "hoppet over" 17" (vurderete Q17s til 4100kr).

 

Jeg er kjempefornøyd med Hansol 950, og anbefaler den hvis du er ute etter 19" lcd. Hvis du har pengene vil jeg anbefale å gå for 19", for prisforskjellen er minimal men størrelsesforksjellen er faktisk godt merkbar.

 

Dual løsninger er også nevnt over her, noe jeg ikke kan leve uten :D

Menmen, dual er vel ikke helt nødvendig for nettbank/word bruk, så om du liker/trenger dual får bli opp til deg :wink:

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd endel LCD skjermer. Er og kommer til og være endel hos TCI norge og se på alle tingene de har på lageret (istedet for og jobbe med det jeg skal :p )

 

Alt kommer ann på etter bruk. Jeg har selv lurt på og gå over til 17LCD ,men problemet er det at jeg er vandt til 21" CRT og dermed har skjermen en god del vekke ifra hodet mitt.

 

Det at en LCD er mer tydelig synes jeg egentlig er en liten overdrivelse ,men ikke la meg blande inn CRT VS LCD her.

 

Jeg ville valgt en 17 og muligens 2x17" skjermer. Liker selv og ha Dual skjermer ,men problemet er bare at man ikke kan kjøre video overlay på den ene skjermen og spille på den andre. Har ikke testet med 2stk 3dkort. Har testet med 2skjermer til samme kort og 2kort ,men hvor bare et av dem kan gjøre video ordentlig (matrox millenium MGA 4mb)

 

19" er fint og ha og det er STORT for en LCD skjerm. Problemet er bare at den koster så mye. Og man ser forskjell ja ,men om det er verdt prisen imo? Du kommer bedre ut av det med 2x17.

 

Kjører selv 1x21" CRT og 1x 15CRT. Begge holder på med forskjellige ting og jeg har 3datamaskiner som deler på de skjermene. (15" bytter til en annen maskin når jeg spiller og vil ha oppe IRCOpera samtidig)

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar, men noen sporer litt av i forhold til det jeg spør om :wink:

 

Uansett om du kjøper 17", 18" eller 19" LCD så har du kun EN brukbar oppløsning, 1280x1024. Siden jeg er blitt vant med størrelsen jeg har på tekst og dialogbokser per i dag kommer dette med tekststørrelse til å bety mest når jeg endelig bestemmer meg for stor skjerm jeg går for.

 

Takk igjen til Oivind som skjønte hva dette dreide seg om - men glemte å skrive hvordan skjerm han hadde. Etter det jeg husker har han kanskje en Q17S? Iallefall, 7.6 cm på 3 tommer med 100% tekststørrelse er for smått for meg. Jeg begynner å ane at 17" nok ikke vil gjøre meg fornøyd..

 

En annen litt morsom sak er at 3 tommer faktisk er rundt 7,6 cm "i virkeligheten" så på en 17" LCD vil et A4 ark være tilnærmet riktig skalert. Sikkert greit å vite for noen winkrazz.gif

 

Noen som har 18" eller 19" og gidder å hjelpe?

Lenke til kommentar

på min 19" 191T med 1280*1024 oppløsning så er høyden på en stor E ca 3 mm. Jeg sitter 70 cm fra skjermen og synest størrelsen er helt ok. God nok plass på skjermen til det meste, men ikke så ubehagelig lite som det kanskje kan bli med en 1600*1200 oppløsing.

 

Slipper å anstrenge seg for å treffe ikoner og kantlinjer. Stort og greit.

 

Mpx har 193T på tilbud denne uka så da får du omtrent samme skjerm som 191T, som mange er fornøyd med, men med en bedre fot og litt oppdatert teknisk. 6200,- sånn cirka

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvilken oppløsning og skjerm størrelse du har fra før. Det hadde vært kjekt å vite, for å kunne gi råd.

Selv hadde jeg (LCD'n ble knust i sommer) både CRT og LCD med 16.1" synlig flate (17" crt + 16.1" LCD). Med CRT'n var det ca 65 cm mellom øyne og skjerm, mens med LCD'n 55cm. Jeg hadde også en 19" CRT (18" synlig) hvor avstanden var ca 70cm.

 

På 17" CRT'n var 1152x768 det mest behaglige, på 19" brukte jeg 1200x1024. Det gikk med 1600x1200, men det var slitsomt.

Da jeg så kjøpte 16.1" LCD med oppløsning 1600x1200 var jeg redd det skulle bli for smått, men det var absolutt ikke tilfelle. Skriften var selvsagt noe mindre, men ved å komme noen cm nærmere var det bare fryd.

 

Når jeg så tenker på 19" LCD med 1200x1024 så må det være STORT! Hvis en 19" LCD ikke klarer mer enn 1200x1024 vil jeg si den er ikke verd mer enn en 17" med samme oppløsning, med mindre du har et dårlig syn.

 

Desverre klarer jeg ikke å holde meg unna å snakke oppløsning. Grunnen er ganske enkelt at jeg er vant til stor oppløsning, og nekter å kjøpe ny skjerm som har lavere oppløsning enn det jeg har hatt før. - derfor sitter jeg å torturerer meg selv med dårlig 19", og torturerer Hitachi for å skaffe et nytt 16.1" 1600x1200 LCD element.

 

Som noen har nevnt tidligere er det bedre å kjøre dual 17" eller evt dual 15" hvis du vil spare penger.

Eller for å ta i litt: hva med 4x15"? Får jo kurrant 15" for 2000 på tilbud. Blir 8000 for 4. Og det blir jo billigere enn 20" på 1600x1200.

Noen som har prøvd med skjermarray på 2 skjermer i høyde og 2 i bredde? Hvilke(t) skjerm kort bruker man?

 

-pg

Irritert på LCD produsenter som ikke lager små skjermer med stor oppløsning, når LCD elementene faktisk finnes!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...