Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"ny" brukt PC - Blåskjerm på blåskjerm på blåskj-


Anbefalte innlegg

Hei.

 

I håp om å komme billig unna et nytt PC-kjøp, investerte jeg i en brukt en. Den ble solgt uten harddisk, noe jeg ikke så på som et problem. Jeg kjøpte så en Samsung Evo 840 128gb for å ha OS og litt div på, siden jeg har ekstern til andre ting.

 

Installerte Windows 7 samme dagen som jeg kjøpte PCen, alt gikk fint her. Hadde ikke internett-tilgang for perioden, så alt av drivere/oppdateringer uteble. Maskinen fungerte uten problemer.

 

Så fikk jeg tilgang på internett, og måtte installere 151 nye oppdateringer fra Windows Update. Okei, en halvtime går, installasjonen blir ferdig og jeg restarter. Logger inn. Skal til å sjekke hva som ble installert. Får blåskjerm. "Okei, bare litt oppstartsproblemer, heh.." tenker jeg. Restarter. Får blåskjerm. Blir forbannet. Restarter. Gjett hva? Blåskjerm.

 

Om jeg kommer meg til innloggingspartiet eller om jeg får logget inn i et halvt minutt er random. Blåskjerm i safe mode og.

 

Feilmeldingene er "APC_INDEX_MISMATCH" (tror jeg fikk vekk denne), "PROCESS1_INITIALIZATION_FAILED" og "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA" og sikkert andre som jeg ikke fikk tid til å lese.

 

Jeg har prøvd:
- Safe mode

- Boot from last successful boot up (eller noe lignende tekst)

- å bruke reperasjonsfunksjonen som kommer opp når du setter inn installasjonsdisken/-minnepinnen
- å formatere og installere windows 7 på nytt

- å formatere og installere windows 8(!) siden jeg fikk feilmelding (ikke blåskjerm) en av de mange gangene jeg prøvde med win7

 

..men alt resulterte i blåskjerm, med ulike meldinger.

 

Hardware:

- Samsung Evo 840 128gb

- ASUS Crosshair V Formula, Socket-AM3+
- Gainward GeForce GTX 580
- AMD Phenom II X6 1100T Black Edition
- Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB (4x4gb)
- Fractal Design Newton R2 1000W PSU

 

Takker for alle tips/råd/trøst.

Endret av skycharizards
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du installerer W7 på nytt, får du nå blåskjerm før du laster ned og installerer Windows oppdateringer, eller får du fortsatt kun blåskjerm etter du har installert Windows oppdateringer? Installerer du driverene før du får blåskjerm? Du skrev ikke noe om du installerte drivere første gangen du installerte W7 eller om du kun installerte Windows oppdateringer den gangen før du fikk blåskjermproblemet.

Lenke til kommentar

Beklager om det ble rotete, men har kun installert én gang. Det vil si, kun fått det til én gang. Det var fresh install på en helt ny SSD, uten internett. Dette fungerte helt fint frem til windows-oppdateringene når jeg fikk internett. Etter det har jeg ikke fått gjort noe.

 

Når jeg setter inn en minnepinne med Windows på, kommer blåskjermen enten mens jeg skal skrive inn produktnøkkel, eller rett før "repair your system"-funksjonen får trådt i kraft. Tidspunktet virker nesten mer tilfeldig enn ikke. En annen morsom feilmelding jeg kan få er at "the file is possibly corrupt. The file header checksum does not match the computed checksum".

Endret av skycharizards
Lenke til kommentar

var pcen ferdigbygd når du kjöpte den eller bygde du den selv? ville begynt med å pröve bare en minnebrikke. du har fire stk. hvor to og to er identiske, kanskje. dette kan före til problem hvis de ikke matcher i oppsettet. pröv med bare en brikke först, installer windows og drivere og oppdateringer. hvis dette fungerer er det et godt utgangspunkt.

Endret av Somethinganon
Lenke til kommentar

du mener å ta ut tre av de fire minnebrikkene?

ja

 

hvis du bygde pcen selv kan de identiske minnebrikkene blitt byttet om. ddr kjörer doble kanaler så minnebrikkene må väre eksakt like for hver av de paralelle kanalene.du kan se på serienr på brikkene hvilke som er par og i manualen til hk hvordan parene skal settes opp i slots.

Endret av Somethinganon
Lenke til kommentar

så gjennom manualen til hk ditt og mine kommentarer ang. bruk av identiske moduler for ddr kanalene ser ut til å väre en begrensning som gjelder eldre amd systemer og ikke ditt hk. ville fortsatt prövd med bare en minnebrikke först dog. ellers er det vel bare å passe på og gå over at minnebrikken sitter godt på plass og at det samme gjelder ekspansjonskort som gpu osv.

 

edit. og hvis gpu krever ekstra strömtilförsel pass på at denne ledningen er koplet på. den er fort gjort å glemme

Endret av Somethinganon
Lenke til kommentar

Kjøpte den brukt. Den var 2,5 år gammel og kom uten harddisk. Har mine tvil om at fyren jeg kjøpte den av solgte meg en "ødelagt" pc, men akkurat nå ser jeg mørkt på det.

er så mye som kan gi bsod så jeg ville ikke tatt sorgen på forskudd hvis jeg var deg. og om noe skulle vise seg å väre ödelagt så er det bare å bytte den ene komponenten. svaret ligger i å fine ut hvilken komponent som gir bsod. hvis maskinen ble sendt med post er det mulig at noe kan ha lösnet og må dyttes på plass igjen :)

Lenke til kommentar

Har du prøve med kun en minnebrikke? Du sier du tok ut og inn igjen minnebrikkenE i flertall. Satte du inn alle minnebrikkene igjen? Prøv med kun en minnebrikke om gangen. Virker det ikke så flytter du denne minnebrikken til neste slot. Virker det fortsatt ikke så tar du en av de andre minnebrikkene i stedet, prøv også denne i forskjellige slotter osv. Får du maskinen til å starte så gå inn i bios og sjekk innstillinger der før du prøver å legge inn os på nytt.

Lenke til kommentar

Har du prøve med kun en minnebrikke? Du sier du tok ut og inn igjen minnebrikkenE i flertall. Satte du inn alle minnebrikkene igjen? Prøv med kun en minnebrikke om gangen. Virker det ikke så flytter du denne minnebrikken til neste slot. Virker det fortsatt ikke så tar du en av de andre minnebrikkene i stedet, prøv også denne i forskjellige slotter osv. Får du maskinen til å starte så gå inn i bios og sjekk innstillinger der før du prøver å legge inn os på nytt.

+1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...