Gå til innhold

[Løst] Hobby-varehandel i liten skala, hva med skatt?


oscrue10

Anbefalte innlegg

Jeg kjøper og selger spill-coins (FIFA) for penger i veldig liten skala, men lurer på om det likevel finnes skatteregler på dette området som jeg burde vite om. Bare kjøper inn for et par hundre kroner og selger for en hundrings mer. Bare gjort dette noen få ganger, vet ikke hvor mange handler det etter hvert kan bli. Gjør det nesten like mye for å selv få meg coins, siden jeg sitter igjen med masse coins i tillegg til penger etter en handel. Er ingen tvil om at dette er hobby-relatert.

 

Anyone?

 

Og det er lov å gjøre dette? Jeg vet jo at det f.eks. er krav om å registrere et foretak i foretaksregisteret hvis man driver med varehandel. Jeg annonserer på nettet hvis det har noen betydning, men det er også i veldig liten skala (gratis annonsering).

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skillet mellom (skattefri) hobby og (skattepliktig) næringsvirksomhet går i stor grad på hvorvidt virksomheten er egnet til å gi et økonomisk overskudd over noe tid, og at dette overskuddet står i et rimelig samsvar med kapital- og arbeidskraftinvesteringen i virksomheten.

 

Det betyr at når du trekker fra det du bruker, og en rimelig timelønn til deg selv over en gitt representativ tidsperiode, så er det som er igjen grunnlaget for om det er hobby eller næring. Positivt er hobby, negativt er næring.

 

Ikke at det får betydning for skattespørsmålet, vel å merke - salg av gjenstander utenfor næringsvirksomhet er som hovedregel skattepliktig kapitalinntekt, se Skattedirektoratets prinsipputtalelse om skattemessig håndtering av bitcoin for et eksempel.

 

Valget får betydning for merverdiavgift, dog. Næringssalg er momspliktig, det er ikke "kapitalsalg".

Endret av krikkert
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...