Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, er helt ny innen dette. men jeg lurer på hvordan jeg får en skikkelig blurry bakgrunn når jeg skal ta bilde? hvilken program jeg skal bruke og hva jeg evnt. skal stille på og hvor mye. har nettopp fått Nikon d5000

Endret av cillie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke noe program for det, men man stiller inn noen innstillinger på kameraet. De viser vel hvordan i videoen jeg linket til?

 

 

 

okei, lyden fynker ikke på iphonen så jeg må se den skikkelig imorgen. men tusen takk for hjelpen :)))

Lenke til kommentar

Program Av (blenderprioritet). Still til laveste blendertall, for eksempel f/3,5. Finn et motiv som er ganske lite så du kan ta bilde av det ganske nært. Sørg for at bakgrunnen er langt unna.

 

Et kjapt eksempel: Sett et eple på verandagelenderet og ha fjordutsikten/byen/fjell etc i bakgrunnen. Ta bilde av eplet så nært at det fyller ca halve bildet.

Lenke til kommentar

Program Av (blenderprioritet). Still til laveste blendertall, for eksempel f/3,5. Finn et motiv som er ganske lite så du kan ta bilde av det ganske nært. Sørg for at bakgrunnen er langt unna.

 

Et kjapt eksempel: Sett et eple på verandagelenderet og ha fjordutsikten/byen/fjell etc i bakgrunnen. Ta bilde av eplet så nært at det fyller ca halve bildet.

 

 

skal prøve på det, tusentakk:)

Lenke til kommentar

Det er 4 ting som må stilles riktig for og få uskarp bakgrunn "bokhe/blure"

 

avstand til motivet

avstand til bakgrunn

blender "f/1.8"

brennvidde "zoom"

 

Jo større forskjell på avstanden imellom motivet og bakgrunn gjør dette enklere, jo større blender "lite f/tall" isolerer motivet lettere fra bakgrunn og større brennvidde gjør det samme.

 

Hvilken type objektiv du bruker er det som avgjør hvor enkelt dette skal være, en standard 18-55 er nok vanskelig og bruke til denne type bilder, man kan prøve og bruke 55mm stå ca. to tre meter unna motivet og ha bakgrunnen minst 10 meter unna.

Skal man gjøre dette litt mer profesjonelt kan det være lurt og kjøpe et objektiv som forenkler dette, hvis man ikke vil bruke mye penger på dette kan en 50mm fast objektiv med bra lysstyke være en rimelig inngangs billett. Nikon har flere 50mm objektiver som koster fra en 1200.- og oppover, man finner disse også ofte på bruktmarkedet.

 

Her er noen bilder tatt med 50mm nikon.

Lenke til kommentar

Sett objektivet på høyeste brennvidde (f.eks 55mm for en 18-55mm).

Sett kameraet i A og velg største blender med hjulet (dvs laveste blendertall, f.eks 4,5).

Gå tett på motivet.

 

Så får du kortest mulig fokusavstand og størst mulig blenderåpning, som begge gir mindre dybdeskarphet.

 

Hvis du vil leke med liten dybdeskarphet støtter jeg forslaget over om en 50/1,8 - det et mye objektiv og mye moro for pengene! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...